خواص و مضرات روغن بادام زمینی

mahdie.mohtashami
در این مقاله تیم ترجمه الو دکتر در نظر دارد تا از مزایا و خواص روغن بادام زمینی با شما صحبت کند. با ما همراه باشید.

روغن بادام زمینی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می‌دهد

روغن بادام زمینی دارای چربی های مونو سدیم MUFA و غیر اشباع شدهPUFA است که هر دو به طور گسترده ای برای نقش آنها در کاهش بیماری های قلبی مورد تحقیق قرار گرفته اند.   شواهد خوبی وجود دارد که مصرف چربی های غیر اشباع می تواند برخی عوامل خطر  مبتلا شدن به بیماری قلبی را کاهش دهد. به عنوان مثال، سطح بالای کلسترول LDL و تری گلیسیرید در خون با خطر بیشتری از بیماری قلبی همراه است. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که جایگزین کردن چربی اشباع شده با MUFA یا PUFA ممکن است سطح کلسترول LDL و تری گلیسیرید را کاهش دهد. بررسی بزرگ توسط انجمن قلب آمریکا نشان می دهد که کاهش مصرف چربی اشباع شده و افزایش مصرف چربی غیرمستقیم و چرب غیر اشباع می تواند خطر بیماری های قلبی را تا 30٪ کاهش دهد.

بررسی دیگری از 15 مطالعه کنترل شده، یافته های مشابهی را نشان می دهد، نتیجه گیری این است که کاهش چربی اشباع شده در رژیم غذایی بر روی خطر بیماری قلبی تأثیری ندارد، اگرچه جایگزین برخی چربی های اشباع شده با چربی های غیر اشباع می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. با این حال، این مزایا تنها در هنگام جایگزین کردن چربی های اشباع شده با چربی های غیر اشباع دیده می شود. معلوم نیست که اضافه شدن بیشتر این چربی ها به رژیم غذایی بدون تغییر سایر اجزای رژیم غذایی تاثیری مثبت بر سلامت قلب داشته باشد.

علاوه بر این، مهم است که توجه داشته باشید که سایر مطالعات مهم در کاهش میزان چربی اشباع یا جایگزینی با این چربی های دیگر، اثرات کمی بر روی بیماری های قلبی داشته و یا هیچ تاثیری نداشته باشد. به عنوان مثال، بررسی اخیر 76 مطالعاتی که شامل بیش از 750،000 نفر بود، هیچ ارتباطی بین میزان دریافت اشباع اشباع شده و خطر ابتلا به بیماری قلبی، حتی برای کسانی که بیشترین مصرف را داشتند، یافت نشد.

در حالی که روغن بادام زمینی مقدار خوبی از چربی های غیر اشباع دارد، بسیاری از گزینه های تغذیه ای دیگر نیز وجود دارد که دارای مقدار بیشتری از چربی غیر اشباع می‌باشند مانند گردو، دانه های آفتابگردان و دانه های کتان از جمله این مواد غذایی هستند.

روغن بادام زمینی ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشد

مطالعات نشان داده اند که چربی های غیر اشباع ممکن است کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت را بهبود بخشد. مصرف هر چربی با کربوهیدرات باعث کاهش جذب قند در دستگاه گوارش می شود و منجر به افزایش قند خون می شود. با این حال، چربی های غیر اشباع و اشباع نشده، به ویژه، ممکن است نقش مهمی در کنترل قند خون داشته باشند.

محققان در بررسی 102 مطالعه بالینی که شامل 4220 بزرگسال بودند، محققان دریافتند که جایگزینی فقط 5 درصد مصرف چربی اشباع شده با چربی های غیر اشباع شده باعث کاهش قابل توجهی در میزان قند خون و HbA1c، نشانگر کنترل طولانی مدت قند خون می شود.

علاوه بر این، جایگزین چربی اشباع شده با چربی های غیر اشباع، ترشح انسولین را در این افراد بهبود بخشید. انسولین به سلول ها کمک می کند تا گلوکز را جذب کند و قند خون خود را از بین ببرد. مطالعات حیوانی نیز نشان می دهد که روغن بادام زمینی قند خون را کنترل می کند. در یک مطالعه، موش های دیابتی با روغن بادام زمینی به میزان قابل توجهی در میزان قند خون و HbA1c کاهش یافتند. در مطالعه دیگری، موش های دیابتی با رژیم های غذایی حاوی روغن بادام زمینی دارای کاهش معنی داری در میزان قند خون بودند.

خطرات استفاده از روغن بادام زمینی

اگرچه برخی مزایای مبتنی بر شواهد در مصرف روغن بادام زمینی وجود دارد، اما برخی از مشکلات بالقوه نیز وجود دارد.

روغن بادام زمینی دارای چربی های امگا 6 است

اسیدهای چرب امگا 6 نوعی چربی غیر اشباع هستند. آنها یک اسید چرب ضروری هستند، به این معنی که شما باید آنها را از طریق رژیم غذایی دریافت کنید، زیرا بدن شما نمی تواند آنها را ایجاد کند. در کنار اسیدهای چرب امگا 3 شناخته شده، اسیدهای چرب امگا 6 نقش مهمی در رشد و پیشرفت مناسب و همچنین عملکرد طبیعی مغز دارند. در حالی که امگا 3 به مبارزه با التهاب بدن کمک می کند که می تواند به تعدادی از بیماری های مزمن منجر شود، امگا 6 به نظر می رسد بیشتر طرفدار التهاب است.

گرچه هر دو این اسید های چرب ضروری برای سلامتی حیاتی هستند، رژیم های مدرن امروزه در اسیدهای چرب امگا -6 بسیار زیاد هستند. در واقع، رژیم غذایی معمولی آمریکا می تواند 14 تا 25 برابر اسیدهای چرب امگا 6 را نسبت به اسیدهای چرب امگا 3  داشته باشد.

کارشناسان معتقدند این نسبت باید به 1: 1 یا 4: 1 برای سلامتی مطلوب نزدیک باشد. مصرف امگا 6 طی دهه های گذشته افزایش یافته است، همراه با میزان بیماری های التهابی مانند بیماری قلبی، چاقی، بیماری التهابی روده و سرطان می‌باشد.

در واقع، مطالعات متعدد، میزان مصرف زیاد چربی های امگا 6 را به افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان نشان می دهد. شواهد حاکی از ارتباط میان مصرف سنگین این چربی های پروتئین التهابی و بیماری های خاص است، هرچند باید توجه داشت که تحقیقات در حال انجام است. روغن بادام زمینی در امگا 6 بسیار زیاد است و امگا 3 ندارد. برای مصرف یک نسبت متعادل تر از این اسید های چرب ضروری، مصرف روغن های حاوی امگا 6، مانند روغن بادام زمینی را محدود کنید.

حقایقی در مورد روغن بادام زمینی

مهم ترین خواص کره بادام زمینی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ