افزایش هورمون رشد با راه کارهای طبیعی

mahdie.mohtashami
برای تقویت هورمون رشد راه های زیادی وجود دارد در این مقاله تیم ترجمه الودکتر در نظر دارد به شما راه‌های افازیش هورمون رشد را به صورت طبیعی آموزش دهد.

هورمون سوما یا هورمون رشد یک هورمون مهم است که توسط غده هیپوفیز تولید می شه، می دونیم که هورمون رشد نقش کلیدی در رشد، ترکیبات بدن، بازسازی سلول ها و همینطور متابولیسم بدن انسان بازی می کنه.

افزایش هورمون رشد به صورت طبیعی

هورمون سوما همچنین موجب رشد عضلات، عملکرد بهتر تمرینات و افزایش استقامت بدن می شه و در عین حال کمک به بهبود بیماری ها و آسیب دیدگی ها می کنه.

هیچ می دونید که اگر سطوح این هورمون در بدنتون کم باشه، تهدیدی برای کیفیت زندگیتون به شمار می ره و ممکنه ریسک ابتلا به انواع بیماری ها و ابتلا به چاقی در شما افزایش پیدا کنه.

اینکه همیشه در بدن اندازه مناسبی از این هورمون داشته باشیم نه تنها برای سلامت عمومی بدن مهمه بلکه عمده اهمتیش زمانی به کار می یاد که شما در حال کاهش وزن هستید و بدنتون نیاز داره تا به موقع ریکاوری بشه و انرژی لازم برای تقویت عملکرد ورزشی داشته باشه.

جالبه توجه که انتخاب رژیم غذایی و شیوه زندگی شما بر میزان هورمون HGH تاثیر بسزایی می تونه داشته باشه.

در ادامه این نوشتار چندین راه افزایش هورمون سوما (هورمون رشد) به طور طبیعی در بدن را شرح خواهیم داد:

 مکمل های GABA بخورید

GABA یک مکمل آمینو اسید غیر پروتئینی است که بعنوان یک انتقال دهنده عصبی عمل کرده و سیگنال هایی به اطراف مغز منتقل می کنه.

این مکمل در عین حال یک عامل آرام بخش برای مغز و سیستم عصبی مرکزی به شمار می ره که برای کمک به خواب نیز کاربرد داره که می تونه کمک به افزایش سطح HGH نیز کند.

مطالعات گسترده ای در این زمینه نشون دامی ده که هورمون رشد در حالت خواب و استراحت 400 درصد و  در حالت ورزش کردن 200 درصد افزایش پیدا می کنه.

بنابراین با مصرف مکمل  GABA از خواب آرام و خوبی بهره مند می شید که به طور مستقیم با سطوح هورمون رشد در بدن ارتباط داره.

به شدت ورزش کنید

در حالت کلی تولید و ترشح هورمون رشد به چندین عامل از جمله شدت تمرینات، حجم مصرف غذا در حین تمرینات و نوع ورزشی که می کنید، بستگی داره.

درسته که سرعت و شدت تمرینات در میزان ترشح هورمون رشد تاثیر فروانی داره اما خود موضوع ورزش کردن با هر سرعت و شدتی که باشه برای ترشح این هورمون بسیار مفیده!

چون موجب افزایش متابولیسم و تولید اسید لاکتیک می شه که همگی از مزایای ورزش کردن هستن.

 مصرف مکمل بتاآلانین

برخی از مکمل های ورزشی می تونن عملکرد افراد رو بهبود ببخشن و سطوح هورمون سوماتروپین رو هم افزایش دهند.

تحقیقات نشون می ده تنها با مصرف 4.8 گرم بتاآلانین قبل از ورزش کردن، باعث می شه تا تعداد ست هایی که می زنید 22 درصد افزایش پیدا کنه.

 خوب بخوابید

نکته قابل توجه اینه که بخش قابل توجهی از هورمون رشد مشخصا هنگام خواب تولید و ترشح می شه که این مقدار قبل از نیمه شب به اوج رسیده و دم دمای صبح هم بخش کمی نیز ترشح می شه. بنابراین برای برخورداری از خواب خوب مهمه که نکات زیرا رعایت کنید:

  • قبل از اینکه به رختخواب بروید از قرار گرفتن در معرض نور آبی خودداری کنید.
  • شبها کتاب بخونید.
  • از درجه حرارت مطلوب دمای اتاق خود اطمینان حاصل کنید.
  • کمی قبل از خوابیدن کافئین مصرف نکنید.

 مکمل ملاتونین مصرف کنید

مکمل ملاتونین هم از دیگر پیشنهاداتی است که موجب تنظیم خواب و فشار خون می شه. ملاتونین در ایجاد یک خواب عمیق و با کیفیت بسیار مفیده! و به طور مستقیم سطح هورمون سوما یا همون رشد در بدن را افزایش می ده.

بنابراین با هماهنگی پزشکتون اگر کمی قبل از خواب حدود 1 تا 5 میلی گرم از این مکمل مصرف کنید، بسیار ایده آل است.

 چندین مکمل دیگر هم وجود دارند که موجب افزایش هورمون رشد در بدن می شوند از جمله:

گلوتامین: مصرف تک دوز آن در روز تا 78 درصد هورمون رشد را افزایش می ده.

اورنیتین، گلیسین هم از دیگر موارد افزایش دهنده هورمون رشد در بدن می باشند.

مصرف قند را کاهش دهید

افزایش انسولین می‌تواند تولید هورمون رشد را کاهش دهد.

کربوهیدرات‌های اصلاح‌شده و قند بیش از سایر مواد منجر به افزایش انسولین می‌‌شوند، بنابراین کاهش مصرف آن‌ها می‌‌تواند منجر به بهینه‌‌سازی میزان هورمون رشد گردد.

مطالعه‌‌ای نیز نشان داد که افراد سالم سه الی چهار برابر هورمون رشد در مقایسه با افراد مبتلابه دیابت و همچنین افرادی که قادر به تحمل کربوهیدرات نیستند، دارند.

مصرف بیش‌ازحد قند یکی از مواردی است که تأثیر مستقیمی بر میزان انسولین داشته و منجر به افزایش وزن و چاقی می‌‌شود که این امر نیز میزان هورمون رشد را افزایش می‌‌دهد.

استفاده دوره‌‌ای از مواد قندی تأثیری بر میزان هورمون رشد در طولانی‌مدت نداردبرای دستیابی به رژیم غذایی متعادل تلاش کنید، زیرا غذاهایی که مصرف می‌‌کنید تأثیر به سزایی بر سلامتی، هورمون‌‌ها و ترکیب بدنی دارند.

افزایش انسولین ممکن است منجر به کاهش تولید هورمون رشد شود، بنابراین، میزان مصرف مواد قندی و کربوهیدرات‌های اصلاح‌شده را کاهش دهید.

تقویت هورمون رشد در کودکان با اسفناج

عوامل تأثیر گذار در رشد قد کدامند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ