علت و راه های درمان موهای زیرپوستی

گاهی موها به جای آنکه از پوست خارج شده و رشد کنند،درون پوست مانده و مشکلاتی ایجاد میکنند که در ادامه به علت ها و راه های درمان آن پرداخته شده است.

عموما بیشتر سطح بدن با مو پوشیده شده است.بسیاری از افراد برای زیبایی و بهداشت موهای زائد بدن خود را از بین می برند. در این روند گاهی مو جدید برای رشد به درون پوست می چرخد و در زیر پوست التهاب،سرخی و حتی گاهی درد و عفونت ایجاد می کند.که به آن موی زیرپوستی و یا موی درون رشد گفته می شود.در ادامه این مطلب از الودکتر با موی درون رشد و علت ها و راه های درمان آن آشنا شوید.

موی درون‌رشد چیست؟

موی درون‎رشد تار مویی است که به عقب برگشته و به جای بیرون زدن از سطح پوست به درون آن فرو رفته است. موی درون‎رشد معمولاً در افراد دارای انواع موهای ضخیم، انبوه و فرفری بیشتر دیده می شود .

این مو که به آن موی درون‎رشد گفته می شود تحت عنوان “پسودوفولیکولیت باربا” شناخته می‌شود.
موی درون‌رشد می‎تواند در هر جای بدن ظاهر شود. اما معمولاً در قسمت‎هایی از بدن بروز می‎یابد که مو پاک‎‎تراش شده یا پوست در معرض اصطکاک و سایش زیاد قرار داشته باشد، که شامل موارد زیر است:

• ریش
• پاها
• زیر بغل
• قفسۀ سینه
• ناحیۀ زهار
علایم و نشانه‎های موی درون‎رشد عبارتند از:
• خارش پوست یا تحریک‎پذیری ناحیۀ اطراف مو
• بثورات پوستی
• سوختگی جای تیغ

محل موی درون‎رشد در برآمدگی پوســتی شکل می‎گیرد که ممکن است در ادامه ظاهر جوش به خود بگیرد. این برجستگی به رنگ قرمز درمی‎آید، حساس و تحریک‎پذیر می‎شود، و ممکن است پر از چرک گردد.

چه چیز سبب بروز موی درون‌رشد می‎شود؟

هر چیزی که مانع رشد نرمال مو شود می‎تواند به ایجاد موی درون‌رشد منجر گردد، و این معمولاً بر اثر یکی از دلایل مندرج در زیر بروز می‎کند:

اصلاح ناکامل مو

شایع‎ترین دلیل بروز موی درون‎رشد استفاده از تکنیک نامناسب برای اصلاح مو است. پاک‎تراش کردن مو یک نوک خیلی تیز در انتهای هر تار مو ایجاد می‎کند.
اغلب این موها بدون ایجاد مسأله‌‏ای رشد می‎کنند. در هر حال، برخی از این موها ممکن است دور خود بپیچند و در راستای درون پوست رشد کنند. وقتی این اتفاق بیفتد، بدن به مو به عنوان یک عنصر مهاجم پاسخ می‎دهد، که این سبب التهاب می‎شود، که علامت معمول یک موی درون‎رشد محسوب می‎گردد.
اصلاح کردن تنها راه بروز موهای درون‌رشد نیست. اپیلاسیون و زدایش مو نیز علل شایع بروز موهای درون‌رشد هستند.
موی کنده شده ممکن است در درون فولیکول مو رشد کند. بر این مبنا، امکان دارد که مو به جای بیرون آمدن از سطح پوست بپیچد و راه فولیکول را سد کند.

فولیکول مسدود شده

این نیز امکان دارد که فولیکول مو به یکی از دلایل زیر مسدود شود:
• وجود پوست مرده
• کثیف بودن پوست و وجود زائدات بر روی آن
وقتی این اتفاق بیفتد، موی درون فولیکول ممکن است در آنجا گیر کند یا در جوانب و به سمت درون پوست رشد کند که این سبب بروز موی درون‌رشد می‎شود. در برخی موارد، مو را می‎توان در حال رشد در زیر سطح پوست مشاهده کرد.

اصطکاک
سایش ناشی از پوشیدن لباس‎های تنگ در درازمدت نیز می‎تواند سبب بروز موی درون‎رشد شود.
اصطکاک ناشی از حرکت طولانی مدت بدن نیز می‎تواند باعث سایش مداوم موها با سطح پوست شود. این می‎تواند سبب چرخش مو و برگشت آن به درون فولیکول شود.

برای رهایی از شر موهای درون رشد راهکار های زیادی وجود دارد.در ادامه به این راهکار ها پرداخته شده است که عموما می توانید آن ها را در خانه انجام دهید.

اجتناب از تحریک
نخستین گام برای مداوای موی درون‌رشد متوقف کردن کارهایی است که سبب تحریک آن می‎شوند. مردم باید از اصلاح، اپیلاسیون و موزدایی در ناحیۀ اطراف موی درون‎رشد خودداری کنند.
همچنین باید از خراشیدن هر موی درون‎رشد خارش‎دار اجتناب کرد. در عین حال، مردم باید برای اجتناب از سایش و اصطکاک از لباس‏های راحت استفاده کنند.
همین چند عمل ساده اغلب اوقات کافی است تا موهای درون‌رشد خودبه خود از بین بروند. وقتی یک تار مو در حدود 10 میلی‎متر طول پیدا می‎کند، معمولاً خود را از درون فولیکول آزاد می‎کند.

استفاده از لیف حمام گرم یا مسواک نرم
اگر صبر برای خارش تار مو گزینۀ مورد نظر نیست، روش‎های دیگری هست که مردم می‎توانند امتحان کنند. موهای درون‎رشد را که به داخل فولیکول فرو رفته‎اند می‎توان با استفاده از لیف حمام گرم و مسواک نرم به بیرون هدایت کرد.
پس از خیساندن لیف حام در آب گرم، می‎توان آن را به روی موی درون‎رشد مالید تا پرزهای فولیکول گرم و شل شوند. حرکت دادن دورانی لیف می‎تواند باعث باز شدن پیچ‎خوردگی مو شود.
اگر این عمل فایده نداشته باشد، سایش یک مسواک بسیار نرم به طریقی مشابه بر روی سطح مورد نظر می‎تواند به رفع انسداد فولیکول و رها شدن موی گیر کرده کمک کند.

استفاده از موچین
وقتی هر بخش از مو در قسمت بالای خط پوست ظاهر شود، یک سوزن استریل یا موچین را می‎توان برای بیرون کشیدن مو مورد استفاده قرار داد.
این کار را باید فقط در صورتی انجام داد که مو بالای سطح پوست باشد. ورود سوزن یا موچین به درون پوست برای بیرون کشیدن مو می‎تواند سبب بروز عفونت شود.
این نیز مهم است که از کندن مو خودداری شود، زیرا این کار شانس این را که مو در هنگام رشد دوباره به موی درون‎رشد تبدیل شود، افزایش می‎دهد. سطح ملتهب اطراف مو برای التیام کامل پیش از اصلاح مجدد مو در آن ناحیه نیاز به زمان دارد.
برای تمیز کردن ناحیۀ اطراف موی درون‎رشد باید از صابون ملایم استفاده و از بروز عفونت پیشگیری کرد. استفاده از لایه‌بردارهای طبیعی نیز برای ناحیۀ اطراف مو می‏تواند به برداشتن سلول‎های مردۀ پوست کمک کند. لایه‌برداری همچنین به واضح شدن پوست ملتهب و تحریک شدۀ اطراف تار موی درون‌رشد کمک می‎کند.

پیشگیری از موی درون‌رشد

گاهی از اوقات سر و کار داشتن با موی درون‎رشد آزاردهنده می‎شود یا اینکه آنها به یک مشکل دایمی تبدیل می‎شوند. وقتی چنین مشکلی بروز می‎کند برخی از افراد از زدودن کل مو در ناحیۀ دچار مشکل خودداری می‎کنند.
افرادی که بر اثر تراشیدن مو در ناحیۀ گردن دچار مشکل موی درون‎رشد می‎شوند می‎توانند به پیرایش مو روی بیاورند. موهای مشکل‎دار ناحیۀ تناسلی را می‎توان به جای پاک‌تراش کردن و برای پیشگیری از بروز موی درون‎رشد کوتاه کرد. در عین حال برخی فرآورده‎ها و مواد درمانی برای پیشگیری از بروز این موهای درون‎رشد در دسترس است.
به هر جهت اگر مشکل مداوم باشد، افراد باید برای استفاده از موازین پیشگیری به پزشک مراجعه کنند. این روش‎ها درمان با پالس نوری شدید یا تجویز برخی کرم‎ها برای کاهش موی درون‎رشد را شامل می‎شود. این موازین پیشگیرانه می‎توانند به کاهش خطر عفونت‎ها و جراحات عمیق‎تر کمک کنند.

لایه‎برداری طبیعی برای درمان موی زیر پوستی

برخی از مردم مداوماً از لایه‎بردارهای طبیعی دست‎ساز برای کاهش موی درون‌رشد استفاده می‎کنند. برخی ترکیبات و مواد را می‎توان برای کاهش میزان سلول‎های مردۀ پوست به سطح پوست مالید.که با استفاده از آن می توانید راه رشد مو را باز نمایید. این ترکیبات مواد زیر را شامل می‎شوند:
• قند
• قهوه
• نمک
• جوش شیرین

منبع :الودکتر

شایع‌ترین مشکلات پوستی صورت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ