درمان موهای زیر پوستی ناحیه تناسلی

mahdie.mohtashami
در این مقاله همراه با تیم ترجمه الودکتر باشید تا به شما روش مقابله با موهای زیرپوستی ناحیه تناسلی آموزش دهیم.

از راه‌ های درمان موهای زیر پوستی ناحیه تناسلی می‌توان به پرهیز از اصلاح و برداشتن موهای ناحیه مورد نظر، استفاده از کمپرس آب گرم، استفاده از روش‌های درمان خانگی نظیر استفاده از روغن درخت چای و… اشاره کرد.
زمانی که موی ناحیه تناسلی به جای آنکه در سطح پوست رشد کند به داخل پوست برگردد، عارضه موی زیر پوستی در ناحیه تناسلی اتفاق خواهد افتاد. این عارضه معمولا نتیجه‌ی تراشیده شدن یا برداشته شدن موی ناحیه شرمگاهی (تناسلی) است. زمانی که موی زیر پوستی ایجاد می‌شود، ممکن است متوجه یک برآمدگی مدور و کوچکی شوید که معمولا شبیه به جوش خواهد بود. در برخی موارد پوست نواحی اطراف موهای زیر پوستی تیره‌تر است. این حالت به عنوان hyperpigmentation نیز شناخته می‌شود. با پیش آمدن این عارضه ممکن است احساس درد و خارش در نواحی اطراف موی زیر پوستی را نیز تجربه کنید.

برخی افراد بیشتر از دیگران در معرض و خطر موهای زیر پوستی هستند. برای مثال افراد با موهای ضخیم و فرفری نسبت به کسانی که موهای باریک و نازکی دارند، بیشتر در معرض موهای زیر پوستی هستند. این حالت بخصوص در زمینه موهای ناحیه تناسلی که زخیم‌تر از موهای سر یا بقیه بدن هستند، بیشتر صدق می‌کند. برای آگاهی بیشتر در این زمینه مطالب زیر را دنبال کنید.

در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست موضوعی زیر، به موضوع دلخواه خود برسید.

۱. علت ایجاد موهای زیر پوستی ناحیه تناسلی
۲. راه های درمان
۳. درمان‌های خانگی و داروهای بدون نسخه
۴. راه های پیشگیری

علت ایجاد موهای زیر پوستی ناحیه تناسلی چیست؟

معمولا زمانی که موهای خود را می‌زنید، مو به داخل پوست بر می‌گردد و رشد می‌کند. بیشتر موها بدون هیچ مشکلی دوباره از سطح پوست شما شروع به رشد می‌کنند. اما یکسری از موها ممکن است زیر پوستی رشد کنند. برای مثال زمانی که شما اصلاح می‌کنید، موی کوتاه شده ممکن است به حالت حلقه به داخل پوست برگردد و رشد کند. زمانی که مو به زیر پوست برمی‌گردد پوست به آن واکنش نشان می‌دهد چرا که آن را به عنوان یک شی خارجی در نظر می‌گیرد. واکنش پوست به این حالت خود را با علائمی چون درد، خارش، قرمزی یا تورم نشان خواهد داد.

راه های درمان موهای زیر پوستی ناحیه تناسلی


در اغلب موارد، این عارضه به درمان نیاز ندارند و بطور طبیعی درمان می‌شود، اما اگر این وضعیت به طور طبیعی رفع نشود، لازم است یکی از گزینه‌های درمانی زیر را امتحان کنید.

۱. از برداشتن موهای ناحیه مورد نظر خودداری کنید
از اصلاح کردن یا برداشتن موهای ناحیه تناسلی تا زمانی که موهای زیر پوستی برطرف شوند، خودداری کنید. اصلاح کردن منطقه حساس مورد نظر شرایط را بدتر و تشدید می‌کند. خارش و برداشتن موهای زیر پوستی باعث ناراحتی شما خواهد شد. این حالت حتی می‌تواند موجب عفونت پوستی و ایجاد جای زخم در ناحیه تناسلی شود.

۲. از کمپرس آب گرم استفاده کنید
روی محل مورد نظر کمپرس آب گرم قرار دهید. همچنین می‌توانید ناحیه مورد نظر را با یک دستمال مرطوب یا مسواک نرم به حالت دورانی بشویید.

۳. موی زیر پوستی را به آرامی بیرون بکشید
هنگامی که موی زیر پوستی ایجاد می‌شود آن را به آرامی با موچین یا سوزن استریل شده بیرون بکشید. سعی نکنید مو را بطور کامل بیرون بکشید. اجازه دهید پوست منطقه مورد نظر التیام یابد. در داخل پوست حفره ایجاد نکنید، چرا که این حالت می‌تواند باعث عفونت شود.

۴. پوست مرده را پاک کنید
به آرامی پوست مرده و پوسته پوسته شده در اطراف ناحیه موهای زیر پوستی را بشویید. این کار کمک می‌کند تا مو در سطح پوست رشد کند. اگر این کار کمک نکرد پزشک می‌تواند با تجویز داروی مناسب به حفظ سلول‌های پوستی مرده سرعت بیشتری دهد.

۵. برای کاهش التهاب و سوزش از کرم استفاده کنید
اگر موهای زیر پوستی ناحیه تناسلی باعث سرخی و سوزش زاید شود، ممکن است پزشک برای شما کرم‌های استروئیدی تجویز کند. این درمان موضعی می‌تواند تورم و سوزش منطقه مورد نظر اطراف مو را کاهش دهد.

۶. از رتینوئید استفاده کنید
Retinoids
مانند (tretinoin (Renova, Retin-A به از بین بردن و تمیز کردن سلول‌های پوستی مرده سرعت خواهد بخشید. آنها همچنین می‌توانند تا حدی تیرگی‌های پوست اطراف موهای زیر پوستی را برطرف کنند. Retinoid را دکتر باید برای شما تجویز کند. این داروها همچنین می‌توانند موجب خشکی پوست شوند. اگر حامله هستید Retinoid را استفاده نکنید. این دارو برای نوزاد خطرناک است و می‌تواند موجب نواقص مادرزادی شود.

در صورت عفونت موهای زیر پوستی چه اتفاقی می‌افتد؟
اگر موهای زیر پوستی ناحیه تناسلی عفونت کنند، برآمدگی ایجاد شده در ناحیه حساس می‌تواند دردآور و پر از چرک باشد و برای درمان عفونت باید حتما به دکتر مراجعه کنید. پزشک ممکن است در این مواقع یک پماد آنتی بیوتیک یا شستشو را تجویز کند. اگر عفونت شدید باشد، ممکن است مجبور به مصرف قرص آنتی بیوتیک باشید.

چطور در منزل برای همیشه از شر مو های زائد خلاص شویم؟

از بین بردن موهای زائد با روش طب سنتی در خانه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ