آیا هنگام بیدار شدن از خواب احساس خستگی می کنید؟

mahdie.mohtashami
آیا شما هم جز افرادی هستید که هنگام بیدار شدن از خواب احساس خستگی دارید. احساس خستگی بلافاصله بعد از بیدار شدن می تواند چندین دلیل داشته باشد. با ما همراه باشید.

چرا زمانی که از خواب بیدار میشوید احساس خستگی میکنید؟

این امر بسیار طبیعی است که زمان بیدار شدن از خواب احساس خستگی کنید برای خیلی از انسان‌ها این مشکل تنها با یک لیوان قهوه و یک دوش آب سرد برطرف می‌شود. اما اگر به طور مرتب احساس خستگی دارید به خصوص اگر درتمام طول روز احساس خستگی می‌کنید، ممکن است دلیل دیگری داشته باشد.

در اینجا نگاهی به برخی از علل شایع احساس خستگی بعد از بیدار شدن از خواب میکنیم:

قرار گرفتن در معرض نور آبی

نور آبی هر روشنایی مصنوعی است که طول موج های آبی را منتشر می کند که لزوما چیز بدی نیستند. در طول ساعات روز، آنها می توانند میزان هوشیاری و خلق و خوی شما را افزایش دهند. اما این زمانی نیست که شما در حال رفتن به رختخواب هستید. نورپردازی با صرفه جویی در انرژی و صفحه نمایش های الکترونیکی موجب افزایش نوردهی آبی به ویژه پس از ساعاتی که آفتاب غروب میکند، می‌باشد.

نور آبی، بیش از سایر انواع نور، ترشح ملاتونین را کاهش می دهد، هورمونی است که بهتنظیم ریتم روزانه بدن شما کمک می کند که چرخه خواب خود را کنترل کند. این نور می‌تواند باعث شود که شما نتوانید خواب خوب و با کیفیتی داشته باشید که می تواند صبح روز بعد احساس خستگی کنید.

آنچه شما می توانید انجام دهید برای کاهش تاثیر نور آبی روی خواب خود:
قبل از رفتن به رختخواب، دو ساعت یا سه ساعت از قرارگرفتن در معرض نورآبی خودداری کنید. استفاده از چراغ های کم نور در شب، که به عنوان قدرتمند از اثر ملاتونین سرکوب در ریتم روزانه خود را ندارد. در طول روز خود را در معرض نور زیاد قرار دهید. اگر مجبور هستید که در شب از وسایل الکترونیک خود استفاده کنید از عینک آبی مسدود کننده نور آبی استفاده کنید و یا از اپ و نرم افزارهایی استفاده کنید که نور آبی را برای شما مسدود کنند.

محیط خواب نامناسب

محیط خواب نامناسب می تواند تأثیر زیادی بر کیفیت خواب شما داشته باشد.

تشک نامناسب:

اگر خستگی صبحانه شما با سفتی یا درد قسمت های بدن همراه باشد، می توانید به دلیل تشک نامناب شما باشد. تحقیقات نشان می‌دهد یک تشک ایز متوسط از یک شرکت یا برند معمولی مناب می‌باشد. این نکته را در نظر بگیرید که سن تشک شما نیز بسیار حائز اهمیت است. یک تحقیق صورت گرفته در سال 2009 نشان داده است که بسیاری از شرکت کنندگانی که بر روی یک تشک جدید خوابیده‌اند، خوابی با کیفیت بهتر و درد کمر کمتری را تجربه گرده اند.

یکی دیگر از ویژگی‌ها تشک می‌تواند به این صورت باشد که میتواند شما را در معرض آلرژی قرار دهد به این شکل که گرد و غبار را در خود جمع کند و باعث ایجاد عطسه و سرفه، به ویژه در افراد مبتلا به آسم و آلرژی شود.

آنچه شما می‌توانید انجام دهید تا مطمعن شوید که تشک شما از کیفیت مناسبی برای خوابی بهتر همراه دارد:

سعی کنید هر 9 تا 10 سال تشک خود را تعویض کنید. اگر دارای آلرژی هستید، سعی کنید که از یک پوشش تشکی ضد آلرژی استفاده کنید.

اتاق خواب بیش از حد سرد و یا خیلی گرم

اگر اتاق شما بیش از اندازه سرد یا بیش از اندازه گرم باشد می‌تواند شما را دچار مشکلات خواب کند به این شکل که شما به سختی به خواب بروید یا به سختی بتوانید خواب با کیفیتی را بدون وقفه و بیدار شدن از خواب تجربه کنید.

شما می‌توانید دمای اتاق خود را بر اساس میل شخصی خود تنظیم کنید اما باید بدانید که داشتن اتاقی رو به هوای سرد می‌تواند خواب با کیفیتی را برای شما به ارمغان داشته باشد.

اگر با رعایت کردن تمام نکات گفته شده هنوز هم هنگام خواب مشکل دارید، می‌توانید پوشیدن جوراب هنگام را امتحان کنید شما با پوشیدن جوراب رگ‌های خونی خود را بهبود می‌بخشید و باعث روشن شدن ترموستات بدن خود می‌شوید.

مطالعاتی که در سال 2007 صورت گرفته است نشان می‌دهد بزرگسالانی که در معرض مشکلات خواب هستند با پوشیدن جوراب در خواب می‌توانند خواب راحت‌تری را تجربه کنند.

آنچه شما می توانید انجام دهید تا دمای مطلوب اتاق خواب خود را تنظیم کنید:

دمای اتاق خواب خود را بین 15تا 19 درجه سانتیگراد نگه دارید

در هنگام خواب جوراب بپوشید و یا اینکه یک بطری آب گرم همراه خود به رختخواب ببرید

انتخاب لباس خواب مناسب و ملافه مطابق با آب و هوای محلی خود

علت احساس خستگی و خواب آلودگی دائمی

آیا شما برای رفع خستگی چرت می زنید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ