آیا استرس موجب ایجاد یبوست می شود؟

atoosamirzavandi
استرس می تواند موجب ایجاد التهاب در روده شود و حتی یبوست را شدت بخشد. سیستم عصبی خودکار، به بدن کمک می کند که به مبارزه اضطراب و استرس بپردازد. سیستم عصبی خودکار، به شما کمک می کند که بعد از تجربه استرس و اضطراب، آرامش خود را حفظ کنید.

تاثیر استرس

اگر مشکلات و ناراحتی هایی در معده خود دارید که همگی عصبی هستند و مشکلات روده ای که همه بر اثر اضطراب ایجاد می شوند قطعا در جریان هستید که مغز و دستگاه گوارش در ارتباط با یکدیگر می باشند. همچنین سیستم عصبی و گوارش نیز با یکدیگر در ارتباط متقابل می باشند.

ارتباطات برای کارکرد صحیح روزانه بدن لازم و ضروری هستند، از جمله دستگاه گوارش. گاهی این ارتباطات موجب ایجاد درد های نا خواسته از معده درد، یبوست یا اسهال می گردند.

افکار و احساسات می تواند بر معده و روده تاثیر بگذارد. یا حتی برعکس این موضوع اتفاق خواهد افتاد. چه اتفاقی در روده زخ می دهد که می تواند موجب استرس و ناراحتی در این ناحیه گردد؟

یبوست مزمن، اسهال و دیگر مشکلات روده ای می توانند موجب اضطراب و استرس شود.

چه مغز یا روده ی شما دچار استرس شود، مبتلا شدن به یبوست شوخی نخواهد بود.

علت ایجاد یبوست و راهکارهایی که به شما می تواند کمک می کند را بیابید.

چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

تمام عملکرد های روزانه بدن به طور خودکار توسط سیستم عصبی کنترل می شود. شبکه عصبی یک اندام بزرگ است که به مغز متصل شده است.

سیستم عصبی خودکار، به بدن کمک می کند که به مبارزه اضطراب و استرس بپردازد.

سیستم عصبی خودکار، به شما کمک می کند که بعد از تجربه استرس و اضطراب، آرامش خود را حفظ کنید.

تاثیر گذاری سیستم عصبی بر دستگاه گوارش و هضم بدن به گونه ای است که این سیستم با سیستم عصبی دستگاه گوارش در ارتباط است و اثر خود را اعمال می کند.

سیستم عصبی درونی:

سیستم عصبی درونی از اعصاب بسیاری تشکیل شده است و گاهی به عنوان مغز دوم بدن محسوب می شود. سیستم عصبی درونی از نورون های انتقال دهنده هورمونی و شیمیایی برای ارتباط با مغز و دیگر اعصاب موجود در بدن استفاده می کند.

سیستم عصبی درونی جایی است که بیشترین میزان سرتونین در بدن تولید می شود. سرتونین به سیستم گوارشی شما کمک می کند که عضلات آن فعالیت خود را ادامه دهند و این کار موجب حرکت غذا از روده به معقد می گردد.

در طول دورانی که اضطراب در بالاترین سطح خود قرار دارد، هورمون هایی از جمله کورتیزول، آدرنالین و سرتونین ممکن است که توسط مغز ترشح شوند. این امر موجب آزاد سازی سرتونین در روده می گردد و در پی آن گرفتگی معده رخ خواهد داد.

اگر این گرفتگی درون روده اتفاق بیفتد موجب اسهال می گردد. اگر گرفتگی در یک ناحیه از از سیستم دفع اتفاق بیفتد، هضم به طور کامل انجام نمی شود و در نتیجه یبوست ایجاد می گردد.

فاکتورهای استرس:

وقتی که شما غذا می خورید رشته های عصبی که به سیستم گوارش شما متصل شده اند این پیام را به روده منتقل می کنند که غذا را هضم کن. حال وقتی که شما تحت استرس باشید، این حرکت با سرعت کند تری انجام خواهد شد. اگر استرس مدت زمان طولانی شما را درگیر خود کند و یا شدت آن بیشتر گردد علائم دیگری از جمله معده درد و یبوست به صورت مزمن تبدیل خواهد شد.

استرس می تواند موجب ایجاد التهاب در روده شود و حتی یبوست را شدت بخشد.

آیا استرس می تواند موجب ایجاد دیگر مشکلات گردد؟

عواملی که ایجاد کننده یبوست می باشند با استرس بدتر خواهند شد. از جمله:

سندروم روده تحریک پذیر (IBS):

دلیل اصلی ایجاد کننده بیماری IBS هنوز مشخص نیست اما استرس روحی روانی می تواند نقش مهمی در ایجاد آن بازی کند.

در تحقیقی که سال 2016 صورت گرفت به عنوان نتیجه مشاهده کردند که استرس می تواند موجب گسترش یا بدتر شدن علائم بیماری IBS شود. استرس به افزایش و کاهش فعالیت سیستم عصبی تاثیر می گذارد و مقدمه ایجاد این بیماری را فراهم می سازد.

استرس تعادل بین باکتری های روده ای را بر هم می زند. این شرایط را dysbiosis  می نامند و این شرایط ممکن است که ایجاد یبوست را به بیماری IBS مربوط سازد.

بیماری التهاب روده ( IBD):

بیماری IBD شامل بیماری های التهبی مزمن روده ای می باشد. بیماری های Crohn’s و ulceractive colitis از این دست بیماری ها هستند.

شواهد نشان داده اند که این بیماری توسط استرس شرایط وخیم تری پیدا خواهد کرد.

استرس های مزمن، افسردگی و وقایع بازگشت پذیر زندگی می توانند التهاب را که بر این بیماری تاثیر می گذارند را شدت ببخشند.

استرس می تواند بر علائم ایجاد کننده این بیماری تاثیر بگذارد اما به طور مستقیم این تاگذاری را نخواهد داشت.

چه کاری باید انجام داد؟

اگر استرس موجب یبوست مزمن در شما شده است، بهتر است موارد زیر را انجام دهید:

داروهای over the counter laxative می تواند به محدود کردن یبوست کمک کنند.

یوگا، ورزش و مدیتیشن می توانند به کنترل استرس کمک کنند.

منبع الو دکتر

آیا موز به رفع یبوست کمک می کند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ