چگونه کم آبی بدن را در تابستان جبران کنیم؟

atoosamirzavandi
طریقه لباس پوشیدن شما در بیرون از خانه می تواند بر نحوه ی رسیدن نور خورشید و گرما بر بدن تاثیر بگذارد. لباس های تیره گرمای زیادی به خود جذب می کنند و لباس های روشن اجازه تعرق نمی دهند.

وقتی که هوا خوب باشد کارهای بسیاری می توان انجام داد، گردش های خانوادگی، وقت گذراندن در کنار ساحل و …. متاسفانه، زیاد در معرض نور خورشید قرار گرفتن می تواند خطرناک باشد. گرمای زیاد می تواند موجب کمبود آب بدن گردد و کم آبی می تواند شرایط های خطرناکی از جمله گرما زدگی، خستگی و بی حالی های ناشی از گرما و …

مهم نیست که برنامه های شما در تابستان چیست، نیازی نیست که برنامه های خود را متوقف کنید. مبارزه و جلوگیری از ضررهای ناشی از گرما و نور خورشید که به بدن شما می رسد، می تواند به سلامت شما و ادامه ی فعالیت ها در طول تابستان کمک کند. چند راهکار ساده را امتحان کنید با شروع این اقدامات پیشگیرانه به جای ترک علایق خود سعی کنید که مشکلات را از بین ببرید.

چه باید کرد:

طریقه لباس پوشیدن شما در بیرون از خانه می تواند بر نحوه ی رسیدن نور خورشید و گرما بر بدن تاثیر بگذارد. مطمئن شوید که این وسایل را همراه خود دارید:

لباس های روشن بپوشید

تیشرت های رنگ روشنی که افراد مشهور در کنار سواحل می پوشند تنها به دلیل مد نیست، بلکه برای مقابله با گرما و نور خورشید می باشد. لباس های تیره گرمای زیادی به خود جذب می کنند و لباس های روشن کم تر اجازه تعرق نمی دهند. بدن شما به طور طبیعی دارای سیستم خنک است و آن تبخیر از سطح پوست می باشد.

عینک آفتابی:

استفاده از عینک آفتابی شیک و کا بردی است و از چشم در برابر اشعه ها مضر فرابنفش یا uv و برخورد آن ها با مردمک چشم حفاظت می کند. عینک آفتابی را انتخاب کنید که 90 تا 100 درصد اشعه های uv را دفع کند.

کلاه:

کلاه یک ابزار خوب برای جلوگیری از نور خورشید در تابستان می باشد. استفاده از کلاه های لبه دار می تواند از پوست شما در برابر اشعه uv و ایجاد کک مک و چین و چروک بر روی پوست حفاظت کند.

کرم ضد آفتاب:

هیچ چیزی جز یک آفتاب سوزان نمی تواند لذت از روزهای تابستانی را از بین ببرد. هر گاه که بیرون از منزل هستید، از ضد آفتاب با حداقل SPF 15 استفاده کنید. استفاده از SPF های بالاتر برای مواقعی که در استخر و ساحل هستید توصیه می شود. فراموش نکنید که نقاطی که بیشتر در معرض نور خورشید هستند را بپوشانید از جمله بینی، گوش ها، شانه ها و پشت گردن.

برق لب:

دقیقا مشابه ضد آفتاب که از بقیه نقاط پوستی مراقبت می کند، برق لب با SPF می تواند نور خورشید که به لب می رسد را دفع و رطوبت آن را حفظ کند. استفاده از برق لب در تابستان زمانی که بیرون از منزل هستید یک گزینه مناسب است.

چگونه از کاهش آب بدن بکاهیم؟

گرما موجب عرق کردن می شود و این اتفاق به خنک شدن فرد کمک می کند اما به این معنی است که آب بدن خود را از دست داده اید. اما چگونه آب بدن را در سطح بالا نگه دارید:

آب

منتظر نمانید تا تشنه شوید. در طول روز مدام آب بنوشید تا بدن تان کم آب نشود. می توانید از رنگ ادرار خود کمک بگیرید و متوجه کم آبی بدن تان شوید. هر چه رنگ آن روشن تر باشد میزان آب بدن بالا تر خواهد بود.

آب میوه:

تمام آب میوه های فاقد قند نه تنها موجب آبرسانی به بدن می شوند بلکه مواد مغذی مورد نیاز برای فعال ماندن در هوای گرم را به بدن شما می رساند. برچسب آب میوه ها را چک کنید و مطمئن شوید که 100 درصد آب میوه خالص و بدون شکر افزودنی باشد.

از مصرف الکل و کافئین دوری کنید:

استفاده از یخ در الکل مکن است که خوشایند باشد اما به شادابی بدن کمک نخواهد کرد. دیلیل این امر این است که الکل بیشتر شما را تشنه می کندو می توانید بین مصرف الکل آب بنوشید تادچار کمبود آب بدن نشوید.

همانند الکل، کافئین رطوبت درون بدن را کم می کند. در روزهای گرم، از مصرف زیاد کافئین خودداری کنید بخصوص اگر با الکل مخلوط شده است.

چه باید خورد:

غذایی که می خورید می تواند به کاهش دمای بدن شما کمک کند. می توانید در رژیم غذایی

خود از این مواد خوراکی استفاده کنید:

میوه و سبزیجات:

هضم میوه و سبزیجات بسیار راحت است و بیشتر حاوی آب هستند. سالاد و دیگر غذاهای فصلی می توانند احساس سبکی و کافی بودن آب بدن را به شما القا کنند.

غذاهای تند:

افراد در نواحی گرمسیر، احساس گرما و عرق شدید می کنند که علت آن غذاهای تندی است که مصرف می کنند. تعرق موجب کاهش دمای بدن می گردد.

غذاهای  کم چرب:

چربی برای هضم شدن نیاز به مدت زمان طولانی تری نیاز دارد و حاوی مقدار زیادی کالری و نمک می باشد.

منبع الو دکتر

چگونه کم آبی بدن در تابستان را جبران کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ