آیا مدیتیشن در درمان میگرن موثر است؟

میگرن یکی از انواع بیماری های عصبی است که آرامش و آرام بودن بدن و عضلات می تواند تا حد زیادی به درمان آن کمک کند. مدیتیشن یکی از روش های آرام سازی عضلات است که در ادامه به تاثیر آن بر میگرن اشاره شده است.

بعضی از افراد برای از بین بردن علائم میگرن از مدیتیشن و دیگر روش های ذهنی استفاده می کنند. اگرچه برای اثبات این قضیه تحقیقات بیشتری لازم است، اما مدیتیشن گاهی می تواند در درمان میگرن به شما کمک کند. همچنین ترکیب کردن تمرینات ذهنی با داروهای ضد میگرن که پزشک به شما تجویز می کند، ممکن است نتیجه بهتری را ارائه دهد. در این مطلب با فواید مدیتیشن برای درمان بیماری میگرن آشنا خواهیم شد.

مراقبه یا مدیتیشن ممکن است به شما در مدیریت میگرن کمک کند

انواع مختلفی از مدیتیشن وجود دارد و بسیاری از آنها تحت چهارچوب تمرینات ذهنی قرار می‌گیرند. ذهنیت یک روند روانشناختی است که در آن شما بر روی هوشیاری خود در لحظه تمرکز می کنید. تمرینات ذهنی به رشد آگاهی شما به وسیله متمرکز کردن توجه تان به افکار فعلی، احساسات و محیط اطراف کمک می کند. بر طبق تحقیقات صورت گرفته در مورد درمان های مکرر و جایگزین برای میگرن، مشخص شده که تمرینات ذهنی می تواند به موارد زیر کمک کند:

       کاهش استرس

       بهبود تحمل درد

       کاهش تناوب و تکرار سردرد ها

       کاهش شدت علائم

       استفاده از دارو ها را کاهش می دهد

        سطح کیفیت زندگی را بالا ببرد

این تحقیقات بر روی انواع مختلف تمرینات ذهنی از جمله تفکر معنوی و غیر مذهبی توجه داشته و همچنین آرامش پیشرفته ماهیچه ها را که شامل تمریناتی است، که در آن شما به صورت آگاهانه ماهیچه ها را در تمام بدن خود آرام می کنید، در بر داشت. همچنین به برنامه‌های کاهش استرس مبتنی بر تمرینات ذهنی نیز پرداخته بود. نتیجه ی این آزمایش ها بسیار متفاوت است، به عنوان مثال یک مطالعه نشان داد که تمرینات ذهن آگاهی، باعث بهبود تحمل درد می شود، اما هیچ تاثیری بر شدت درد ندارد. در مقابل مطالعه دیگری نشان داد که برنامه کاهش استرس ممکن است به کاهش شدت درد نیز کمک کند.

مزایای عمومی مدیتیشن

مدیتیشن و تمرینات ذهنی شامل مزایای کلی برای بهتر شدن حال شما می باشد. اگرچه این مزایای بالقوه به طور مستقیم به میگرن مربوط نمی شود، اما ممکن است جنبه های دیگر سلامت شما را بهبود ببخشد و مدیریت میگرن را روز به روز آسان‌تر کند. با توجه به گفته های مرکز Greater Good Science مدیتیشن و سایر تمرینات ذهنی ممکن است به شما در بهبود موارد زیر کمک کند:

       سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

       کیفیت خواب شما را بهبود می بخشد

       احساسات مثبت را در شما ارتقاء می دهد

       استرس و افسردگی را از بین میبرد

       حافظه، تمرکز و توانایی تصمیم گیری را تقویت می کند

       عزت نفس، شکل بدنی و انعطاف پذیری را تقویت می بخشد

       احساس ترحم را نسبت به خود و دیگران تقویت می کند

چگونه مدیتیشن را شروع کنیم

راه های زیادی برای ترکیب تمرینات ذهنی و مدیتیشن با روال زندگی روزانه و یا هفتگی خود وجود دارد. به عنوان مثال می توانید یکی از روش های زیر را امتحان کنید:

تمرین تنفس ریتمیک

در یک موقعیت راحت قرار بگیرید و روی صندلی نشسته و یا دراز بکشید. لباس های تنگ خود را در بیاورید چشمهایتان را ببندید و به صورت آگاهانه عضلات خود را شل و آرام کنید. هنگامی که در موقعیت راحت قرار گرفتید، به آرامی و با شمردن تا عدد ۶ عمل دم را انجام دهید سپس نفس خود را تا ۴ شماره نگه دارید و پس از آن عمل بازدم را با ۶ شماره انجام دهید.داین الگوی تنفسی را برای چند دقیقه ادامه دهید هنگامی که ذهن شما سرگردان و یا درگیر افکار و احساسات دیگری شد، به آرامی توجه خود را به تنفس خود یا حرکت هوا به داخل و خارج از بدن و اینکه شکم شما چگونه در هر تنفس بالا و پایین می رود جلب کنید. این فعالیت را هر روز صبح، بعد از ظهر و عصر انجام دهید.

مدیتیشن در پیاده روی

کفش های مناسب و راحتی بپوشید، یک مسیر پیاده روی مناسب پیدا کنید و به آرامی پیاده‌روی کنید. در حالی که قدم میزنیم بر روی پاها و زانوهای خود تمرکز کنید. به احساس ضربه خوردن پاشنه پا به زمین توجه کنید و بر انتقال وزن از پاشنه پا به سمت انگشتان تمرکز کنید. خود را بر روی حرکات عضلات خود قرار دهید. تمرکز خود را به سمت زانوها و ران ها حرکت دهید و به آرامی همین شیوه را برای تمام بدن خود انجام دهید و بر روی هر قسمت از بدن خود در حدود یک دقیقه تمرکز کنید. هنگامی که به صورت خود رسیدید توجه ویژه‌ای به احساس باد، نور خورشید یا سایر عناصر بر روی پوست خود داشته باشید

تحقیقات بیشتری در مورد مدیتیشن نیاز است اما مطالعات نشان می دهد مدیتیشن به سلامت روانی و جسمی شما کمک می کند. برنامه ای برای تمرینات روزانه و هفتگی مدیتیشن خود مانند پیاده روی اختصاص دهید. ممکن است شما تغییرات مثبتی را در علائم میگرن و بهبود سطح زندگی خود احساس کنید.

منبع: الو دکتر

درمانی موثر برای میگرن

6 راه درمان جدید میگرن که باید آن را بشناسید

این گیاه در درمان میگرن معجزه می کند!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ