روغن ماهی یا استاتین ها؟

اگر چه روعن ماهی دارای خواص بسیار زیاد و غیر قابل انکاری است اما برای تاثیرات درمانی بهتر است استاتین ها را فراموش نکنیم. در ادامه این مطلب دراین مورد بیشتر بخوانید.

روغن ماهی یا استاتین ها:

کلسترول از جمله بیماری هایی است که تعداد زیادی از افراد را دچار نموده است.کلسترول بالا همیشه باعث بروز علایم و نشانه ها نمی شود، اما اگر با توجه به آزمایشات و توصیه های پزشکی ،کلسترول در شما شناسایی شود، حتما نیاز به درمان دارد.در ادامه این مطلب از الودکتر با مزایای استاتین برای کاهش کلسترول و مقایسه آن با روغن ماهی آشنا شوید.

آیا روغن ماهی می تواند برای کاهش کلسترول موثر عمل کند؟

روغن ماهی

روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که با طیف وسیعی از مزایای سلامتی شناخته می شوند. که البته با وجود میزان بالایی از فواید که در روغن ماهی وجود دارد ، فقط امگا 3 موجود در روغن ماهی ،آن را مورد توجه عموم قرار داده است.روغن ماهی میتواند در عوامل زیر موثر باشد:

  • مبارزه با التهاب ها
  • کاهش  فشار خون را
  • بهبود سلامت استخوان
  • موثر برای  سلامت پوست

اگرچه روغن ماهی به طور طبیعی در ماهی یافت می شود، اما روغن ماهی بیشتر به شکل مکمل مصرف می شود

.

در سال 2012، تقریبا 19 میلیون آمریکایی با استفاده از مواد غذایی مورد استفاده، محصولات حاوی روغن ماهی و اسید های چرب امگا 3 را استفاده و دریافت نمودند.

تاثیر استاتین بر کاهش کلسترول

استاتین ها بدن را از خطرات و ابتلا به  کلسترول جلوگیری می کنند. آنها همچنین به پلاک تجدیدپذیری که در دیواره های شرایین ساخته شده اند کمک می کنند.

یک مطالعه نشان داد که 27.8 درصد از آمریکاییان بالای 40 سال از سال 2012 از استاتین استفاده می کنند.

تحقیقات درباره روغن ماهی چه می گویند؟

مطالعات روی روغن ماهی بسیار زیاد می باشد. مکمل های روغن ماهی دارای یک لیست طولانی از مزایا می باشند، از جمله:

  • کاهش خطر بیماری قلبی و سکته مغزی
  • سطوح پایین تری گلیسیرید یا چربی خون
  • افزایش سلامت مغز
  • مدیریت بهتر دیابت

برخی از مطالعات، مانند کسانی که در سال 2011 بررسی شده اند، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی در افراد مبتلا به بیماری های قلبی، با مصرف مکمل های ماهی نشان داده شد. سایر مطالعات، مانند یک کارآزمایی بالینی سال 2009 با 12000 فرد مبتلا به عوامل خطرزای قلبی عروقی نیز ، چنین شواهدی را یافتند.

با این وجود، اگرچه روغن ماهی باعث کاهش تری گلیسیرید می شود، اما هنوز شواهد کافی و قطعی  وجود ندارد که خطر حمله قلبی را کاهش میدهد.

نتایج تحقیقات در مورد  استاتین ها چه می گویند؟

با توجه به منبع معتبر مواد غذایی و دارویی (FDA)، استاتین ها توانایی غیر قابل انکار برای جلوگیری از بیماری های قلبی را نشان می دهند، اما باید در مصرف  آنها مراقبت شود.

استاتین ها علاوه بر این؛،بر  کاهش کلسترول شما نیز مفید هستند. به عنوان مثال، آنها دارای خواص ضد التهابی هستند که می توانند برای ایجاد رگهای خونی مقاوم شوند و می توانند به جلوگیری از حملات قلبی کمک کنند.

البته باید توجه داشت که مصرف آن به خاطر عوارض جانبی بالقوه ای مانند درد عضلانی است که به طور کلی فقط برای افراد دارای کلسترول بالا و خطر بیماری قلبی عروقی تجویز می شود. آنها دارو پیشگیرانه نیستند.

اگر کلسترول بالا دارید، مصرف استاتین ها یک راه موثر برای مدیریت خطر است. مصرف روغن ماهی ممکن است منافع  و مزایای خود را داشته باشد، اما کاهش کلسترول LDL یکی از آنها نیست.

بسیاری از مردم مکمل ها را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه می پذیرند. با این حال، بهترین راه برای کمک به جلوگیری از کلسترول بالا با انتخاب گزینه های شیوه زندگی سالم است، از جمله:

  • ترک سیگار
  • خوردن رژیم سالم کم چربی های اشباع و ترانس
  • مدیریت وزن

شما می توانید با داشتن یک شیوه سالم برای زندگی و مصرف مکمل های مورد نیاز ،خود را از خطرات احتمالی کلسترول و بیماری های قلبی در امان نگه دارید.البته این توصیه برای افرادی که در سابقه خانوادگی خود بیماری های قلبی و کلسترول را دارند بیشتر و مهم تر می باشد.

منبع :الودکتر

تخم مرغ کلسترول بد دارد یا ندارد؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ