اگر می خواهید یک خواب آرام داشته باشید!

اگر خواب راحت از آرزوهای شماست و دلتان می خواهد به راحتی به خواب بروید در ادامه راهکارهایی اثربخش را به شما توصیه می نماییم.ادامه مطلب را بخوانید.

یک خواب راحت

خواب راحت می تواند بسیار لذت بخش باشد از طرفی بر سلامتی بدن تاثیرات مثبت زیادی خواهد داشت.در ادامه این مطلب الودکتر با راهکارهایی ساده برایداشتن خوابی راحت و آسوده را بخوانید.

راه هایی ساده برای داشتن خوابی راحت

راحت باشید

در تحقیقات بسیاری نشان داده شده است که داشتن تشک و ملافه راحت می تواند تاثیر قابل توجهی بر عمق و کیفیت خواب داشته باشد.

یک تشک مناسب بر کیفیت خواب تاثیر می گذارد و از اختلالات خواب و ناراحتی های عضلانی جلوگیری می کند .

کیفیت بالش شما نیز بسیار مهم است. این می تواند منحنی گردن، درجه حرارت و راحتی شما را تحت تاثیر قرار دهد. یک مطالعه مشخص کرد که بالش ارتوپدی بهتر از بالش های دیگر است.

علاوه بر این، استفاده از یک پتوی کم وزن میتواند باعث کاهش استرس بدن و کمک به بهبود خواب شما شود .

در نهایت، پارچه لباس خواب شما هم بر سلامتی و راحتی  شما تأثیر گذار است. بسیار مهم است که لباس های راحت پارچه ای را انتخاب کنید که به شما کمک می کند درجه حرارت دلخواه را در طول شب نگه دارید.

تمام وسایل الکترونیکی را خاموش کنید

استفاده از دستگاه های الکترونیکی در اواخر شب تاثیرات وحشتناکی بر خواب دارد.

تماشای تلویزیون، بازی کردن بازی های ویدئویی، استفاده از تلفن همراه و شبکه های اجتماعی می توانند خواب را به طور قابل توجهی سخت تر کنند

.

توصیه می شود که تمام لوازم الکترونیکی را قطع کنید و رایانه ها و تلفن های همراه را کنار بگذارید تا بتوانید یک مکان آرام و بدون حواس پرتی برای خواب داشته باشید. با این کار خواهید دید که  خیلی سریعتر به خواب خواهید رفت.

استفاده از آروماتراپی

آروماتراپی شامل استفاده از روغن های ضروری می باشد.

آروماتراپی به طور معمول برای افرادی که مشکل خواب دارند استفاده می شود، زیرا  به آرامش کمک می کند.

بررسی سیستماتیک از 12 مطالعه نشان داد که استفاده از آروماتراپی در بهبود کیفیت خواب موثر است.

علاوه بر این، به نظر می رسد که اسطوخودوس و گلدان گل رز تاثیرات مثبتی روی خواب دارند .همچنین استفاده از یک عطر آرام بخش در هوای اطاق ،می تواند در خواب بهتر شما مفید باشد.

مطالعه مجله

تحقیقات نشان داده است که تمرکز بر افکار مثبت می تواند ذهن را آرام کند و به شما در بهبود خواب کمک کند.

نوشتن رویدادهای مثبت که در طول روز اتفاق افتاده است می تواند موجب ایجاد حس عالی و آرامش برای شما شود، حوادث استرس زا را کاهش دهید تا آرامش بیشتری در هنگام خواب داشته باشید.

همچنین، مطالعه 41 دانشجوی کالج نشان داد ،که نشریات موجب کاهش نگرانی در هنگام خواب و استرس، افزایش زمان خواب و بهبود کیفیت خواب می شود .

سعی کنید حداقل 15 دقیقه قبل از خواب، به خواندن مجلات و یا نوشتن احساس های مثبت و خوشایند خود مشغول شوید ،این مشغولیت ذهنی شما را از استرس ها و اصطراب دور نموده و تاثیر عالی بر خواب شما خواهد داشتو

محدود کردن کافئین ،مصرف نوشیدنی های تسکین دهنده

کافئین به طور گسترده ای در میان مردم برای مبارزه با خستگی و تحریک هوشیاری استفاده می شود. این می تواند در غذاها و نوشیدنی ها مانند شکلات، قهوه، سودا و نوشیدنی های انرژی زا یافت شود.

متأسفانه، کافئین می تواند اثرات وحشتناکی بر روی خواب شما داشته باشد .

اگر چه اثرات کافئین از فرد به فردی دیگر  متفاوت است،اما توصیه می شود که از مصرف کافئین حداقل شش ساعت قبل از خواب صرف نظر کنید.

در عوض، شما می توانید یک چای تسکین دهنده مانند چای بابونه را بنوشید، که نشان داده شده است برای ترویج خواب و آرامش مفید است .

 موقعیت خواب خود را تنظیم کنید

خواب خوب ممکن است در طول شب به وضعیت بدن شما بستگی داشته باشد.

سه موقعیت اصلی خواب وجود دارد: خوابیدن به پشت،برروی معده و یا به طرفین . به طور سنتی، اعتقاد بر این بود که خوابیدن به پشت کیفیت بهتری از خواب را به همراه دارد.

با این حال، تحقیقات نشان داده است که این ممکن است بهترین موقعیت برای خواب نباشد، زیرا ممکن است منجر به مسدود شدن راه های هوایی، آپنه خواب و خروپف شود.

در واقع، یک مطالعه انجام شده برروی 16 نفر مشخص کرد که شرکت کنندگانی که زمان بیشتری به پشت خوابیدند، خواب ضعیفتری داشتند.

اگرچه ترجیحات فردی در انتخاب موقعیت خواب نقش مهمی ایفا می کند، اما به نظر می رسد موقعیت خواب به طرفین کیفیت بهتری در خواب را به همراه خواد داشت .

منبع :الودکتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ