راه های طبیعی برای کاهش سوزش و ریفلاکس معده

احساس درد در معده و سوزش سر دل به علت ریفلاکس اسید می باشد که با راهکار هایی می تواند علایم و درد را کاهش داد.از جمله ایجاد کمی تغییر در سبک زندگی.

ریفلاکس اسید معده

میلیون ها نفر از ریفلاکس اسید و سوزش سر دل رنج می برند.درمان این مشکل ،اغلب با استفاده از داروهای تجاری مانند اومپرازول می  و نظیر آن باشد. با این حال، تغییر سبک زندگی نیز می تواند بر بهبود و کاهش این مشکل موثر باشد.

به سادگی تغییر عادات رژیم غذایی یا نحوه خواب شما ممکن است علائم سوزش سر دل و ریفلاکس اسید را کاهش دهد وکیفیت زندگی شما را بهبود بخشد.در ادامه این مطلب از الودکتر با این روش بیشتر آشنا شوید.

ریفلاکس اسید و علائم چیست؟

ریفلاکس اسید زمانی اتفاق می افتد که اسید معده می تواند به داخل مری وارد شود، لوله ای که غذا و نوشیدنی را از دهان به معده می برد.

بعضی از ریفلاکس ها کاملا طبیعی و بی ضرر هستند، و معمولا نشانه و دردی را ایجاد نمی کنند. اما گاهی هم سوزش درداخل مری احساس می شود.

شایعترین علامت ریفلاکس اسید به عنوان سوزش سر دل شناخته می شود، که دردناک و سوزش در سینه یا گلو است.

از کسانی که به طور منظم سوزش سر دل دارند، 20-40٪ با بیماری ریفلاکس معده (GERD) تشخیص داده می شوند که جدی ترین حالت رفلاکس اسید است.

علاوه بر سوزش سر دل، علائم رایج رفلکس عبارتند از مزه اسیدی در پشت دهان و مشکل  در بلع . علائم دیگر عبارتند از :

  • سرفه،
  • آسم،
  • فرسایش دندان
  • و التهاب در سینوس ها

در ادامه این مطلب از الودکتر راه های طبیعی برای کاهش ریفلاکس اسید و سوزش گرداوری شده است که همه آنها از طریق تحقیقات علمی حمایت می شوند.

راه های طبیعی برای کاهش سوزش و ریفلاکس معده

1- غذای سنگیننخورید

جایی که مری به معده باز می شود، عضله ای حلقه ای مانند وجود دارد.

این حلقه به عنوان یک شیر عمل میکند و وظیفه دارد از محتویات اسیدی معده جلوگیری کند. به طور طبیعی هنگامی که شما غذایی را بلعیده یا استفراغ کنید، باز می شود. در غیر این صورت، باید بسته باشد.

در افراد مبتلا به ریفلاکس اسید، این عضله ضعیف شده یا ناکارآمد است. ریفلاکس اسید همچنین زمانی که فشار عضله بیش از حد وجود دارد، باعث می شود اسید را از طریق سوراخ این حلقه منتقل کند.

بیشتر علائم ریفلاکس بعد از غذا اتفاق می افتد. همچنین  وعده های سنگین و بزرگتر ممکن است علائم ریفلاکس  را بدتر کند.

یک گام که به کاهش رفلاکس اسید کمک می کند اجتناب از خوردن وعده های غذایی سنگین است.

2- از دست دادن وزن اضافه

دیافراگم عضله ای است که در بالای معده قرار دارد.وظیفه این عضله جلوگیری از مقدار بیش از حد اسید معده از نشت به مری است.

با این حال، اگر چربی بیش از حد  در قسمت شکم داشته باشید، فشار داخل شکم ممکن است چنان زیاد شود که اسفنکتر مری به سمت پایین بالا رود. که به این حالت فتق هیاتو  گفته می شود.

فتق هیاتو دلیل اصلی چاقی است و زنان باردار در معرض خطر افزایش ریفلاکس و سوزش سر دل هستند.

چندین مطالعه نشان می دهد که وزن اضافی در ناحیه شکم خطر ابتلا به ریفلاکس و GERD را افزایش می دهد .همچنین مطالعات نشان می دهد که کاهش وزن ممکن است علائم ریفلاکس را کاهش دهد .

بنابراین اگراز ریفلاکس اسید رنج می برید، از دست دادن وزن باید یکی از اولویت های شما باشد.

-3رژیم کم کربوهیدرات

شواهد حاکی از آن است که رژیم های کم کربوهیدرات میتواند علائم ریفلاکس اسید را کاهش دهند.

دانشمندان معتقدند که کربوهیدراتهای غیر قابل پیشگیری ممکن است باعث ایجاد بیش از حد باکتریایی و افزایش فشار داخل شکم شوند. برخی حتی گمان می کنند که این موضوع یکی از شایع ترین علل ریفلاکس اسید باشد.

مطالعات نشان می دهد که رشد بیش از حد باکتری ها ناشی از اختلال هضم و جذب کربوهیدرات است.

داشتن بیش از حد کربوهیدرات های غیر قابل هضم در سیستم گوارش شما باعث خستگی و نفخ می شود.

همچنین در راستای این ایده، مطالعات اندکی نشان می دهد که رژیم های کم کربوهیدرات باعث بهبود علائم ریفلاکس می شوند.که در این صورت درمان با آنتی بیوتیک و طبق نظر پزشک می تواند به طور قابل توجهی کاهش ریفلاکس اسید، احتمالا با کاهش تعداد باکتری های تولید کننده گازشود.

منبع : الودکتر

آیا عسل به ریفلاکس معده کمک می کند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ