نکاتی طلایی برای کاهش ریفلاکس معده

اگر ریفلاکس معده و سوزش سر دل شما را کلافه نموده است،کافی است با رعایت توصیه هایی که در ادامه این مطلب از الودکتر آمده است این درد را کاهش دهید.

ریفلاکس اسید

ریفلاکس معده که اصطلاح پزشکی آن GERD نام دارد یکی از شایع ترین بیماری های گوارشی در بین افراد به حساب می آید. این بیماری عضله‌ی تنگ‌ کننده‌ی پایینی مری (LES) را درگیر می‌کند. این عضله در واقع حلقه‌ای است که بین مری و معده قرار دارد و عملکرد آن موجب ریفلاکس اسید به سمت مری می شود. خیلی از افراد این سوزش و درد را تجربه می کنند ، به خصوص زنانی که در دوران بارداری هستند.برای آنکه این سوزش را کاهش دهید می توانید به توصیه هایی که در ادامه این مطلب از الودکتر آورده شده است ،عمل نمایید.

راه هایی برای کاهش ریفلاکس اسید

 خوردن شکلات کمتر

گاهی اوقات به بیماران مبتلا به GERD توصیه می شود مصرف شکلات را فراموش کنند یا محدود سازند. یک مطالعه کوچک و بدون کنترل، نشان داد که مصرف 4 اونس (120 میلی لیتر) شربت شکلاتی، عضله‌ی تنگ‌ کننده‌ی پایینی مری  را تضعیف کرد.

یکی دیگر از مطالعات کنترل شده نشان داد که نوشیدن یک نوشیدنی شکلاتی مقدار اسید در مری را افزایش می دهد.

با این وجود، قبل از نتیجه گیری قوی در مورد اثرات شکلات بر علائم ریفلاکس، مطالعات بیشتری لازم است.به هر حال شما می توانید در صورتیکه پس از مصرف شکلات،اگر احساس سوزش در سر دل خود داشتید ،مصرف آن را محدود نمایید.

 در صورت لزوم ،از مصرف نعناع اجتناب کنید

نعنا از گیاهانی است که به عنوان طعم دهنده در آب نبات، آدامس، دهانشویه و خمیر دندان استفاده می شود.نعنا همچنین از مواد رایج در چای های گیاهی هستند که طرفداران خاص خود را دارد.

یکی از مطالعات کنترل شده بر روی مبتلایان به GERD، شواهدی از  برانگیختگی عضله‌ی تنگ‌ کننده‌ی پایینی مری  ،پس از مصرف نعنا نشان نداد.با این حال، مطالعه های دیگری که صورت گرفت نشان داد که دوزهای بالای مصرف نعنا و یا درجات بالاتر بیماری،ممکن است بر تضعیف و یا تحریک عضله‌ی تنگ‌ کننده‌ی پایینی مری اثر داشته باشد.بنابراین اگر احساس میکنید که نعناع باعث ناراحتی شما میشود،بهتر است از مصرف آن اجتناب کنید.

سر تختتان را بلند کنید

برخی از افراد در طی شب از علائم ریفلاکس رنج می برند .که این مشکل علاوه بر دردی که به همراه دارد ، کیفیت خواب را مختل نموده و برای آنها خواب مشکل ایجاد می کند.همانطور که می دانید خواب ناکافی می تواند علایم بد دیگری نیز به همراه داشته باشد.بنابراین هم به خاطر کاهش درد و هم پیشگیری از سایر بیماری ها بهتر است وضعیت خواب را کمی تغییر داد.

یک مطالعه نشان داد که بیمارانی که سر تختشان را بالا می کشیدند، در مقایسه با افرادی که بدون هیچ ارتفاع بر روی سر خود می خوابیدند، پیام های رفلکس و علائم آن به طور قابل توجهی کمتر بود .

علاوه بر این، تجزیه و تحلیل مطالعات کنترل شده ، نتیجه گیری کرد که بالا بردن سر تخت یک استراتژی موثر برای کاهش علائم ریفلاکس اسید و سوزش سر دل در شب است.

 بنابراین بلند کردن سر تخت شما ممکن است علائم ریفلاکس شما را در شب کاهش دهد.کافی است از یک بالش مناسب استفاده نموده  یا کمی قسمت یالایی تخت را بالا بکشید.

سه ساعت بعد از غذا خوردن به جای خواب خود بروید

به افراد مبتلا به ریفلاکس اسید معمولا توصیه می شود که از خوردن غذا در سه ساعت قبل از خواب اجتناب کنند.اگر چه این توصیه منطقی به نظر می رسد،اما با این وجود شواهد محدودی وجود دارد که آن را پشتیبانی می کند.

با این حال در یک مطالعه مشاهده شد که خوردن نزدیک به زمان خواب با علائم ریفلاکس به طور قابل توجهی مرتبط است

مطالعات بیشتری برای نتیجه گیری جامع در مورد تأثیر غذا های دیر هنگام در مورد بیماران GERD نیاز است .اما باید توجه داشت که این موضوع ممکن است به فرد نیز بستگی داشته باشد و در افراد مختلف ،تاثیرات متفاوت باشد.

به سمت راست خود نخوابید

مطالعات متعددی نشان می دهد که خوابیدن در سمت راست ممکن است علائم ریفلاکس را در شب بدتر کند. دلیل آن کاملا مشخص نیست، اما احتمالا توسط آناتومی بدن قابل باشد.

مری در سمت راست معده قرار می گیرد. که این حالت موجب افزایش ریفلاکس اسید به مری می شود.هنگامی که شما در سمت راست خود قرار می گیرید، فشار بر عضله‌ی تنگ‌ کننده‌ی پایینی مری وارد می شود. این فشار باعث افزایش خطر ابتلا به بازگشت اسید و در نتیجه ایجاد ریفلاکس خواهد شد.

با وجود اینکه ممکن است عادت های خواب،به شما ابین امکان را ندهند که بر روی سمت چپ خود بخوابید، اما در این حالت می توانید راحت تر به خواب بروید.

منبع :الودکتر

درمان خانگی برای ریفلاکس اسید معده

.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ