با این رژیم‌ها در کمترین زمان لاغر شوید

mahdie.mohtashami
اگر به دنبال لاغر شدن هستید در این مقاله ما به شما 2 رژیم غذایی را آموزش می دهیم. در این مقاله همراه ما باشید تا روند شروع این دو رژیم را بخوانید.

رژیم فوق‌العاده کم‌چربی (Ultra-Low-Fat Diet)

رژیم فوق‌العاده کم‌چربی، مصرف چربی را به کمتر از ۱۰٪ کالری روزانه کاهش می‌دهد. به‌طور کلی، در رژیم کم‌چربی حدود ۳۰٪ کالری موردنیاز به‌صورت چربی تأمین می‌شود. مطالعات نشان داده است که این رژیم غذایی برای کاهش وزن در بلندمدت بی‌تأثیر است. طرف‌داران رژیم فوق‌العاده کم‌چربی ادعا می‌کنند که در رژیم‌های کم‌چربی قدیمی، میزان چربی به‌اندازهٔ کافی پایین نیست و مصرف چربی باید کمتر از ۱۰٪ کل کالری مصرفی باقی بماند تا فوایدی برای سلامتی داشته باشد و موجب کاهش وزن شود.

چگونگی عملکرد

در رژیم فوق‌العاده کم‌چربی، ۱۰٪ کالری‌های دریافتی یا کمتر از ۱۰٪ آن از چربی‌ها تأمین می‌شود. این رژیم بیشتر بر مصرف گیاهان مبتنی است و مصرف محصولات حیوانی در آن محدود می‌شود. بنابراین به‌طور کلی در این رژیم، مصرف کربوهیدرات‌ها بالا است (حدود ۸۰٪ کالری مصرفی) و پروتئین اندکی مصرف می‌شود که ۱۰٪ کالری‌های دریافتی را تشکیل می‌دهد.

کاهش وزن

این رژیم غذایی در کاهش وزن افراد چاق، موفق بوده است. در مطالعه‌ای افراد چاق با استفاده از رژیم فوق‌العاده کم‌چربی به‌طور میانگین ۱۴۰ پوند (۶۳ کیلوگرم) وزن کم کردند. در مطالعهٔ ۸ هفته‌ای دیگری نیز با رژیمی شامل ۷ تا ۱۴ درصد چربی، میانگین کاهش وزنی به‌میزان ۱۴٫۸ پوند (۶٫۷ کیلوگرم) مشاهده شد.

سایر مزیت‌ها

مطالعات نشان می‌دهد که رژیم‌های فوق‌العاده کم‌چربی می‌توانند چند عامل خطر بیماری‌های قلبی شامل فشار خون بالا،کلسترول بالا و نشانگرهای التهاب را بهبود دهند. شگفت‌انگیز است که این رژیم غذایی پرکربوهیدرات و کم‌چربی می‌تواند به بهبود قابل‌توجهی در دیابت نوع ۲ نیز منجر شود. به‌علاوه این رژیم غذایی می‌تواند پیشرفت بیماری ام اس را نیز آهسته کند. بیماری MS بیماری خودایمنی است که روی مغز، نخاغ و اعصاب بینایی چشم‌ها اثر می‌گذارد.

معایب

محدود کردن میزان چربی مصرفی می‌تواند موجب بروز مشکلات بلندمدتی شود، زیرا چربی‌ها کارکردهای بسیار مهمی در بدن دارند. این کارکردها شامل کمک به ساخت غشای سلول‌ها و هورمون‌ها و همچنین کمک به جذب ویتامین‌های محلول در چربی است. به‌علاوه در رژیم‌های غذایی فوق‌العاده کم‌چربی، دریافت بسیاری از موادغذایی سالم محدود می‌شود، در موادغذایی مصرفی تنوعی وجود ندارد و پایبندی و رعایت این رژیم‌ها نیز بسیار دشوار است.

جمع‌بندی

در رژیم فوق‌العاده کم‌چربی کمتر از ۱۰٪ کالری‌های مصرفی روزانه از چربی‌ها تأمین می‌شود. این رژیم می‌تواند موجب کاهش وزن چشمگیری شود و مزیت‌های قابل‌توجهی نیز برای بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و ام‌اس دارد.

رژیم اتکینز (Atkins Diet)

رژیم اتکینز شناخته‌شده‌ترین رژیم کاهش وزن کم‌کربوهیدرات است. طرف‌داران این رژیم غذایی اصرار دارند که مادامی که از مصرف کربوهیدرات‌ها پرهیز کنید می‌توانید با مصرف هر مقدار پروتئین و چربی که می‌خواهید، وزن کم کنید. دلیل اصلی تأثیرگذاری رژیم‌های غذایی کم‌کربوهیدرات بر کاهش وزن این است که این رژیم‌ها موجب کاهش اشتهای شما می‌شوند. کاهش اشتها موجب می‌شود که کالری کمتری مصرف کنید، بدون اینکه مجبور باشید درمورد میزان کالری مصرفی خود نگران باشید.

چگونگی عملکرد

رژیم اتکینز چهار مرحله دارد. این رژیم با مرحلهٔ انگیزش یا القایی (induction) شروع می‌شود. در این مرحله به‌مدت دو هفته، روزانه کمتر از ۲۰ گرم کربوهیدرات مصرف می‌کنید. در مراحل دیگر، همچنان که به وزن موردنظرتان نزدیک می‌شوید، به‌آرامی کربوهیدرات‌های سالم را دوباره به رژیم غذایی خود بازمی‌گردانید.

کاهش وزن

رژیم اتکینز به‌طور گسترده‌ای مورد مطالعه قرار گرفته است و مشخص شده است که این رژیم، نسبت به رژیم‌های کم‌چربی، کاهش وزن سریع‌تری را به دنبال دارد. سایر مطالعات نشان داده است که رژیم‌های کم‌کربوهیدرات برای کاهش وزن بسیار مفید هستند. این رژیم‌ها به‌ویژه در کاهش چربی شکم (خطرناک‌ترین چربی که در حفرهٔ شکمی جمع می‌شود) موفقیت زیادی داشته‌اند.

سایر مزیت‌ها

مطالعات فراوانی نشان داده است که رژیم‌های کم‌کربوهیدراتی مانند رژیم اتکینز می‌توانند بسیاری از عوامل خطر بیماری‌ها مانند تری‌گلیسیرید خون، کلسترول، قندخون، انسولین و فشارخون را کاهش دهند. رژیم‌های غذایی کم‌کربوهیدرات در مقایسه با سایر رژیم‌های کاهش وزن، موجب بهبود بیشتر قندخون، کلسترول HDL (خوب)، تری‌گلیسیریدها و سایر نشانگرهای سلامتی می‌شوند.

معایب

رژیم اتکینز نیز مانند سایر رژیم‌های غذایی بسیار کم‌کربوهیدرات برای بیشتر مردم بی‌خطر و سالم است، ولی در موارد نادر می‌تواند مشکل‌ساز شود.

جمع‌بندی

رژیم اتکینز از رژیم‌های کاهش وزن کم‌کربوهیدرات است. این رژیم برای کاهش وزن مؤثر است و در عین حال برای بسیاری از عوامل خطر بیماری‌ها نیز مفید است.

سخن پایانی

هیچ رژیم غذایی کامل و بی‌عیب‌ونقصی وجود ندارد. هریک از رژیم‌های غذایی برای گروهی از افراد مفید هستند و شما باید روشی را انتخاب کنید که با شیوهٔ زندگی و سلیقهٔ شما تناسب بیشتری دارد. بهترین رژیم غذایی برای شما رژیمی است که در بلندمدت بتوانید آن را اجرا کنید.

 

رژیم لاغری با انگور در ۴۰ روز

رژیم لاغری بدون بازگشت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ