آیا نوع گروه خونی بر ازدواج تاثیر دارد؟

atoosamirzavandi
تاثیر گروه خونی بر بارداری در زوج های که هر دو طرف دارای مشکلات ژنتیکی هستند بسیار زیاد است و نگرانی در این مورد وجود خواهد داشت. و این اتفاق به دلیل وجود پروتئین RH می باشد.

گروه خونی تاثیری داشتن یک ازدواج شاد و سالم نخواهد داشت. اما افرادی که در خانواده خود کودکانی دارند که از مشکل بیولوژیکی رنج می برند، قطعا نگرانی هایی در مورد خون آن ها وجود خواهد داشت اما گزینه ای وجود دارد که می تواند در حین بارداری این مشکلات را کنترل کنند تا ریسک به دنیا آوردن کودکانی که مشکل بیولوژیکی دارند کاهش یابد.

این ایده خوبی است که نوع گروه خونی والدین خود را برای موارد اورژانسی بدانید و بسته به گروه خونی شما و والدین تان می توانید در مواقع اورژانسی به یکدیگر خون بدهید.

در ادامه این مقاله بیشتر در مورد گروه های خونی و تاثیر آن ها بر ازدواج اطلاعات کسب خواهید کرد.

انواع گروه خونی:

هر فردی یک گروه خونی دارد. 4 گروه خونی وجود دارد از جمله:

  • A
  • B
  • O
  • AB

تفاوت این گروه های خونی در وجود یا عدم وجود آنتی ژن هایی است که به سیستم ایمنی بدن پاسخ می دهند.

علاوه بر این 4 گروه، پروتئینی  که RH نامیده می شود در صورت وجود در خون موجب مثبت شدن گروه خونی و در صورت عدم وجود موجب منفی شدن گروه خونی می گردد. دیگر گروه های خونی به 8 دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • A+
  • A-
  • B+
  • B-
  • O+
  • O-
  • AB+
  • AB-

 گروه خونی گاهی وراثتی است بنابراین قبل از تولد قابل شناسایی می باشد. شما نمی توانید گروه خونی خود را تغییر دهید.

گروه خونی چگونه بر بارداری تاثیر خواهد گذاشت؟

تاثیر گروه خونی بر بارداری در زوج های که هر دو طرف دارای مشکلات ژنتیکی هستند بسیار زیاد است و نگرانی در این مورد وجود خواهد داشت. و این اتفاق به دلیل وجود پروتئین RH می باشد.

پروتئین RH کاملا وراثتی است و در صورت وجود گروه خونی مثبت و در صورت عدم وجود گروه خونی منفی است و کاملا به والدین مربوط می شود. بیشتر افرادی دارای این پروتئین می باشند و گروه خونی مثبتی دارند.

وجود یا عدم وجود پروتئین RH بر سلامتی شما بی تاثیر است اما بر بارداری می تواند تاثیر گذار باشد.

فاکتور RH و بارداری:

فاکتور RH زمانی می تواند موجب نگرانی شود که مادر بیولوژیکی دارای RH- و جنین دارای RH+ باشد. سلول های خونی RH+ جنین در کنار جریان خون مادر که دارای RH- می باشد، می تواند پاسخ ها و عکس العمل های سخت سیستم ایمنی را به همراه داشته باشد. بدن مادر ممکن است که آنتی بادی برای حمله به RH+ موجود در خون جنین تولید کند.

در اولین مرحله ممکن است که پزشک نوع گروه خونی و فاکتور RH را مورد بررسی قرار دهد. اگر دارای RH- باشید پزشک دوباره خون شما را مورد بررسی قرار می دهد تا به دنبال اثر آنتی بادی برای مقابله با فاکتور RH بگردد. این کار نشان می دهد که RH جنین شما از نوع مثبت می باشد.

اگر پزشک این ناسازگاری را در مورد RH مشاهده کند، بارداری شما نیاز به مراقبت بیشتر خواهد داشت.

اگرچه خون شما و جنین در طول بارداری با یکدیگر مخلوط نخواهد شد. میزان کمی از خون شما و جنین ممکن است که در حین زایمان با یکدیگر ترکیب شوند. اگر ناسازگاری با RH وجود داشته باشد و این اتفاق رخ دهد، بدن شما ممکن است که آنتی بادی برای مقابه با RH تولید کند.

این آنتی بادی مشکلی برای RH+ جنین در بارداری اول ایجاد نخواهد کرد. اما در بارداری های بعد ی و زمانی که جنین دارای RH+ باشد می تواند مشکلاتی ایجاد کند.

اگر در بارداری های اول، دوم وهر چند بارداری که اتفاق می افتد ناسازگاری با RH وجود داشته باشد، آنتی بادی که تولید می شود گلبول های قرمز جنین را تخریب کند.

اگر این اتفاق بیفتد جنین ممکن است که نیاز به انتقال خون داشته باشد حتی در طول بارداری یا حتی هنگام زایمان.

چگونه ناسازگاری با RH درمان می شود؟

اگر ناسازگاری با RH تشخیص داده شود، ممکن است که پزشک توصیه به استفاده از ایمیون گلوبولین در ماه هفتم بارداری و 72 ساعت بعد از زایمان کند. البته بعد از زایمان در صورتی که نوع RH نوزاد از نوع مثبت باشد.

ایمیون گلوبولین حاوی آنتی بادی می باشد بنابراین استفاده از ایمیون گلوبولین مانع از  واکنش بدن نسبت به RH+ می شود و بدن دیگر به خودی خود آنتی بادی تولید نخواهد کرد.

انتقال خون بین زوج ها:

در صورتی که نوع گروه خونی شما و همسرتان یکی باشد در صورت نیاز به راحتی می توانید به یکدیگر خون بدهید. افرادی که گروه خونی یکسانی ندارند این قابلیت را نخواهند داشت. انتقال خون اشتباه می تواند باعث واکنش سم فاتال شود.

اگر دارای گروه خونی AB+ باشید می توانید از تمام گروه های خونی خون دریافت کنید.

اگر دارای گروه خونی O- باشید می توانید به تمام گروه ها خونی خون بدهید.

منبع الو دکتر

گروه خونی o چی بخورند چی نخورند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ