ورزش هایی برای بهبود علایم سرطان سینه و درد در شانه و بازو

pegiu
ورزش همیشه تاثیرات مثبت زیادی به همراه داشته است.در این مقاله از تاثیر ورزش بر بهبود علایم سینه و کاهش درد پس از جراحی و همچنین ورزش های موثر در این زمینه صحبت شده است.

سرطان پستان: درمان درد بازو و شانه

پس از درمان سرطان پستان، ممکن است در بازو و شانه هایتان، و اغلب در یک طرف بدن خود ، احساس درد کنید. همچنین سفتی، تورم و محدودیت حرکتی در بازوها و شانه ها از دیگر علایم رایج است. گاهی اوقات ممکن است چند ماه طول بکشد تا این عوارض برطرف شود.

این درد به دلایل مختلف می تواند رخ دهد.

مثلا:
جراحی می تواند باعث تورم شود. همچنین می تواند شما را به مصرف داروهای جدید وادار نماید و می تواند بافت اسکار ایجاد کند که انعطاف ناپذیرتر از بافت اصلی است.
سلول های جدیدی که پس از پرتودرمانی ایجاد می شود می توانند فیبری بیشتری داشته باشند و قادر به کشش آن ها نباشند.
برخی از درمان های سرطان پستان، مانند مهار کننده های آروماتاز، می توانند درد مشترک ایجاد کنند یا خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهند.
خوشبختانه، تمرینات ساده ای وجود دارد که می توانید در عرض چند روز پس از عمل شروع کنید و در طول تابش یا شیمیدرمانی ادامه دهید. برای اینکار بهتر است قبل از شروع با مشاوره ، پزشک یا متخصص مشورت کنید. بسیاری از متخصصان توانبخشی آموزش ویژه ای در زمینه درمان سرطان و درمان لنفادمی دارند. متخصص انکولوژی نیز می تواند به شما در این زمینه کمک کند.

هنگامی که شما خسته و ناراحت و دچار درد هستید، شاید دشوار باشد که انگیزه خودتان را حفظ کنید، اما خوب است که به یاد داشته باشید ، تمرین ساده چقدر می تواند بسیار موثر باشد و ممکن است خطر ابتلا به علائم گفت شده را در آینده کاهش دهد.. هنگام گرسنگی یا تشنگی، تمرینات را شروع نکنید. برنامه ای برای انجام تمرین در یک زمان و روزمعین که برای شما مناسب تر است،بهتر نتیجه خواهد داد. اگر تمرینی درد را افزایش دهد،باید از انجام آن جلوگیری کنید.

ورزش های مخصوص مبتلایان به سرطان سینه

گام اول: تمرین های اول

در اینجا برخی از تمرینات که می توانید انجام دهید بیان شده است. این تمرین ها معمولا چند روز پس از عمل جراحی انجام می شوند و یا اگر لنفادمی دارید، باید قبل از انجام تمرینات با پزشک خود مشورت کنید.
شما می توانید روی لبه تخت، روی نیمکت یا صندلی بدون درز بنشینید. هر یک از این موارد را یک بار یا دو بار در روز تکرار کنید. اما نگران نباشید اگر این به نظر می رسد تمرین ها خیلی زیاد است. حتی اگر هر روز آنها را انجام ندهید، اثرات آن را خواهید دید و کمک خواهند کرد. در شروع هر کار،پنج  بار تکرار شود، و سپس به آرامی به 10 افزایش می یابند. هر تکرار را به آرامی و روشنی انجام دهید. انجام هرگونه فعالیت بیش از حد و یا با سرعت می تواند باعث درد یا اسپاسم عضلانی شود. کند انجام دادن ورزش ها می تواند آنها را ساده تر و موثرتر کند.

شانه

در حالی که دستان ما به صورت آویزان شده در کنار بدن شما قرار دارند،شانه ها را تا گوش بالا ببرید. این موقعیت را برای چند ثانیه نگه دارید و سپس شانه ها را به طور کامل پایین بیاورید.

رکت کششی کتف

بر روی صندلی بنشینید و پشتتان را به صندلی تکیه دهید تا حد ممکن صندلی را به یک میز نزدیک نمایید.
بازوی غیر مبتلا را روی میز قرار دهید به گونه ای که کف دستتان به طرف میز و آرنجتان خم شده باشد.در طول انجام این حرکت ورزشی این بازویتان را حرکت ندهید.
دست طرف عمل شده را روی میز قرار دهید به گونه ای که کف دستتان به سمت میز آرنجتان راست باشد(خمیده نباشد)
بدون حرکت دادن تنه تان،دست طرف عمل شده را به سمت دیگر میز حرکت دهید.شما باید در ضمن انجام این حرکت ورزشی،احساس کنید که کتفتان حرکت میکند.
دستتان را شل کنید و این حرکت را5تا7بار تکرار نمایید.                            

خم شدن به یک طرف

این حرکت به شما در افزایش دادن تحرک تنه تان کمک می کند.
دست هایتان را در مقابلتان به یکدیگر قلاب کنید و بازوهایتان را به آرامی به بالای سرتان بیاورید و سپس بازوهایتان را راست کنید.
هنگامی که بازوهایتان در بالای سرتان قرار گرفته است تنه تان را از ناحیه کمری به سمت راست خم نمایید.
به وضعیت شروع بر گردید و همین حرکت را دوباره انجام دهید ولی این بار به سمت چپ خم شوید.
این حرکت را 5تا7بار تکرار نمایید.

بالا بردن دست ها روی دیوار

روبروی دیوار بایستید
انگشتان پا تا حد امکان نزدیک دیوار باشد و پاها را از هم جدا کنید. در حالی که آرنج را کمی خم کرده اید ، با خم کردن انگشت ها ، به تدریج دست ها را از دیوار بالا ببرید تا حدی که بازوها کاملا صاف شوند. سپس همین تمرین را برعکس انجام دهید و دست ها را پایین بیاورید تا به نقطه شروع برگردید.

پس از انجام تمرینات فوق در حدود یک هفته، می توانید این موارد را اضافه کنید:

حرکت باز و بسته کردن دست‌ها

در حالی که توپ پلاستیکی یا شیء مشابهی را در دست دارید دست خود را باز و بسته کنید.

حرکت دایره‌ای با طناب

طنابی را با دستگیره در ببندید. با سر طناب که در دست دارید، دایره‌های کوچک در هوا ترسیم کنید. سعی کنید بازوی خود را از ناحیه شانه حرکت دهید. 5 بار این حرکت را تکرار و بعد جهت ترسیم دایره‌ها را بزرگتر کنید و تعداد چرخش‌ها را افزایش دهید.

حرکت کشیدن طناب

طناب یا کمربند پارچه‌ای را بالای دری که باز است، بیندازید. طوری بنشینید که در میان پاهای شما قرار گیرد. سر کوتاه‌تر طناب را در دستی که مورد عمل جراحی قرار گرفته بگیرید و سر دیگر طناب را با دست دیگرتان به آرامی به طرف پایین بکشید. هر بار بازوهای خود را تا جایی که می‌توانید بالا بکشید، به گونه‌ای که تا بالاترین حد ممکن بالا برده شود.

شروع تمرینات به زودی پس از درمان سرطان پستان و نگه داشتن آنها می تواند از مشکلات بیشتر جلوگیری کند.اگر در انجام حرکات مشکل دارید می توانید یک درمانگر و یا فیزیوتراپ مراجعه نمایید،شما حتی می توانید از پزشک خود بخواهید در این زمینه شما را راهنمایی نماید.

منبع :الودکتر

سرطان سینه https://www.alodoctor.com/tag/%D8%B3%D8%B1%D8%B7%D8%A7%D9%86-%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%87

      

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ