راهایی ساده برای رهایی از تیروئید

pegiu
تیروئید به مشکلاتی گفته می شود که بر اثر کم کاری یا پرکاری تیروئید ایجاد می شود.برای درمان و بهبود تیروئید راه های زیادی وجود دارد.

استرس و تیروئید

استرس یک کلمه است که به نظر می رسد در جامعه امروز بسیار رایج است. تنش مزمن تنها بر سلامت و رفاه کلی شما تاثیر نمی گذارد، بلکه می تواند بر روی تیروئید نیز  تاثیر گذار باشد

.

استرس و کم کاری تیروئید

تیروئید در کنار غده آدرنال کار می کند. غدد فوق کلیه که بالاتر از کلیه است، می تواند مقادیر زیادی از استرس را به خوبی کنترل کند. هنگامی که با استرس مواجه می شوید، کورتیزول آزاد می شود، که باعث افزایش کارکرد های مختلف بدن می شود.

شایع ترین اختلالات تیروئیدی اختلالات خودایمنی هستند که بدن به بافت خود، در این مورد غده تیروئید حمله می کند. که دو نوع وجود دارد: بیماری گریوز یا تیروئیدیت حشیموتو.

بیماری گریوز باعث می شود که تیروئید بیش از حد فعال شود، در حالی که هشیموتو باعث می شود که آن را از دست ندهد. استرس به تنهایی باعث اختلال تیروئید نمی شود، اما می تواند وضعیت را بدتر کند.

تأثیر تنش بر روی تیروئید با کاهش متابولیسم بدن مواجه می شود. این یکی از دلایلی است که استرس و افزایش وزن مرتبط هستند. هنگامی که عملکرد تیروئید در طول استرس تاخیر می یابد، سطح هورمون تری هیدرویینین (T3) و تیروکسین (T4) کاهش می یابد. همچنین تبدیل هورمون T4 به T3 ممکن است رخ ندهد و منجر به افزایش سطح معکوس T3 شود.

مقاومت به انسولین و مسائل مربوط به قند خون قند اغلب همراه با کم کاری تیروئید اتفاق می افتد. افزایش سطح گلوکوکورتیکئوئید ها سطح TSH را در خون کاهش می دهد. تعادل ظریف بین هورمون استرس و کورتیزول باید برای عملکرد مناسب تیروئید وجود داشته باشد. اگر این تعادل ظریف تغییر کند، علائم تیروئید شما ممکن است افزایش یابد.

یکی از مواردی که مهم است این است که در تمام مدت ممکن علائم هیپوتیروئیدی مانند خستگی یا افزایش وزن را تجربه کنید. این استرس طولانی مدت ممکن است به عنوان افسردگی یا اضطراب رخ دهد، در حالی که هر دو در واقع علائم هیپوتیروئیدی هستند.

نکاتی برای تسکین استرس

شما می توانید با ایجاد برخی تغییرات ساده در زندگی روزمره، میزان استرس کلی را کاهش داده  و به سلامت تیروئید کمک کنید.در ادامه این مطلب از الو دکتر در اینباره بیشتر بخوانید.

تغذیه درست

یک رژیم سالم و متعادل برای همه متفاوت است. به طور کلی، برنامه ریزی برای خوردن سه وعده غذایی متعادل از میوه ها، سبزیجات و پروتئین در روز بسیار مهم است. صبحانه خود را با یک صبحانه خوب، قند کم، اما پروتئین و فیبر بالا شروع کنید. کاهش میزان الکل، کافئین و قند در رژیم غذایی به میزان زیادی انرژی شما کمک خواهد کرد.

همچنین در مورد چگونگی خوردن غذا فکر کنید. باید توجه داشته باشید که  زمان برای نشستن و لذت بردن از یک وعده غذایی، که به هضم بهتر غذا کمک می کند. در حالی که این کار ممکن است در سبک زندگی پر مشغله امروزی سخت به نظر برسد ، اما بدن و تیروئید از شما تشکر خواهد کرد!

در مورد ویتامین ها فکر کنید

بهتر است اضافه کردن ویتامین ها و مواد معدنی حاوی تیروئید را به روال روزانه خود اضافه کنید. کمبود ید ممکن است علت کم کاری تیروئید باشد. علاوه بر ید، افزودن سایر ویتامین ها و مواد معدنی ضروری  می تواند نتیجه بخش باشد، این مواد مانند:

  • سلنیوم
  • فلز روی
  • اهن
  • فلز مس
  • ویتامین A، B، C و E

البته بهتر است قبل از شروع این مکملها، با پزشک خود صحبت کنید.

خواب خوب

خواب کم در شب می تواند با کم کاری تیروئید شدید مرتبط باشد. استرس موجب می شود خواب راحت شب دشوار شود اما هدف از استراحت شبانه ،تجدید آرامش و شادابی یدن است که می تواند تأثیر زیادی بر روی سلامتی تیروئید داشته باشد.

برای آنکه خواب راحت داشته باشید می توانید کارهای زیادی انجام دهید ،اگر برایتان سخت است مس توانید از یک مشاور کمک بخواهید.

مدیتیشن

در نظر گرفتن زمان برای تفکر یا مدیتیشن می تواند بدن را آرام کند. به نوبه خود، آرامش باعث کاهش استرس و تاثیر بهتر بر تیروئید می شود.

راه های زیادی برای ایجاد احساس آرامش وجود دارد. برای برخی افراد، ساختن کار های دستی کمک می کند تا بدن خود را آرام کنند. برای افراد دیگر، تمرین تنفس عمیق، یوگا، و … می تواند اثر بخش باشد.

شما ممکن است قادر به حذف تمام استرس ها از زندگی خود نباشید، اما مصرف غذاهای سالم، اضافه کردن ویتامین ها و مواد معدنی، خواب درست و تلاش برخی از تکنیک های آرامش می تواند به شما در حفظ سلامت کلی و همچنین تیروئید کمک کند

منبع :الودکتر

10 تکنیک آرامش بخش برای از بین بردن سریع استرس

.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ