راه هایی برای کنترل تیروئید

pegiu
تیروئید اگرچه ممکن است درمان پذیر نباشد اما مراقبت ها و رسیدگی های لازم می تواند در کنترل و بهبود آن بسیار اثر گذار باشد.

غده تیروئید

غده تیروئید یک اندام کوچک در پایه گلو است که مسئول تنظیم متابولیسم شما است. غده هیپوفیز یک هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) را ایجاد می کند که تریروئید را باعث ایجاد و انتشار T3 و T4 می کند.

کم کاری تیروئید اولیه زمانی اتفاق می افتد که تیروئید به اندازه کافی T3 و T4 را به وجود نمی آورد، در حالی که دستور انجام این کار توسط غده هیپوفیز را فراهم می کند. کم کاری تیروئید ثانویه زمانی رخ می دهد که TSH بیش از حد کم تحریک غده تیروئید وجود دارد. علائم شایع این بیماری عبارتند از: خستگی، درد بدن، تپش قلب و بی نظمی قاعدگی. اگرچه ممکن است برایکم کاری تیروئید درمان قطعی نباشد، اما راه هایی برای کنترل آن وجود دارد.

راه های کنترل بیماری تیروئید

در ادامه این مطلب از الودکتر به چند مورد از اصلی ترین راه های کنترل و بهبود تیروئید اشاره شده است.

داروها و مکمل ها

استفاده از نسخه های ترکیبی هورمون های تیروئید یکی از رایج ترین روش های درمان کم کاری تیروئید است. لیوتیرین (Cytomel، Tertroxin) یک نسخه مصنوعی T3 و لووتیروکسین (Synthroid، Levothroid، Levoxyl) جایگزین T4 است.

اگر کم کاری تیروئید به علت  کمبود ید ایجاد شود، پزشک ممکن است یک مکمل ید را توصیه کند. علاوه بر این، مکمل های منیزیم و سلنیوم ممکن است به بهبود وضعیت کمک کنند. همانطور که همیشه توصیه می شود، قبل از مصرف هر مکمل، از پزشک خود بپرسید.

رژیم غذایی

اگر چه بسیاری از غذاها می توانند عملکرد تیروئید را بهبود بخشد، اما تغییرات در رژیم غذایی، بعید است که بتواند جایگزین نیاز به داروهای تجویزی شود و فقط می تواند به عنوان کمک کننده باشد.

آجیل و دانه های غنی از منیزیم و سلنیوم، از جمله برنج آجیل و دانه های آفتابگردان، می تواند برای سلامت تیروئید مفید باشد.

مکمل های غذایی مانند آهن و قرص های کلسیم و خوردن رژیم غذایی با فیبر بالا می توانند جذب برخی از داروهای تیروئید را کاهش دهند. به طور کلی، از خوردن غذاهای مانند  سویا ، کلم، کلم بروکلی، گل کلم و ..جلوگیری کنید زیرا این غذاها می توانند عملکرد تیروئید را مهار کنند، به ویژه هنگامی که در فرم خام خورده می شوند.

ورزش

هیپوتیروئیدی می تواند عضلات و درد مفصلی را ایجاد کند و می تواند باعث خستگی و افسردگی شود. تمرین منظم می تواند بسیاری از این علائم را کاهش دهد.

به غیر از اینکه پزشک شما در برابر فعالیت های خاصی به شما توصیه می کند، هیچ تمرینی از حد مجاز نیست. با این حال، فعالیت های زیر ممکن است به خصوص برای کم کاری تیروئید مفید باشد.

تمرینات کم اثر: یکی از علائم معمول کم کاری تیروئید، درد عضلانی و مفصلی است. دوچرخه سواری، شنا، یوگا، Pilates، و یا راه رفتن در سرعت سریع فقط برخی از فعالیت های کم اثر است که شما می توانید در روال روزمره خود را امتحان کنید.

قدرتی: ایجاد توده عضلانی، یا با افزایش وزن و یا با تمرینات ، می تواند هر گونه احساس غم و اندوه و یا آرامش را کاهش دهد. داشتن توده عضلانی بالاتر، میزان متابولیسم استراحت را افزایش می دهد که می تواند به مقابله با افزایش وزن و درد ناشی از کم کاری تیروئید کمک کند.

توجه به قلب و عروق: هیپوتیروئیدی با افزایش خطر ابتلا به آریتمی قلبی و یا ضربان قلب نامنظم همراه است. بهبود سلامت قلب و عروق شما با ورزش منظم می تواند به حفظ قلب شما کمک کند.

از طریق داروها، رژیم غذایی و ورزش، می توانید سلامت تیروئید خود را بهبود بخشیده و کم کاری تیروئید خود را مدیریت کنید.

توجه داشته باشید به خصوص در مصرف دارو ها از پزشک مشورت بگیرید و با توصیه های افراد مبتلا به بیماری تیروئید مصرف خودسرانه انجام ندهید.

جلبک درمان کننده بیماری تیروئید، قلبی و قند خون

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ