باید و نباید های هیپوتیروئیدیسم

pegiu
هیپوتیروئیدیسم اگرچه با تغذیه درمان نمی شود اما با ایجاد تغییراتی در عادات غذایی می تواند در بهبود بیماری موثر تر عمل نمود.در این مطلب با باید ها و نباید های لازم برای بهبود و کنترل هیپوتیروئیدیسم آشنا شوید.

هیپوتیروئیدی ها و برنامه رژیم غذایی

هیپوتیروئیدیسم زمانی اتفاق می افتد که سطح هورمون های تیروئید، تیروتیترونین (T3) و تیروکسین (T4) بسیار پایین است. گرچه تغییر رژیم غذایی خود به تنهایی برای احیای سطح هورمون طبیعی هورمون تیروئید کافی نیست، اما اجتناب از برخی غذاها و مصرف بیشتر بعی از آنها می تواند جذب این هورمون ها را بهبود بخشد.

غذا هایی که بهتر است از آنها اجتناب نمود:

بسیاری از غذاهای رایج و مکملهای حاوی ترکیباتی هستند که با عملکرد تیروئید مواجه می شوند. به طور کلی بهتر است از موارد زیر جلوگیری کنید:

مصرف سویا

مطالعات نشان می دهد که فیتواستروژن ها در سویا و غذاهای غنی از سویا ممکن است فعالیت آنزیمی را که هورمون های تیروئید را ایجاد می کند، مهار کند. یک مطالعه نشان داد که زنانی که مصرف مکمل های سویا دارند، سه برابر بیشتر احتمال ابتلا به کم کاری تیروئید داشتند.

غذاهای غنی از ید

برخی از انواع کم کاری تیروئید توسط فقدان ید کافی ایجاد می شود. در چنین مواردی، استفاده از نمک یددار و یا مواد غذایی غنی شده با ید می تواند منبع مفید باشد. اما مصرف بیش از حد ید می تواند اثر متفاوتی داشته و فعالیت غده تیروئید را سرکوب کند. قبل از مصرف مکمل، با پزشک خود مشورت کنید.

مکمل آهن و کلسیم

مصرف مکمل های آهن یا کلسیم می تواند اثربخشی بسیاری از داروهای تیروئید را نیز تغییر دهد.بهتر است برای بهبود عملکرد داروهای مصرفی با پزشک مشورت نمایید.

غذاهای با فیبر زیاد

گرچه رژیم غذایی با فیبر زیاد توصیه می شود، اما فیبر بیش از حد غذا ،درست پس از مصرف داروهای تیروئید ممکن است با جذب آنها مواجه شود. دو ساعت قبل از خوردن غذای با فیبر بالا (یکی با بیش از حدود 15 گرم فیبر) صبر کنید.

سبزیجات خاص

سبزیجاتی که غنی از فیبر هستند، مانند کلم بروکلی، کلم، اسفناج، کلم و زردآلو، ممکن است جذب داروهای تیروئید را مهار کنند. کاهش مقدار این محصولات در صبح روز بعد از مصرف دارو ممکن است کمک کند.

کافئین، تنباکو و الکل

کافئین، تنباکو و الکل همچنین می تواند اثر داروهای تیروئید را تحت تاثیر قرار دهد. اگر نمی توانید از مصرف کافئین، تنباکو و الکل دست بکشید بهتر است  در مورد نحوه تنظیم یا کاهش مصرف خود از پزشک خود سوال کنید.

غذاهایی که مصرف آن ها می تواند مفید باشد

غذاهای غنی از مواد غذایی که سلامتی شما را بهبود می بخشد نیز ممکن است به غده تیروئید شما کمک کند. برخی ترکیبات و مکمل ها نیز ممکن است مفید باشند. این موارد شامل:

میوه ها و سبزیجات غنی از آنتیاکسیدان

زغال اخته، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و سایر غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها می توانند سلامت کلی را بهبود بخشند و به غده تیروئید کمک کنند. خوردن غذاهایی با ویتامین B بالا مانند غلات کامل نیز ممکن است کمک کند.

سلنیوم

مقدار کمی از سلنیوم برای آنزیم هایی که هورمون های تیروئید را به درستی کار می کنند مورد نیاز است. خوردن غذاهای غنی از سلنیوم، مانند دانه های آفتابگردان یا آجیل برزیل، می تواند سودمند باشد.

تیروزین

این اسید آمینه توسط غده تیروئید برای تولید T3 و T4 استفاده می شود. منابع خوب تیروزین عبارتند از گوشت، لبنیات و حبوبات. مصرف مکمل ممکن است کمک کند، اما قبل از آن از دکتر خود مشورت بخواهید.

رژیم غذایی و مکمل های گیاهی

هیپوتیروئیدی مشکلی نیست  که شما را از پیگیری یک شیوه زندگی سالم جلوگیری یا محدود کند. افراد مبتلا به کم کاری تیروئید می توانند گیاهخوار باشند، غذاهای غنی از پروتئین مصرف کنند و مواد تشکیل دهنده ای را که ممکن است آلرژی ایجاد کنند اجتناب کنند.

شما همچنین می توانید از داروهای جایگزین برای کم کاری تیروئید استفاده کنید. برخی از عصاره های گیاهی مانند آسوواگنداها (Withania somnifera)، کولئوس (Coleus forskohlii)، گوتو کولا (Centella asiatica) و گچول (Commiphora mukul) ممکن است نشانه های کم کاری تیروئید را کاهش دهند. با این حال شواهد برای حمایت از این ادعاها بسیار محدود است و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. همیشه قبل از انجام تغییرات بزرگ در عادات غذا یا قبل از مصرف مکمل ها، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک می تواند با میزان سطح تیروئید شما و تغییراتی که ایجاد می شود ،شما را در این زمینه بهتر راهنمایی نماید تا تاثیرات بهتری داشته باشد.

منبع :الودکتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ