آیا رژیم غذایی گیاهی ابتلا به دیابت را کاهش می دهد؟

atoosamirzavandi
رژیم غذایی گیاهی علاوه بر کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع دوم، به کاهش وزن نیز کمک می کند. اگر از غذاهایی فرآوری شده استفاده نکنیم، مشکلات اضافه وزن را نخواهیم داشت. در صورتی که از رزیم غذایی گیاهی استفاده کنید به ندرت دچار اضافه وزن خواهید شد.

افراد به راحتی شکر و قند مصرف می کنند اما از بیماری پیچیده ای به نام دیابت بی خبر هستند. بیماری که به دلیل مصرف قند وشکر بیش از اندازه ایجاد می شود.

با این وجود، مراحل پیش گیری از دیابت اولیه که در نهایت منجر به دیابت نوع دوم می شود، مشابه دیابت  است.

تقریبا 22 درصد از افرادی که دارای دیابت اولیه هستند می توانند از پیش رفت آن و تبدیل شدن به دیابت نوع دوم جلوگیری کنند.

تحقیقات اخیر به این نتیجه رسیده اند که یکی از عوامل کنترل قند و قرار دادن آن در محدود نرمال استفاده از رژیم غذایی گیاهی می باشد.

رژیم غذایی گیاهی بخصوص رژیمی که دارای ترکیبات گیاهی سالم و مفید برای سلامتی است می تواند از پیش رفته شدن دیابت اولیه و تبدیل آن به دیابت نوع 2 جلوگیری کند.

منظور از رژیم گیاهی تنها مصرف سبزیجات نمی باشد بلکه  استفاده از پروتئین های حیوانی و کربوهیدارت گیاهی می باشد.

تفاوت غذاهای فرآوری شده و رژیم غذایی گیاهی

عملکرد رژیم غذایی گیاهی در جلوگیری از دیابت نوع 2 این است که ترکیبات گیاهی این رژیم از تغییرات قند خون و انسولین جلوگیری می کنند.

رژیم غذایی گیاهی علاوه بر کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع دوم، به کاهش وزن نیز کمک می کند.

تحقیقات آزمایشگاهی و مطالعاتی در زمینه رژیم غذایی گیاهی انجام شده است و به این نتیجه رسیده اند که استفاده از این نوع رژیم غذایی موجب کاهش وزن در کوتاه مدت و جلوگیری از افزایش وزن در طولانی مدت خواهد شد. این ویژگی رژیم غذایی گیاهی ریسک ابتلا به دیابت را کاهش خواهد کرد و همچنین وزن را کنترل خواهد کرد.

پزشکان متخصص نیز با این نتایج بدست آمده موافق می باشند.

اگر از غذاهایی فرآوری شده استفاده نکنیم، مشکلات اضافه وزن را نخواهیم داشت. در صورتی که از رژیم غذایی گیاهی استفاده کنید به ندرت دچار اضافه وزن خواهید شد.

اگرچه خوردن چیپس و دیگر تنقلات که در کیف وجود دارد بسیار راحت تر از تهیه یک کاسه خامه خانگی به همراه توت فرنگی و تمشک می باشد.

برخی از افراد از این که غذایی که در دهان خود می گذارند چه تاثیری بر سلامتی آن ها می گذارد بی خبر هستند. بهتر است که اطلاعات خود در مورد غذاها و رژیم غذایی که از آن استفاده می کنید را بالا ببرید تا آسیبی به خود وارد نکنید.

محققان توصیه می کنند که رژیم غذایی گیاهی بر پایه میوه ها، تمام غلات، سبزیجات، حبوبات و آجیل برای خود طراحی کنید.

علاوه بر آن غلات اصلاح شده، نشاسته و قند جز کربوهیدرات گیاهی محسوب می شوند اما موجب افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع دوم می گردند.

تحقیقات نشان داده است که استفاده از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های گیاهی از گسترش دیابت نوع دوم جلوگیری خواهد کرد.

تحقیقات استفاده از محصولات حیوانی از جمله تخم مرغ، چربی مرغ، بوقلمون و خوک را منع نمی کنند.

همچنین افرادی که از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های گیاهی استفاده می کنند میزان کمتری گوشت و غذاهای فراوری شده مصرف خواهند کرد.

تاثیرات کوتاه مدت و بلند مدت رژیم غذایی ناسالم موجب ایجاد مشکلاتی در سوخت و ساز بدن می گردد.

با خوردن غذاهای ناسالم و مضر سطح انسولین خون افزایش خواهد یافت. افزایش انسولین تولید لپتین را متوقف خواهد کرد.

لپتین هورمونی است که اشتها تاثیر می گذارد و آن را مدیریت می کند و توسط سلول های چربی و روده کوچک تولید می شوند. این هورمون در تنظیم اشتها نقش موثری دارد و به مغز پیام سیر بودن را ارسال خواهد کرد.

هرگاه یک فرد در بدن خود مقدار زیادی هورمون لپتین تولید کند اما بدن نسبت به وجود آن بی تفاوت باشد یا مقاومت کند این پیام به مغز ارسال می شود که فرد گرسنه است و نیاز به خوردن غذا دارد در نتیجه با مواد غذایی بی ارزش و کربوهیدرات فراوری شده خود را سیر خواهد کرد.

با ایجاد تغییرات در رژیم غذایی خود می توانید مصرف مواد غذایی فرآوری شده، غذاهای آماده و بسته بندی شده را کاهش دهید و در عوض بر روی مواد غذایی مفید و سالم متمرکز شوید.

این گونه رژیم غذایی جدید خود را شروع کنید:

استفاده از رژیم غذایی گیاهی نیاز به برنامه و دستور خاصی ندارد می توانید محصولات رژیمی آن را تهیه کنید و یا طریقه پخت آن را بیاموزید و وعده غذایی خود را آماده کنید.

در ابتدا به برچسب مواد غذایی دقت کنید و از وجود مواد غذایی مورد نیاز خود در آن مطمئن شوید.

اگر نیمی از ترکیبات موجود در محصولی را نمی شناسید از خوردن آن اجتناب کنید.

از افزودن طعم دهنده ها به غذای خود که حاوی سدیم بنزوات می باشند خودداری کنید. بهتر است از طعم دهنده های طبیعی استفاده کنید.

منبع الو دکتر

باید ها و نباید های رژیمی هنگام باشگاه رفتن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ