اگر این مشکلات را دارید، سیر مصرف کنید!

parya
سیر از گیاهان بسیار مغزی و سرشار از مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است که از گذشته تا کنون از آن در مصارف غذایی و دارویی استفاده شده است. در ادامه به خواص دارویی سیر و مزایای آن در رفع بیماری ها اشاره شده است.

اگر این مشکلات را دارید، سیر مصرف کنید!“اجازه دهید غذا دارو باشد، و دارو غذای شما”

این جملات، صحبت های پزشک مصری به نام هیپوکراتس هستند که به عنوان پدر طب غربی شناخته می شود. او اغلب از خواص سیر برای درمان مشکلات پزشکی استفاده می کرد که اکنون علم جدید بسیاری ار آن ها را اثبات کرده است. در ادامه به تعدادی از خواص درمانی سیر اشاره شده است.

سیر حاوی ترکیباتی با خواص دارویی قوی است

سیر گیاهی از خانواده پیاز است و به موسیر و تره پیاز بسیار شباهت دارد و هر کله سیر دارای 10 تا 20 حبه می باشد. سیر در مناطق بسیاری از جهان رشد می کند و به دلیل بوی تند و طعم خوشمزه، در غداهای بسیاری استفاده می شود. با این حال در طول تاریخ و در تمدن های مهمی از جمله، مصری ها، بابلی ها، یونانی ها، رومی ها و چینی ها، از سیر بیشتر به عنوان دارو و برای سلامتی استفاده شده است. امروزه دانشمندان به این واقعیت که، بیشتر خواص سیر از ترکیبات گوگردی موجود در آن به دست می آید، پی برده اند. معروف ترین این ترکیبات به عنوان آلیسین شناخته می شود، که بسیار ناپایدار است و در سیر تازه خرد شده یا برش خورده وجود دارد. از جمله ترکیبات مفید دیگر سیر که می تواند در سلامتی تاثیرگذار باشد می توان به، دیالید دی سولفید و سیتل آلین اشاره کرد.

سیر به شدت مغذی و در عین حال کم کالری است

28 گرم سیر، شامل مقادیر مشخص شده از مواد مغذی نام برده در زیر می باشد:

  • کالری: 42
  • پروتئین: 1.8 گرم
  • کربوهیدرات: 9 گرم
  • منگنز: 23 درصد از نیاز روزانه
  • ویتامین B6: 17 درصد از نیاز روزانه
  • ویتامین C: 15 درصد از نیاز روزانه
  • سلنیم: 6 درصد از نیاز روزانه
  • فیبر: 0.6 گرم
  • مقادیر کمی از کلسیم، مس، پتاسیم، فسفر، آهن و ویتامین B1

همچنین سیر می تواند با بیماری هایی مانند سرماخوردگی مقابله کند و به عنوان دارو برای درمان این بیماری ها استفاده شود.

سیر به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی شناخته می شود

بیشتر بخوانید: مصرف سیر و بهره مندی از خواص درمانی آن

سیر به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی شناخته می شود

تحقیقات نشان می دهد که مصرف روزانه سیر، ابتلا به سرما خوردگی را 63 درصد و میانگین دوره آن را نیز 70 درصد کاهش می دهد. مطالعه دیگری نشان داده که مصرف روزانه 2.56 گرم سیر خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا را تا 61 درصد کاهش می دهد.

ترکیبات فعال درون سیر سبب کاهش فشار خون می شود

بیماری های قلبی و عروقی از بزرگترین عوامل مرگ و میر در جهان هستند و در این میان فشارخون بالا از مهمترین بیماری های کشنده این گروه می باشد. مطالعات انسانی بسیاری، نشان دهنده تاثیر قابل توجه مصرف سیر بر روی کاهش فشار خون هستند. بر طبق تحقیقات انجام شده، مصرف 600 تا 1500 میلی گرم عصاره سیر به اندازه مصرف یک دوره 24 هفته ای از قرص آتنول در کاهش فشار خون تاثیر گذار است. برای رسیدن به نتایج دلخواه بر کاهش فشار خون، باید سیر در دزهای بالا یعنی 4 حبه در روز مصرف شود.

سیر سطح کلسترول خون را پایین می آورد

سیر با کاهش سطح کلسترول بد(LDL ) باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود. در افرادی که مبتلا به کلسترول خون بالا هستند، مصرف سیر می تواند سطح کلستول LDL خونشان را 10 تا 15 درصد کاهش دهد. اگرچه تاثیر مصرف سیر بر سطح کلسترول بد( LDL ) قابل توجه است، اما تاثیری بر میزان سطح کلسترول خوب( HDL ) مشاهده نشده است.

سیر حاوی آنتی اکسیدان است و در پیشگیری ار آلزایمر و جنون موثر است

آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد به روند پیری کمک می کند. سیر دارای آنتی اکسیدان هایی است که از مکانیسم دفاعی بدن در برابر آسیب های اکسیداتیو محافظت می کند. ترکیب خاصیت های ضد کلسترولی و کاهش فشار خون همراه با آنتی اکسیدان ها، به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مغزی مانند آلزایمر کمک می کند.

سیر حاوی آنتی اکسیدان است و در پیشگیری ار آلزایمر و جنون موثر است

بیشتر بخوانید: سیر و خواص درمانی این گیاه

عملکرد ورزشی با مصرف سیر بهبود پیدا می کند

سیر یکی از اولین مواد افزایش عملکرد است. در فرهنگ های باستانی برای کاهش خستگی و افزایش کار در کارگران از سیر استفاده می کردند و حتی به ورزشکاران المپیک در یوان باستان نیز، سیر داده می شد. افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی هستند، در یک دوره 6 هفته ای مصرف سیر در رژیم غذایی، کاهش 12 درصدی ضربان قلب و بهبود عملکرد بدنی را قابل مشاهده است. با این حال در مطالعه ای که بر روی ورزشکاران رشته دوچرخه سواری انجام شد، هیچ بهبود عملکردی با مصرف سیر مشاهده نشده است.

مصرف سیر ممکن است باعث دفع فلزات سنگین از بدن شود

محافظت از بدن در برابر مسمومیت فلزات سنگین در مصرف دزهای بالا از سیر مشاهده شده است. یک مطالعه 4 هفته ای بر روی کارگران یک کارخانه ساخت باتری خودرو، کاهش 19 درصدی فلز سرب را در بدن کارگران نشان داد، و همچنین باعث کاهش علایم ناشی از مسمومیت بر اثر این فلز مانند سردرد و فشارخون شد.

منبع: الو دکتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ