با گوجه فرنگی پوست خود را زیباتر کنید!

parya
گوجه فرنگی یکی از مواد طبیعی بسیار مغذی و مفید برای پوست است که می تواند به عنوان یک بهبود دهنده ی طبیعی برای ظاهر و طبیعت پوست شما باشد. در این مطلب با خواص گوجه فرنگی برای پوست بیشتر آشنا خواهیم شد.

اینترنت مملو از محصولات مراقبت از پوست طبیعی است. برخی از افراد ادعا می‌ کنند که گوجه فرنگی را می توان به عنوان داروی طبیعی برای نگرانی ها و مشکلات مختلف پوستی استفاده کرد. استفاده از گوجه فرنگی برای پوست بسیار مفید و سالم است. آنها حاوی آنتی اکسیدان ها و ویتامین C هستند که می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند. گوجه فرنگی همچنین یک منبع غذایی شامل:

  • پتاسیم
  • ویتامین A
  • ویتامین B
  • منیزیم

برخی از افراد بر این باورند که گوجه فرنگی می تواند برای مشکلات مختلف پوستی از قبیل وجود ناهماهنگی پوست یا علایم پیری مفید و کارآمد باشد. در ادامه به برخی از خواص و فواید گوجه فرنگی برای پوست اشاره شده است.

گوجه فرنگی می تواند از پوست شما را در برابر سرطان محافظت کند

قرار گرفتن در معرض آفتاب یکی از عوامل خطرزا برای ابتلا به سرطان های پوستی غیر ملانوم است که شامل سرطان سلول پایه و سرطان سلول سنگفرشی است. گوجه فرنگی حاوی لیکوپن که یک کاراتنوئید است، می باشد که در انواع مختلف میوه ها یافت می شود و رنگ قرمز گوجه فرنگی به دلیل وجود آنها است. به گفته محققان لیکوپن حاوی خاصیت ضد سرطانی قدرتمندی است. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف گوجه فرنگی در رژیم غذایی، از بروز سرطان پوست ناشی از قرار گرفتن در مقابل نور خورشید در انسان جلوگیری می کند. مصرف گوجه فرنگی می تواند خطر آفتاب سوختگی را کاهش دهد. گوجه‌ فرنگی نمی تواند جایگزین مناسبی برای کرم های ضدآفتاب باشد، اما لیکوپن موجود در این میوه می‌تواند اثر محافظتی در برابر نور خورشید داشته باشد. با این حال، مصرف گوجه‌ فرنگی ممکن است از اریتما یا آفتاب سوختگی ناشی از اشعه UV خورشید محافظت کند. مطالعات نشان می دهد که حساسیت افراد نسبت به اشعه ماورا بنفش پس از ۱۰ تا ۱۲ هفته از مصرف لیکوپن یا محصولات گوجه فرنگی که سرشار از لیکوپن هستند، کاهش می یابد. اگرچه گوجه فرنگی خطر آسیب های ناشی از آفتاب را کاهش می دهد، اما لازم است که شما همیشه از ضدآفتاب با SPF 30 یا بالاتر، برای محافظت در برابر آفتاب سوختگی و سرطان پوست استفاده کنید.

مصرف گوجه‌فرنگی می تواند سبب بهبود زخم شود

طبق مطالعات انجام شده ۱ فنجان گوجه فرنگی حاوی حدود ۳۰ گرم ویتامین C است. ویتامین C معمولاً در محصولات مراقبت از پوست یافت می شود که می‌تواند رشد بافت های همبند جدید را تسریع بخشد و این به ترمیم زخم ها و سرعت بخشیدن به روند بهبود  زخم کمک می کند. مصرف گوجه فرنگی التهابات پوستی را تسکین می دهد. ترکیبات موجود در گوجه فرنگی دارای اثرات ضد التهابی هستند که این ترکیبات عبارتند از:

  • لیکوپن
  • بتاکاروتن
  • لوتئین
  • ویتامین E
  • ویتامین C

استفاده از این ترکیبات برای پوست ممکن است به کاهش درد ناشی از تحریکات پوستی یا آفتاب‌سوختگی کمک کند.

مصرف گوجه فرنگی می‌تواند تولید کلاژن را تحریک کند

همانطور که قبلا نیز اشاره شد، گوجه فرنگی منبع عالی از ویتامین C است که علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، به تحریک تولید کلاژن نیز کمک می کند. استفاده از ویتامین C به صورت موضعی ممکن است به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست کمک کند و این نیز می‌تواند پوست شما را سفت تر کند.

گوجه فرنگی به از بین بردن سلول‌های مرده پوست کمک می کند

لایه برداری، سلول های مرده پوست را از بین می برد و این ممکن است به بهبود سلامتی و ظاهر پوست شما کمک کند. بسیاری از افراد ادعا می‌کنند آنزیم های موجود در گوجه فرنگی می تواند به عنوان یک لایه بردار طبیعی برای پوست عمل کند. برای تهیه اسکراب گوجه فرنگی مقداری شکر و گوجه فرنگی را با هم مخلوط کنید. سپس می توانید اسکراب را روی بدن خود مالش دهید. توجه داشته باشید که هنگام استفاده از این اسکراب برای پوست صورت باید مراقب باشید، زیرا کریستالهای قندی خریداری شده بیش از حد فشرده هستند و می توانند صدماتی بر روی پوست صورت که نسبت به سایر قسمت های بدن نازک تر است، ایجاد کنند.

گوجه فرنگی دارای خاصیت ضد پیری است

ویتامین های گروه B برای سلامتی پوست بسیار ضروری و مهم هستند و گوجه فرنگی سرشار از این ویتامین ها می باشد. ویتامین های موجود در گوجه فرنگی شامل موارد زیر است:

  • B1
  • B5
  • B6
  • B9

این ویتامین ها دارای خاصیت ضد پیری هستند که ممکن است به کاهش لکه های سنی، خطوط ریز و چین و چروک کمک کنند. همچنین ویتامین های گروه B در ترمیم سلول ها نقش اساسی دارند. علاوه بر این، آنها ممکن است فشار خون بالا و آسیب آفتاب را کاهش دهند. مصرف گوجه فرنگی می‌تواند به بدن شما در استفاده بیشتر از ویتامین ها کمک کند و این به نفع پوست شما است.

مصرف گوجه فرنگی به مبارزه با آسیب سلولی کمک می‌کند

رادیکال‌های آزاد می‌توانند به سلول‌های پوست شما آسیب برسانند و این ممکن است خطر ابتلا به چین و چروک و علائم پیری را افزایش دهند. گوجه فرنگی حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند لیکوپن و ویتامین C است که مصرف گوجه فرنگی می تواند به بدن شما در تهیه و به کار بردن بیشتر این آنتی اکسیدان ها کمک کند و این به نوبه خود به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کند.

منبع: الو دکتر

معجزه ی آب گوجه فرنگی در سلامتی

گوجه فرنگی پخته مفیدتر از گوجه فرنگی خام!

مزایای شگفت انگیز گوجه فرنگی را بشناسید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ