چه عواملی باعث میگرن و میگرن مزمن می شود

pegiu
میگرن و میگرن مزمن می تواند بسیار دردناک و غیرقابل تحمل باشد، عواملی وجود دارد که می تواند میگرن را تشدید نموده یا کاهش دهد.با این عوامل در این مطلب آشنا شوید.

چه عواملی باعث میگرن و میگرن مزمن می شودعلائم سردرد میگرنی

هرکسی که میگرن را تجربه کرده دردناک بودن آنرا حس کرده است. این سردردهای شدید می تواند باعث موارد زیر شود:

  •      حالت تهوع
  •      استفراغ
  •      حساسیت به صداها
  •      حساسیت به بوها
  •      حساسیت به نور
  •      تغییر در بینایی

به گزارش الودکتر ،اگر میگرن متناوب را تجربه می کنید ، سردرد و علائم آن ممکن است فقط یک یا دو روز طول بکشد. اما اگر از میگرن مزمن رنج می برید ممکن است علائم تا 15 روز ادامه یابد

.

چه عواملی باعث میگرن می شود؟

سردردهای میگرنی نا مشخص و با الگوهای متفاوتی است. محققان دلایل احتمالی  میگرن را شناسایی کرده اند ، اما توضیحی قطعی برای آن ندارند. نظریه های بالقوه عبارتند از:

  •      یک اختلال عصبی مرکزی ممکن است هنگام تحریک باعث بروز میگرن شود.
  •      بی نظمی در سیستم عروق خونی مغز یا سیستم عروقی مغز ممکن است باعث میگرن شود.
  •      یک پیشگیری ژنتیکی ممکن است باعث میگرن شود
  •      ناهنجاری های مواد شیمیایی مغز و مسیرهای عصبی ممکن است باعث بروز میگرن شود.

چه مواردی می تواند باعث میگرن شود؟

چه مواردی می تواند باعث میگرن شود؟

متأسفانه ، دانشمندان هنوز علت میگرن را مشخص نکرده اند. بهترین راه برای جلوگیری از میگرن ، هنگام شروع اولیه میگرن است. میزان ابتلا به میگرن برای هر فرد متفاوت است ، و ممکن است که یک فرد چندین عامل میگرنی داشته باشد. شایع ترین محرک های میگرنی شامل موارد زیر است:

غذا

غذاهای شور یا غذاهایی مانند پنیرکهنه و سالامی (سالامی یک فراورده گوشتی است که در فرایندهایی شامل تخمیر و خشکاندن در برابر هوا، تولید می‌شود) ممکن است باعث سردردهای میگرنی شود. غذاهای بسیار فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس نیز می توانند باعث میگرن شوند.

پرش وعده های غذایی

افراد مبتلا به میگرن باید الگوی منظمی برای غذاخوردن داشته باشند

در اثر نخوردن غذا، قند خون پایین می آید که می تواند باعث تشدید حملات میگرنی گردد.

نوشیدنی ها

الکل و کافئین ممکن است باعث این سردردها شود.

مواد نگهدارنده و شیرین کننده ها در ایجد سردردها موثرند.

برخی از شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام می توانند باعث میگرن شوند. مونو سدیم گلوتامات (MSG) (ماده افزودنی است که به منظور افزایش عطر و طعم به غذا اضافه می شود ) نیز می تواندتاثیر گذار باشد . برای جلوگیری ازبروز میگرن قبل از خرید از فروشگاهها به برچسب روی محصول توجه کنید  .

تحریک حسی

چراغ های روشن ، صداهای بلند یا بوی قوی ممکن است سردرد میگرنی را ایجاد کند. چراغ قوه ، درخشش خورشید ، عطر ، رنگ و دود سیگار ، همه محرک های متداول هستند.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی یک محرک شایع میگرن برای زنان است. بسیاری از خانم ها گزارش می دهند که سردردهای میگرنی را درست قبل یا حتی در دوره قاعدگی خود تجربه می کنند. برخی دیگر میگرن ناشی از هورمون را در دوران بارداری یا یائسگی گزارش می دهند. به این دلیل است که میزان استروژن در این مدت تغییر می کند و می تواند یک اپیزود میگرنی را ایجاد کند

شایع ترین محرک های میگرنی

داروهای هورمونی

داروهایی مانند داروهای  کنترل جمعیت و روش های جایگزینی هورمون می توانند باعث میگرن شده و یا بدتر شوند. اما در بعضی موارد ، این داروها می توانند سردردهای میگرنی زن را کاهش دهند.

سایر داروها

وازودیلاتورها مانند نیتروگلیسیرین می توانند باعث میگرن شوند.

فشارو استرس روانی

استرس روانی مداوم نیز می تواند باعث میگرن شود. اگر نتوانید به طور موثر آن را کنترل کنید ، به ذهن و بدن شما آسیب می رساند.

استرس جسمی

ورزش شدید ، ورزش بدنی و حتی فعالیت جنسی می تواند باعث سردردهای میگرنی شود.

تغییر در چرخه خواب

اگر به طور منظم و روزمره به خواب نمی روید ، ممکن است میگرن بیشتری را تجربه کنید. همچنین فکر جبران کمبود خواب را در آخر هفته نکنید . خواب بیش از حد به همان اندازه احتمالاً باعث سردرد می شود.

جنسیت

در دوران کودکی ، پسران بیش از دختران سردرد میگرنی را تجربه می کنند. اما بعد از بلوغ ، زنان سه برابر بیشتر از مردان به میگرن مبتلا هستند.

اگر مبتلا به میگرن هستید با پزشک خود ملاقات کرده و مشورت کنید. آنها می توانند در صورت وجود بیماری زمینه آن را تشخیص دهند و معالجه را تجویز کنند. پزشک شما همچنین می تواند در تعیین تغییراتی در شیوه زندگی برای ایجاد علائم به شما کمک کند.

منبع : الودکتر

درمان های خانگی برای سردرد

آیا تزریق بوتاکس برای درمان میگرن موثر است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ