خواص روغن زیتون که تا به امروز نمی دانستید

mahdie.mohtashami
در این مقاله از خواص روغن زیتون به شما می گوییم. در این مقاله هر آنچه در مورد خواص روغن زیتون می باشد را بخوانید.

دقت کرده‌اید که درمورد رژیم غذایی مناسب، چربی‌ها و موضوعاتی که به سلامتی، تناسب اندام و … مربوط هستند، همه متفق‌القول طرفدار خواص روغن زیتون خام یا به قولی فرابکر هستند؟ در واقع نمی‌توانید کسی را پیدا کنید که با تأثیر و اهمیت این ماده مخالفتی داشته باشد. همراه ما باشید، در این مقاله می‌خواهیم ۱۱ مورد از خواص روغن زیتون را برای‌تان بگوییم که در تحقیقات علمی بسیاری به اثبات رسیده‌اند.

روغن زیتون سرشار از چربی‌های مفید تک-اشباع‌نشده است

روغن زیتون، روغنی طبیعی از میوه‌ی چرب درخت زیتون است. حدود ۲۴ درصد از زیتون را اسیدهای اشباع‌شده، اسیدهای چرب امگا۶ و اسیدهای چرب امگا ۳ تشکیل می‌دهد اما ۷۳ درصد از اسید چرب غالب در زیتون را چربی‌های تک‌-اشباع‌نشده می‌سازند که به آن اسید اولئیک گفته می‌شود و بی‌نهایت مقوی و سالم است.
اولئیک اسید به کاهش التهاب کمک می‌کند و تأثیرات مثبتی روی ژن‌های مربوط به ایجاد سرطان دارد. چربی‌های تک-اشباع در روغن زیتون فوق‌خام در برابر گرمای زیاد نیز مقاوم هستند، درنتیجه برای پخت‌وپز گزینه‌ی بسیار خوبی به‌شمار می‌روند.

 روغن زیتون سرشار از آنتی‌اکسیدان است

یکی از خواص روغن زیتون این است که تأثیر فوق‌العاده‌‌ای در پیشگیری از بیماری‌های گوناگون دارد. روغن زیتون کاملا مقوی است. علاوه بر اسیدهای چرب مفید، دارای مقادیر قابل‌توجهی از ویتامین E و ویتامین K است. ضمن اینکه سرشار از آنتی اکسیدان های قوی نیز هست. این آنتی‌اکسیدان‌ها با التهاب می‌جنگند و از اکسیدشدن کلسترول در خون ممانعت می‌کنند. هردوی این موارد در فرایند بیماری‌های قلبی به‌شدت مهم و حیاتی هستند.

روغن زیتون، خواص ضدالتهابی قوی دارد

التهاب مزمن، محرک بسیاری از بیماری‌ها ازجمله سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی، سندروم سوخت‌وساز، دیابت، آلزایمر، آرتروزو حتی چاقی مفرط است. روغن زیتون موجب کاهش التهاب می‌شود. این ویژگی یکی از دلایل سودمندیِ این روغن است. دلیل خاصیت ضدالتهابی روغن زیتون وجود آنتی‌اکسیدان‌هاست. از میان آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون، اولئوکانتال یکی از آنتی‌اکسیدان‌های مؤثری است که کارکردی شبیه به ایبوپروفن (نوعی داروی ضدالتهاب) دارد.
برخی دانشمندان معتقدند اولئوکانتال موجود در ۵۰ میلی‌لیتر (معادل۳٫۴ قاشق غذاخوری) از روغن زیتون، تأثیری مشابه ۱۰ درصدِ دُز ایبوپروفن برای بزرگسالان دارد. مطالعات دیگر نیز نشان می‌دهد که اسید اولئیک، اسید چرب موجود در روغن زیتون به‌تنهایی قادر به کاهش سطوحی از نشانگرهای التهابی مهم مانند CRP (پروتئین واکنشی سی) است.
مطالعه‌ای نیز نشان داده است که آنتی‌اکسیدان‌های روغن زیتون می‌توانند ژن‌ها و پروتئین‌های محرک التهاب را مهار کنند. خواص ضدالتهابی از مهم‌ترین خواص روغن زیتون به‌شمار می‌رود.

 روغن زیتون به جلوگیری از سکته مغزی کمک می‌کند

سکته مغزی ناشی از اختلال در گردش خون به مغز است که به‌دلیل لختگی یا خونریزی مغزی رخ می‌دهد. در ملل پیشرفته، سکته مغزی دومین عامل اصلی مرگ‌ومیر است و در رتبه‌ی دوم، درست پس از بیماری قلبی قرار گرفته است.
رابطه میان سکته مغزی و خواص روغن زیتون به‌طور گسترده‌ای مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. مطالعه‌ای عمیق و گسترده روی بیش از ۸۴۱ هزار نفر، نشان داد که روغن زیتون تنها منبع چربی تک-اشباعی است که با کاهش خطر سکته مغزی و بیماری قلبی مرتبط است. این نتایج با تحقیق دیگری نیز به تأیید رسیده است. در این مطالعه که با حضور ۱۴۰ هزار نفر شرکت‌کننده انجام شد، محققان دریافتند افرادی که روغن زیتون مصرف می‌کنند، به شکل قابل‌توجهی با کاهش خطر سکته مغزی روبه‌رو هستند.

 روغن زیتون در برابر بیماری قلبی از شما محافظت می‌کند

بیماری قلبی، رایج‌ترین علت مرگ در دنیاست. مطالعاتِ مشاهده‌ای که چند دهه قبل صورت گرفته است نشان می‌دهد بیماری‌های قلبی در اطراف دریای مدیترانه بسیار نادر است. همین موضوع باعث شد که تحقیقات گسترده‌ای روی رژیم مدیترانه ای صورت بگیرد. این سبک از رژیم به شکل معنادار و مشخصی موجب کاهش خطر بیماری قلبی می‌شود.
روغن زیتونِ فوق‌خام (فوق بکر)، یکی از عناصر اصلی و کلیدی این رژیم است و به کمک مکانیزم‌های مختلف از بدن در برابر بیماری قلبی محافظت می‌کند. در واقع با کاهش التهاب، ممانعت از اکسیدشدن کلسترول LDL به بهبود عملکرد رگ‌های خونی کمک می‌کند و ممکن است از لختگی ناخواسته‌ی خون نیز جلوگیری کند.
از دیگر خواص روغن زیتون می‌توان به کاهش فشار خون اشاره کرد. مشکلات فشار خون نیز یکی از دلایل عمده‌ی بیماری‌های قلبی و مرگ نابهنگام است. پژوهشی دیگر نیز حاکی از آن بوده است که روغن زیتون نیاز به مصرف داروهای فشار خون را به میزان ۴۸ درصد کاهش می‌دهد.
واقعیت این است که ده‌ها و صدها مطالعه و پژوهش‌ صورت گرفته و همگی نشان‌ می‌دهند که روغن زیتون مزایای زیادی برایسلامت قلب دارد. اگر دچار بیماری‌های قلبی باشید که نتیجه‌ی تأثیر وراثت و سابقه‌ی خانوادگی است یا هر عامل دیگری، استفاده از روغن زیتون در رژیم غذایی‌تان بسیار مؤثر خواهد بود.

خوردن روزی یک قاشق روغن زیتون، معجزه می کند

روش تشخیص روغن زیتون اصل و راهکار خرید آن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ