آرتریت روماتوئید چه علایمی دارد؟

pegiu
درد در مفاصل علت های متفاوتی دارد ، یکی از این علت ها کی توند بیماری آرتریت روماتوئید باشد.در این مطلب با این بیماری بیشتر آشنا شوید.

آرتریت روماتوئید چه علایمی دارد؟آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید عبارت‌ است‌ از یک‌ بیماری‌ طولانی‌ مدت‌ که‌ طی‌ آن‌ مفصل‌ به‌ همراه‌ عضلات‌، غشاهای‌ پوشاننده‌ و غضروف‌ متأثر می‌شوند. گاهی‌ چشم‌ و رگهای‌ خونی‌ نیز درگیر می‌شوند. این‌ بیماری‌ سه‌ برابر در زنان‌ شایعتر است‌ و معمولاً بین‌ سنین‌ ۶۰-۲۰ سالگی‌ رخ‌ می‌دهد. حداکثر بروز آن‌ در سنین‌ ۵۰-۳۵ سالگی‌ است‌.

آرتریت روماتوئید(RA) هنگامی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت سالم حمله کند. این امر روی پوشش مفاصل بدن تأثیر می گذارد و باعث درد در قسمت های مختلف بدن می شود.

در حالی که RA معمولاً روی دست و پا تأثیر می گذارد ، ممکن است مفاصل بزرگتر مانند آرنج و زانوها نیز تحت تأثیر قرار گیرند. RA می تواند انواع دیگری از علائم از جمله سفتی مفاصل و مشکل در تنفس را ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: بدترین غذاها برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید

بیشتر بخوانید: ماهی بخورید و با آرتریت روماتوئید مقابله کنید

RA چه علایمی  دارد؟

RA چه علایمی  دارد؟

درد مفاصل

RA معمولاً به تدریج ظاهر می شود ، ابتدا روی مفاصل کوچک تأثیر می گذارد و سپس به مفاصل بزرگتر گسترش می یابد. در بیشتر موارد ، درد در هر دو طرف بدن رخ می دهد.

درد متقارن در مفاصل متعدد همان چیزی است که باعث می شود RA از سایر انواع آرتروز متفاوت باشد. به عنوان مثال ، در مچ دست چپ ، راست و دست و زانو احساس درد خواهید کرد.

اگر RA دارید ، درد مفاصل می تواند از خفیف تا متوسط ​​یا شدید باشد. گاهی اوقات می تواند مانند ریزش یا استخوان شکسته احساس شود. برخی از مناطق بدن شما حتی ممکن است برای لمس دردناک باشد.

سختی در مفاصل

این بیماری علاوه بر درد باعث ایجاد سفتی در مفاصل آسیب دیده می شود. ممکن است به دلیل ضربات سخت و دردناک مچ پا ، زانوها یا پاها هنگام برخاستن از رختخواب یا پیاده روی در صبح مشکل داشته باشید. این سفتی معمولاً در صبح ها بدتر است و می تواند 45 دقیقه یا بیشتر طول بکشد.

RA همچنین می تواند باعث تورم در مفاصل آسیب دیده شود. التهاب طولانی مدت می تواند باعث شود شما احساس خستگی جسمی کنید.

انرژی کم

RA می تواند منجر به کمبود انرژی شود ، به خصوص وقتی که درد در خواب باشد. حتی وقتی خواب کافی دارید ، ممکن است هنوز احساس خستگی یا کوفتگی کنید.

حدود 80 درصد از افراد مبتلا به RA می گویند که احساس خستگی می کنند. در صورت داشتن شرایط دیگر مانند چاقی ، افسردگی و سردرد ، این علایم می تواند افزایش یابد. ممکن است زودتر ازمعمول در روز احساس خستگی یا ناخوشایندی داشته باشید  .

دشواری در تنفس

درد مفاصل شایعترین علامت RA است ، اما تنها این علامت بیماری نیست. RA همچنین می تواند روی ریه های شما تأثیر بگذارد.

این امر به این دلیل است که التهاب طولانی مدت می تواند باعث ایجاد زخم در ریه های شما شده و باعث تنگی نفس و سرفه خشک مزمن می شود

برخی از مبتلایان به RA گره های ریه یا بافت غیر طبیعی ریه را ایجاد می کنند (به دلیل التهاب) ، که می توان از طریق اشعه X مشاهده کرد. گره ها معمولاً خوش خیم هستند و می توانند به اندازه نخود کوچک تا اندازه یک گردو باشند. به طور کلی ، آنها درد ایجاد نمی کنند.

خارش پوست

اگر RA روی پوست شما تأثیر بگذارد ، ممکن است گره یا توده هایی از بافت زیر پوست ایجاد کند. همچنین ممکن است به دلیل التهاب اطراف یا در رگ های خونی ؛شما را دچار یک بثورات کند.

RA همچنین ممکن است باعث مشکلات مربوط به چشم شود. علائم التهاب چشم شامل موارد زیر است:

  • چشمهای خشک
  • درد
  • قرمزی
  • حساسیت به نور
  • تاری تاری
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ