خشکی پوست سر را این گونه برطرف کنید

atoosamirzavandi
خشکی پوست سر ممکن است که در تابستان به دلیل گرمی هوا و تعرق زیاد بیشتر اتفاق بیفتد. اما روش های بسیاری در جلوگیری از خشک شدن پوست سر وجود دارد که به آن ها در این مقاله اشاره شده است.

روش اول: جلوگیری از خشکی پوست سر

پوست سر خود را ماساژ دهید:

هر هفته برای از بین بردن سلول های مرده پوست سر و جلوگیری از پوست انداختن و دیگر مشکلات آن از جمله شوره زدن پوست سر خود را ماساژ دهید.  از جلوی موهای خود شروع کنید و به عقب برسید به آرامی آن را بمالید و مدام پوست سر خود را با فشار به سمت بالا بکشید.

  • برای ماساژ دادن ار حرکت دایره ای استفاده کنید. دستان خود را به شکل L نگه دارید و اطراف موهای خود را به آرامی ماساژ دهید و با نزدیک شدن به پشت سر فشار را بیشتر کنید.
  • هر دفعه مدت زمانی که ماساژ طول می کشد بین 5 تا 10 دقیقه باشد. نفس عمیق بکشید تا جریان خون خود را افزایش دهید. اگر روغن خاصی در دسترس دارید می توانید از آن برای ماساژ استفاده کنید.
  • ماساژ پوست سر باعث بهبود خشکی آن می شود و به رشد سریع تر موها نیز کمک می کند.

از برس هایی که دارای فرچه نرم هستند استفاده کنید:

این نوع برس ها برای پراکنده کردن روغن پوست سر تهیه شده اند. به گونه ای طراحی شده اند که آلودگی را از موها بیرون رانده و گره ها را به راحتی باز می کنند.

استفاده از خشک کننده ها مثل سشوار را محدود کنید:

سشوار و دستگاه های حرارتی رطوبت موها را از بین می برند و موجب خشکی موها و پوست سر می شوند. به جای استفاده از سشوار، اتو مو و دستگاه های حالت دهنده مو از روش هایی که نیاز به حرارت ندارند استفاده کنید.

  • اگر قصد استفاده از ابزار حرارتی دارید مطمئن شوید که قبل از آن از محافظ های مو در برابر گرما استفاده کرده باشید با این کار از تاثیر گرما بر روی موها و پوست سر خود جلوگیری می کنید.  

از موها و پوست سر خود در برابر عوامل بیرونی حفاظت کنید:

نور خورشید، باد و کلر یا آب نمک می توانند موجب خشکی موها و پوست سر شوند. هرگاه برای مدت طولانی بیرون از منزل هستید از کلاه استفاده کنید. قبل از شنا، از محصولات حفاظت کننده مو استفاده کنید و سپس آن ها را با کلاه شنا بپوشانید. بعد از شنا، محافظت کننده مو را با دوش گرفتن از موهای خود بشویید.

از رنگ موهایی استفاده کنید که فاقد آمونیاک باشد:

رنگ کردن موها می تواند موجب خشکی آن ها و تحریک پوست سر شود در نتیجه خارش را به دنبال خواهد داشت. اگر نیاز است که موهای خود را رنگ کنید، از زنگ موهای فاقد آمونیاک که کمتر به موها آسیب وارد می کنند استفاده کنید.

روش دوم: مرطوب کردن موها و پوست سر از طریق رژیم غذایی:

هیدراته بمانید:

نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز می تواند به مرطوب شدن پوست سر کمک کند. مردان باید روزانه 13 لیوان ( 3.1 لیتر ) آب بنوشند در حالی که خانم به 9 لیوان ( 2.1 ) لیتر آب نیاز دارند. اگر هوا بسیار گرم است یا ورزش می کنید این مقادیر افزایش می یابند.

مدام ورزش کنید:

ورزش کردن به افزایش گردش خون در شما کمک می کند این خود موجب رسیدن خون به پوست سر و تولید چربی در آن می گردد. به یاد داشته باشید که از مرطوب کننده های مو قبل از ورزش استفاده کنید تا از خشک شدن پوست سر به دلیل تعرض جلوگیری کنید.

از غذاهای حاوی امگا 3 استفاده کنید:

اسید چرب امگا 3 برای موها و پوست بسیار مفید است. از غذاهایی مانند آجیل ها، ماهی سالمون استفاده کنید یا برای اطمینان از کافی بودن میزان امگا 3 بدن تان روزانه مکمل امگا 3 مصرف کنید.

  • قبل از استفاده از مکمل امگا 3 با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

غذاهای غنی از ید استفاده کنید:

ید از پوست سر محافظت می کند و همچنین موجب رویش موها می گردد. ید در گیاهان دریای، غذاهای دریایی، لوبیا، سیب زمینی، ماست و توت فرنگی به وفور یافت می شود.

  • قبل از استفاده از مکمل ید با پزشک خود صحبت کنید. زیرا مصرف زیاد ید می تواند موجب مسومیت شود.

مصرف ویتامین B را افزایش دهید:

ویتامین های B از جمله B6 و B12 که مرطوب شدن پوست سر کمک می کنند. می توانید این ویتامین ها را در غذاهایی مانند گردو، آووکادو، نخود فرنگی، لوبیا، جو، تمشک، صدف، چغندر و تمام نان و غلات سبوس دار بیابید.

منبع الو دکتر

چگونه پوست سر خود را مرطوب کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ