چگونه سن بدن خود را محاسبه کنیم؟

atoosamirzavandi
سن بدن در برخی از افراد کمتر از سنی است که توسط تاریخ تولد تعیین می شود و در برخی از افراد بیشتر. که این کمتر یا بیشتر بودن به نوع فعالیت فیزیکی، سبک زندگی و.. بستگی دارد.

چگونه سن بدن خود را محاسبه کنیم؟چند سال دارید؟ سن واقعی شما چند سال است؟ اگرچه همه تاریخ تولد خود را می دانند، اما بدن می تواند از لحاظ عملکردی همانند انسان های جوان تر یا مسن تر رفتار کند که این موضوع به فعالیت های فیزیکی و سبک زندگی بر می گردد. زیاد گفته شده است که سن زمانی شما ممکن است با سن بیولوژیکی شما متفاوت باشد.

اگرچه روش های دقیقی برای اندازه گیری سن بیولوژیکی وجود ندارد اما می توانید بر اساس شواهدی آن را تخمین بزنید.

موقعیت زندگی، ترکیبات بدن و سبک زندگی خود را تعیین کنید حتی اگر در سلامت کامل هستید، جوان تر یا مسن تر از سن خود به نظر می رسید.

روش اول: شرایط فیزیکی خود را بررسی کنید:

نرخ ضربان نبض خود را بیابید:

اندازه گیری سن بیولوژیکی

 

بیشتر بخوانید: رهایش هورمونی پس از فعالیت بدنی پیش بینی کننده سن بیولوژیکی است

قلب یکی از مهم ترین اندام های بدن می باشد و وضعیت خوب و سلامت آن به معنی خوب بودن بخش بزرگی از بدن می باشد. یک قلب نرمال وضعیت ضربان آن بین 60 تا 100 در دقیقه می باشد. نرخ ضربان قلب شما موقع اندازه گیری نباید کمتر یا بیشتر از این مقدار باشد. اگرچه برخی از ورزشکاران حرفه ای دارای ضربان قلبی کمتر از 50 در دقیقه هستند.

دو انگشت اول خود را بر روی ساعد دست راست یا چپ، درست زیر انگشت شصت بر روی شریان بزرگ خود قرار دهید. ضربانی را احساس خواهید کرد. تعداد ضربان را برای 15 ثانیه بشمارید و سپس آن را ضرب در 4 کنید تا میزان ضربان قلب خود در دقیقه را بدست آورید.

  • به طور کلی، نرخ پایین ضربان قلب نشان دهنده در خطر بودن قلب می باشد. بالا بودن ضربان قلب بدین معنی است که  قلب شما برای این که کار مشخصی را انجام دهد باید به سختی کار کند. که این وضعیت ضعیف و کم بازده بودن قلب می باشد.
  • عدد یک را به سن زمانی خود اضافه کنید اگر نرخ ضربان قلب شما 100 یا بیشتر در دقیقه است.

انعطاف پذیری خود را مورد بررسی قرار دهید:

آیا هنوز می توانید نوک انگشت پای خود را بگیرید؟ تحلیل انعطاف پذیری بدن با افزایش سن اتفاق می افتد و می تواند به دلیل برخی از عوامل از جمله افزایش کم آبی بدن، تغییر در ساختار شیمیایی بافت ها، از دست دادن عضلات فیبری به همراه مقدار زیادی فیبر و افزایش کلسیم رسوب شده، نیز محدود تر خواهد شد.

 انعطاف پذیری در مورد سلامتی کلی اطلاعاتی به شما می دهد. بر روی زمین بنشینید و پشت خود را صاف نگه دارید، پاها را در کنار هم قرار دهید و دست ها را از هم باز کنید و در طرفین خود در سطح شانه ها بالا نگه دارید. در کنار پاها، یک نقطه را روی زمین درست زیر انگشتان پا در نظر بگیرید سپس به آرامی به سمت آن خودتان را خم کنید و سعی کنید که به نقطه مورد نظر برسید مراقب باشید که پاهای خود را صاف نگه دارید. نقطه ای دست های شما به آن رسیده است را علامت گذاری کنید و آن گاه فاصله بین دو نقطه مورد نظر را اندازه گیری کنید.

  • تا چه فاصله های خم شده اید؟ هر چه بیشتر بهتر. این نشان می دهد که بدن شما هنوز انعطاف پذیر است.
  • اگر فاصله دو نقطه کمتر از 5 تا 10 اینچ می باشد عدد یک را به سن خود بیفزایید.

مقاومت خود را بررسی کنید:

اندازه گیری سن بیولوژیکی

چقدر قدرت دارید؟ به طور کلی، انسان ها تا سن 30 سالگی قدرت عضله سازی دارند. بعد از آن از دست دادن ماهیچه ها به کندی شروع می شود قدرت بدنی کاهش می یابد. افراد بالای 30 سال که فعال نیستند بین 3 تا 5 درصد از ماهیچه های خود را در یک دهه از دست می دهند.

حتی افراد فعال نیز مقداری از عضلات خود را از دست خواهند داد. این از دست دادن ماهیچه ها به معنی از دست دادن قدرت و تحرک می باشد و در سنین بالا تر ریسک بیماری های شکستگی و پوکی استخوان را افزایش می دهد.

قدرت و استقامت بدنی خود را مورد بررسی قرار دهید. ورزش هایی مانند ایستادن بر روی یک پا، بشین پا شو کردن بدون وقفه، شنا زدن را انجام دهید. تا جایی که دیگر قادر به ادامه دادن نباشید پیش بروید.

  • همانند انعطاف پذیری، استقامت بیشتر بهتر است. اگر قادر به انجام مقدار زیادی بشین پاشو هستید احتمالا از ماهیچه ها، عضلات و قدرت فیزیکی خوبی برخوردار هستید.
  • عدد یک را به سن خود اضافه کنید اگر کمتر از 10 بشین پاشو انجام می دهید. اگر بین 10 تا 19 حرکت انجام داده اید هیچ عددی نیاز به کم و زیاد کردن نیست. اگر 20 حرکت انجام داده اید عدد یک را از سن خود کم کنید و اگر 30 حرکت انجام داده اید عدد 2 را از سن خود کم کنید.

 منبع الو دکتر

سن بیولوژیکی تان بیشتر از سن واقعی تان است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ