آیا می دانید سن بدن تان چقدر است؟

atoosamirzavandi
سن بدن را می توان از طریق روش های متفاوتی محاسبه کرد. سن بدن نشان می دهد که بدن چقدر از سن واقعی افراد جوان تر یا پیرتر می باشد.

آیا می دانید سن بدن تان چقدر است؟نسبت بین لگن و کمر خود را مشخص کنید:

آیا بدن شما به شکل گلابی، سیب یا آووکادو است؟ با افزایش سن، افزایش وزن نیز شروع می شود و شکل اندام افراد به ویژه قسمت پایین تنه یعنی نسبت کمر به لگن یک راه سریع برای اندازه گیری میزان چربی در بدن می باشد.

چربی های ذخیره شده در این ناحیه می توانند موجب بیماری های خطرناکی از جمله فشار خون، دیابت، سکته و سرطان شوند. اندازه کمر خود را به اینچ تقسیم بر اندازه لگن به اینچ کنید. مطمئن شوید که اندازه گیری کمر از دو اینچ بالاتر از ناف شروع شود و اندازه گیری لگن از وسیع ترین نقطه انجام شود.

  • برای اندازه گیری نسبت کمر به لگن، نسبت های بالاتر از یک برای مردان و 0.85 برای زنان نشان می دهند که چربی بیش از حد نرمال در ناحیه میانی بدن شما تجمع یافته است.
  • اگر از نسبت پیشنهادی بالاتر هستید برای محاسبه سن بدن عدد یک را به سن واقعی بیافزایید.

BMIبدن خود را محاسبه کنید:

BMI بدن راه دیگری برای اندازه گیری مواد تشکیل دهنده بدن می باشد. وزن بدن به کیلوگرم را تقسیم به قد خود به متر کنید. BMI بالا نشان می دهد که مقدار بالای چربی بدن شما را در معرض مشکلاتی وابسته به چاقی قرار می دهد.

 برای محاسبه BMI ابتدا وزن خود را به پوند ضرب در 0.45 کنید تا به کیلوگرم تبدیل شود. قد خود را به اینچ ضرب در 0.025 کنید تا به متر تبدیل شود. حال اندازه قد را به توان دو برسانید یعنی اندازه قد را به متر یک بار در خودش ضرب کنید. در انتها وزن خود به کیلو گرم را تقسیم بر اندازه قد که به توان دو رسانده اید کنید. این عدد BMI شما می باشد. نتایج بالای 25 یا بالاتر نشان دهنده اضافه وزن می باشد.

  • افرادی که قادر به محاسبه BMI خود نمی باشند می توانند از سایت های آنلاین استفاده کنند.
  • برای محاسبه سن بدن تان می توانید عدد یک را به سن واقعی خود اضافه کنید اگر BMI شما کمتر از 18.5 باشد ( کمبود وزن). عدد 2 را اضافه کنید اگر BMI شما بین 25 تا 29.9 می باشد ( اضافه وزن) و عدد 3 را به سن خود اضافه کنید اگر BMI بیش از 30 می باشد ( چاق). عدد یک را از سن کم کنید اگر BMI شما بین 18.5 تا 25 می باشد ( سالم)

میزان چربی بدن خود را تجزیه و تحلیل کنید:میزان چربی بدن خود را تجزیه و تحلیل کنید:

صحیح ترین راه برای دانستن ترکیبات بدن علاوه بر اندازه گیری نسبت کمر به لگن و BMI، تجزیه و تحلیل چربی بدن می باشد. و بهترین راه برای انجام این روش استفاده از مقاومت ظاهری بیو الکتریکی می باشد.

در هر تست، که به کمک یک مربی ورزشی می توانید انجام دهید، باید دراز بکشید و دو الکترود را بر روی پاهای خود قرار دهید. سپس، نیروی الکتریکی به درون بدن فرستاده می شود.

این اتفاق به سرعت اتفاق می افتد در کوتاه ترین زمان، به گونه ای که حتی آن را احساس نخواهید کرد. این تست میزان چربی بدن نسبت به بافت های بدون چربی مثل ماهیچه ها و استخوان را نشان خواهد داد.

  • برای این که نتیجه به خوبی قابل خواندن باشد چند ساعت قبل از تست از ورزش کردن، سونا رفتن و الکل نوشیدن بپرهیزید.  زنان باید چربی بیشتری نسبت به مردان داشته باشند.
  • برای زنان، اگر درصد آن ها بین 15 تا 14 باشد نیازی به جمع و تفریق کردن عددی با سن واقعی برای بدست آمدن سن بدن نمی باشد. اگر نتیجه بین 25 درصد تا 33 درصد باشد عدد 0.5 را اضافه کنید. اگر زیر 15 درصد و بالای 33 درصد هستید عدد یک را اضافه کنید.
  • برای مردان، اگر درصد آن ها بین 6 تا 17 باشد نیازی به جمع و تفریق کردن عددی با سن واقعی برای بدست آمدن سن بدن نمی باشد. اگر نتیجه بین 18 درصد تا 24 درصد باشد عدد 0.5 را اضافه کنید. اگر زیر 6 درصد و بالای 25 درصد هستید عدد یک را اضافه کنید.

بررسی سبک زندگی:

میزان خواب شبانه خود را محاسبه کنید:

میزان چربی بدن خود را تجزیه و تحلیل کنید:

بدن افراد نیاز به خواب دارد. خوابیدن به بدن و مغز اجازه استراحت و بازیابی دوباره خود را می دهد. اگرچه کمبود خواب موجب افزایش فشار خون، بیماری های کلیوی، سکته و چاقی می گردد. کمبود خواب می تواند بر روی ویژگی های شناخت و شناسایی شما نیز تاثیر بگذارد.

 چند ساعت در طول شب می خوابید. افراد بالغ نیاز به 7 تا 8 ساعت خواب شبانه دارند. کمتر از این میزان خوابیدن موجب خستگی های ذهنی و فیزیکی می گردد.

  • از سن خود 0.5 کم کنید اگر به طور منظم بین 7 تا 9 ساعت می خوابید. اگر بین 5 تا 6 ساعت یا بیش از 9 ساعت می خوابید عدد یک را اضافه کنید. اگر کمتر از 5 ساعت می خوابید عدد 2 را اضافه کنید.

منبع الو دکتر

چگونه سن بدن خود را محاسبه کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ