گام های اصلی و مهم برای داشتن یک پوست عالی!

parya
پوست صورت یکی از قسمت های زیبایی در بدن انسان به شمار می رود. مراقبت از پوست تاثیر فراوانی بر زیبایی دارد. برای داشتن پوست عالی لازم است مواردی را رعایت کنید که در ادامه به آنها اشاره شده است.

تقریباً همه افراد در مقطعی از زندگی خود با مشکلات پوستی و روش های درمانی آن سر و کار دارند. مشکلات پوستی شامل آکنه، خشکی پوست، حساسیت، روغنی بودن پوست، تغییر رنگ یا چین و چروک پوست است. اجتناب و یا از بین بردن کامل این موارد تقریباً غیر ممکن است. اما شما می توانید برای به حداقل رساندن و مدیریت آنها از داروهای بدون نسخه استفاده کنید. علاوه بر این می توانید به پزشک مراجعه کنید و پزشک یک روش درمانی مناسب را به شما پیشنهاد دهد. همچنین شما می توانید مشکلات خاص پوستی را با استفاده از محصولات مناسب و یا داروهای در دسترس برطرف کنید. این درمان ها شامل درمان بدون نسخه و داروهای تجویزی توسط پزشک می باشند. پس از درمان و در نهایت با حفظ سبک زندگی سالم از پوست و بدن خود محافظت کنید.

در ادامه به گام های اساسی برای داشتن یک پوست عالی اشاره شده است.

نوع پوست خود را بشناسید

اولین قدم برای داشتن یک پوست عالی، یافتن یک روال مراقبت از پوست مناسب که برای شما مفید است، می باشد. پوست هر فرد منحصر به فرد و خاص وی است. بنابراین، ممکن است آنچه برای شخص دیگری مناسب و مفید است برای شما مفید نباشد. نگاهی عمیق به پوست خود بیندازید و تشخیص دهید که پوست شما حالت طبیعی، حساس، روغنی و یا ترکیبی دارد.

  • اگر شما پوست طبیعی دارید، بسیار خوش شانس هستید. زیرا پوست شما روغنی نمی شود، منافذ کم و اندکی دارد، رنگ پوست شما یکنواخت به نظر می‌رسد و به ندرت دچار خشکی پوست می شوید.
  • پوست های حساس معمولاً بسیار واکنش پذیر هستند. پوست حساس بسته به آب و هوا، سبک زندگی و محصولاتی که استفاده می کنید، ممکن است خشک شود، خارش بگیرند و یا تحریک شود.
  • پوست خشک معمولاً پس از پاکسازی، احساس سستی و شکنندگی می کند. اگر شما مبتلا به پوست خشک هستید، ممکن است از زبری یا پوسته پوسته شدن پوست رنج ببرید. خصوصاً اگر شما در معرض هوای سرد و یا در هوای خشک قرار بگیرید. خشکی پوست همچنین مستعد چروک شدن است و منافذ قابل مشاهده ندارد.
  • پوست های روغنی می تواند ظرف یک ساعت پس از شستشو چرب و براق شوند. همچنین روغن ناشی از پوست شما ممکن است از میان آرایش شما پدیدار شود و باعث از بین رفتن آن شود. پوست روغنی مستعد لک و و جوش و منافذ قابل رویت است.
  • پوست های ترکیبی به این معنی هستند که می ‌تواند هم خشک و هم روغنی باشد. در این حالت پوست شما در اطراف لبها خشن و خشک است. اما در منطقه T صورت روغنی است. پوست ترکیبی مستعد ایجاد منافذ قابل مشاهده فقط در ناحیه T صورت است.

صورت خود را دو بار در روز بشویید

شستن صورت شما از اهمیت بسیاری برخوردار است. زیرا سبب از بین بردن کثیفی، روغن، باکتریها و آرایش بر روی آن می شود. در غیر این صورت این عوامل بر روی پوست شما می نشیند و سبب ایجاد آلودگی می شوند.

  • صورت خود را یکبار در صبح برای تمیز کردن روغنی که در طول شب توسط پوست ساخته شده است بشویید. همچنین یک بار در عصر برای پاک کردن هرگونه کثیفی و آرایش در طول روز تمیز کنید.
  • اگر از لوازم آرایشی استفاده نمی‌کنید، ممکن است نیازی به شستن پوست خود به مدت دو بار در روز نداشته باشید. در این صورت تنها شستن صورت در هنگام صبح کافی است.
  • قبل از شروع به شستن صورت موهای خود را کنار بزنید تا به تمام قسمتهای صورت خود دسترسی داشته باشید.
  • برای تمیز کردن صورت، صورت خود را با آب ولرم بشویید. آب داغ می تواند پوست شما را خشک و خشن کند و این به صورت شما آسیب می رساند. در عوض آب ولرم برای پوست مناسب تر است و منافذ پوست را باز می کند. مقداری از پاک کننده را روی دستان خود بریزید. سپس با استفاده از انگشتان، حرکات ملایم و دایره ای را به صورت خود وارد کنید. بهتر است از چانه شروع  به شستشو کنید و به سمت بالا بروید.
  • تمام صورت و گردن خود را تمیز کنید و به چین ها و شکاف های صورت مانند لبه های بینی توجه کنید.
  • سپس صورت خود را با آب سرد برای بستن منافذ بشویید. مطمئن شوید تمام شوینده را از صورت خود پاک کرده اید. در نهایت از یک حوله تمیز برای خشک کردن صورت خود استفاده کنید.

از پاک کننده های مناسب با نوع پوست خود استفاده کنید

در صورت امکان سعی کنید از پاک کننده های معطر، رنگی یا حاوی مواد شیمیایی خشن خودداری کنید. زیرا این مواد می ‌توانند سبب تحریک پوست شما شوند. اگر پوست خشکی دارید، بهتر است در برنامه مراقبت روزانه پوست، از یک پاک کننده آرایشی بر پایه روغن استفاده کنید. این سبب می شود خشکی و سوزش ناشی از پاکسازی بیش از حد کاهش یابد.

منبع: الو دکتر

مراحل اصلی مراقبت از پوست قبل از رفتن به تختخواب

مراقبت از پوست و مو برای دختران نوجوان

مراقبت های ساده اما الزامی از پوست در خانه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ