محصولات مراقبت از پوست ضروری که کمتر مورد توجه قرار می گیرد!

parya
در بین محصولات مراقبت از پوست، محصولاتی وجود دارند که برای پوست بسیار مفید هستند و کمتر مورد توجه قرار می گیرند. استفاده از این محصولات که در ادامه به آنها اشاره شده، برای پوست بسیار مهم و ضروری است.

استفاده از تونر را نادیده نگیرید

تونر محصولی است که اغلب در بین محصولات مراقبت از پوست نادیده گرفته می شود. این در حالی است که بسیاری از محصولات مراقبت از پوست ضروری نمی باشد. اما تسکین بخشیدن پوست و استفاده از تونر فواید بسیاری دارد. این فواید شامل  پاک کردن کثیفی های به جا مانده از مواد پاک کننده، بهبود pH و تغذیه پوست شما دارد. تونر همچنین به پوست در جذب محصولاتی مانند مرطوب کننده ها که بعد از آن استفاده می کنید، کمک میکند. بیشتر تونرها به صورت مایع هستند و استفاده از آنها بسیار آسان است. شما می توانید به راحتی مقداری تونر را روی پنبه تمیز بریزید و به آرامی بر روی صورت بکشید. تونر را بر روی پوست بکشید و دیگر نیازی به پاک کردن آن نیست.

  • اگر پوستی مستعد لکه دارید، از تونرهای حاوی بتا و اسیدهای آلفا هیدروکسی که پوست را لایه برداری می کند، استفاده کنید.
  • اگر پوست خوشکی دارید، از تونرهای مرطوب کننده حاوی ویتامین E یا آلوئه ورا خودداری کنید.
  • اگر به دنبال فواید ضد پیری هستید، از تونرهای حاوی آنتی اکسیدان و رتینوئیدها استفاده کنید.
  • اگر پوست حساس یا خشکی دارید، از مصرف تونرهای حاوی الکل خودداری کنید. زیرا این مواد بسیار خشک و خشن هستند.

توجه داشته باشید که برای کودکان و نوجوانان استفاده از تونر توصیه نمی شود. بهتر است که پس از سن 17 یا 18 سالگی استفاده از تونر را شروع کنید.

از مرطوب کننده غافل نشوید

مهم نیست که پوست شما از چه نوعی است. مرطوب کننده یکی از مهمترین مراحل در روال مراقبت از پوست است. مرطوب کننده ها با نگه داشتن آب در خارجی ترین لایه پوست، پوست را آبرسانی می کنند. آنها همچنین از پوست محافظت می‌کنند و باعث بهبود رنگ و بافت پوست می شود. با این حال، مانند سایر محصولات مراقبت از پوست، مرطوب کننده ای که انتخاب می کنید به نوع پوست شما بستگی دارد. اگر از تونر استفاده کرده اید، قبل از استفاده از مرطوب کننده پوست خود را خشک کنید.

  • افرادی که پوست طبیعی دارند باید از مرطوب کننده بر پایه آب استفاده کنند که تعادل پوست را برهم نزند. مرطوب کننده باید بر روی پوست شما سبک و بدون چربی باشد.
  • مرطوب کننده ها برای پوست طبیعی معمولا حاوی روغن های سبک مانند اتیل الکل و سیکلومتیکون هستند.
  • افرادی که پوست خشک دارند، برای مرطوب کردن عمیق، نیاز به مرطوب کننده سنگین دارند. در نتیجه در مرطوب کننده ها برای پوست های خشک معمولاً از روغن استفاده می شود. به این دلیل که برای نگه داشتن رطوبت در پوست بهتر است.
  • پوست چرب و لکه دار هنوز هم نیاز به مرطوب شدن دارد. به ویژه اگر تمایل به استفاده از پاک کننده های خشک و تونر دارید. به دنبال فرمول های بسیار سبک و مبتنی بر آب باشید و محصولاتی را انتخاب کنید که دارای برچسب non-comedogenic هستند. این بدان معنی است که آنها منافذ را مسدود نخواهند کرد.
  • پوست حساس به یک مرطوب کننده بسیار ساده نیاز دارد که باعث تحریک پوست نشود. از استفاده از مرطوب کننده های رنگی و معطر خودداری کنید و از محصولاتی که حاوی اسید هستند استفاده نکنید.
  • اگر پوست روغنی دارید، از مرطوب کننده عاری از روغن یا ژل بر پایه آب استفاده کنید.
  • اگر پوست نرمال دارید، از مرطوب کننده بر پایه کرم استفاده کنید. 

با استفاده از لایه بردار مرتباً پوست خود را لایه برداری کنید

لایه برداری منظم، سلول های مرده پوست را کاهش می دهد و پوست را تازه، صاف  درخشان می کند. به همین دلیل حداقل یک بار در هفته یا بیشتر، بسته به نوع پوست خود لایه برداری کنید. با این حال،  بسیاری از مردم بر این باورند که لایه برداری به معنای مالیدن و شستشوی پوست است. این روش پایه علمی ندارد و می‌تواند برای پوست شما مضر باشد. زیرا شستشوی شدید یا استفاده از لایه بردارهای خشن باعث ایجاد میکرو اشک در پوست می شود. به ویژه پوست صورت شما حساس است و به توجه و مراقبت بیشتری نیاز دارد. اگر تصمیم به خرید محصولات لایه بردار پوست دارید، لایه بردارهایی را که حاوی دانه‌های کوچک هستند انتخاب کنید. از استفاده از لایه بردار ها شامل گرانول های بزرگ خودداری کنید. شما همچنین می توانید از مواد پاک کننده مانند اسید آلفا هیدروکسی استفاده کنید. این مواد سلولهای مرده پوست را بدون نیاز به اسکراب حذف می کنند.

پس از انجام هرگونه لایه برداری، پوست نسبت به اشعه خورشید چنین برابر حساس می شود.لذا مراقبت از آفتاب اساس مراقبت های بعدی پوست را تشکیل می دهد. در این صورت لازم است از ضد آفتاب های قویتر استفاده کنید. همچنین باید لایه حفاظتی ضخیم تری از آن بر روی پوست بمالید. علاوه بر این، از قرار گرفتن در مقابل نور خورشید به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم خودداری کنید. بهتر است در ساعاتی که نور خورشید بیشترین نفوذ را دارد بهتر است از خانه خارج نشوید. رعایت بهداشت پوست بعد از لایه برداری به ویژه در انواع عمیقتر برای جلوگیری از عفونت پوست لازم است.

منبع: الو دکتر

مراحل اصلی مراقبت از پوست قبل از رفتن به تختخواب

خرافاتی در مورد مراقبت از پوست

گام های اساسی مراقبت از پوست پس از بیدار شدن در صبح

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ