آنچه باید درباره خواب و دشواری های آن بدانید

pegiu
خوابیدن اگر چه بسیار لذت بخش است اما بعضی از افراد برای خوابیدن راحت مشکلات زیادی دارند.در این مطلب با مشکلاتی که برای داشتن خواب راحت وجود دارد ، آشنا شوید.

آنچه باید درباره خواب و دشواری های آن بدانید

مشکلات خواب و دشواری های آن

خوابیدن دربرخی مواقع میتواند مشکل باشد. ممکن است خوابیدن برای شما سخت باشد ، یا ممکن است در طول شب چندین بار بیدار شوید.

مشکل خواب ممکن است سلامت جسمی و روانی شما را تحت تأثیر قرار دهد. کمبود خواب همچنین ممکن است باعث شود شما دچار سردرد مکرر یا مشکل در تمرکز شوید.

بیشتر افراد برای یک خواب در بعضی از مراحل زندگی مشکل دارند.

 برخی از افراد ممکن است بعد از تنها شش یا هفت ساعت خواب احساس طراوت کنند. با این حال ، بیشتر بزرگسالان برای احساس آرامش از خواب؛ هر شب به حدود هشت ساعت خواب نیاز دارند.

علائم مشکل خواب ممکن است شامل عدم توانایی تمرکز در طول روز ، سردردهای مکرر ، تحریک پذیری ، خستگی روزانه ، خیلی زود بیدار شدن از خواب ، بیدار شدن از خواب در طول شب یا دیر خوابیدن حتی به مدت  چندین ساعت قبل از به خواب رفتن باشد.

که این ممکن است در طول روز انرژی شما را کاهش دهد یا به طور چشمگیری دایره های تیره ای را در زیر چشم خود داشته باشید.

چه عواملی باعث مشکلات خواب می شود؟

در بزرگسالان

در بزرگسالان  دلایل احتمالی زیادی برای بی خوابی از جمله عادات خواب ، انتخاب سبک زندگی و شرایط پزشکی وجود دارد ، برخی از دلایل جزئی هستند و ممکن است با مراقبت از خود بهبود پیدا کنند ، در حالی که برخی دیگر ممکن است شما را نیازمند به مراقبت پزشکی کنند.

دلایل بی خوابی می تواند شامل پیری ، تحریک بیش از حد قبل از خواب (مانند تماشای تلویزیون ، بازی های ویدئویی یا ورزش) ، مصرف زیاد کافئین ، اختلال به دلیل آلودگی صوتی و وجود سر و صدا ، اتاق خواب ناراحت کننده یا احساس هیجان باشد.

خواب بیش از حد در طول روز ، عدم قرار گرفتن در معرض نور خورشید ، ادرار مکرر ، درد جسمی ، ومصرف برخی از داروها نیز ممکن است منجر به مشکل در خواب شوند.

چه عواملی باعث مشکلات خواب می شود؟

برای بسیاری از افراد ، استرس ، نگرانی ، افسردگی یا برنامه کاری ممکن است بر خواب آنها تأثیر بگذارد. در برخی دیگر ، مشکلات ناشی از اختلال در خواب  مانند بی خوابی ، آپنه خواب و سندرم پاهای بی قرار می تواند بر خواب موثر باشند.

در نوزادان

بی خوابی همچنین ممکن است در نوزادان رخ دهد. طبیعی است که نوزادان در طی شب چندین بار بیدار شوند. با این حال ، اکثر نوزادان بعد از 6 ماهگی شروع به خوابیدن در طول شب می کنند.

اگردر یک کودک بی خوابی مشاهده شود ، ممکن است نشانه علایمی مانند  ، مریض بودن ، گرسنگی یا ناراحتی نفخ یا مشکلات گوارشی باشد.

اختلالات خواب چیست؟

آپنه خواب انسدادی شرایطی است که انسداد در مجاری هوایی فوقانی وجود دارد.

 این مشکل منجر به اختلالت تنفسی  در طول شب می شود که ممکن است باعث بیدار شدن ناگهانی شما ، غالباً با صدای خفگی شود. خروپف معمولاً در این اختلال اتفاق می افتد.

سندرم پاهای بی قرار نیز ممکن است باعث مشکل خواب شود.

این حالت باعث ایجاد احساس ناراحتی در پاها مانند سوزن سوزن شدن و یا درد می شود ، این احساس ناراحتی باعث می شود که پاها به طور مکرر حرکت کند ، بخصوص هنگام استراحت ، که می تواند خواب شما را مختل کند.

تاخیر در مرحله خواب وضعیت دیگری است که می تواند خواب را تحت تأثیر قرار دهد.

 این شرایط باعث تاخیر در چرخه 24 ساعته خواب و بیدار شدن می شود. ممکن است تا نیمه شب احساس خواب آلودگی نداشته باشید و بعد بخوابید.

 این چرخه خواب ؛ بیدار شدن در صبح زود را برای شما سخت تر کرده و منجر به خستگی روزانه می شود.

اختلالات خواب چگونه تشخیص داده می شود؟

اختلالات خواب چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر مشکلات خواب شما ادامه دارد و بر کیفیت زندگی شما تأثیر می گذارد ، باید به پزشک مراجعه کنید.

 آنها با انجام معاینه جسمی و پرسیدن سؤالاتی درباره الگوهای خواب شما علت اصلی بی خوابی را پیدا می کنند.

در زمان مراجعه به پزشک ، حتماً هرگونه داروی تجویز شده ، محصولات بدون نسخه و مکمل های گیاهی که مصرف می کنید را به پزشک خود بگویید.

 برخی از داروها و مکمل ها باعث تخریب بیش از حد می شوند و در صورت نزدیک بودن به زمان خواب می توانند خواب شما را مختل کنند.

همچنین اگر مشکلات دیگری مانند افسردگی ، اضطراب یا درد مزمن را تجربه می کنید را به پزشک بگویید. این عوامل همچنین ممکن است بر توانایی شما در خواب تأثیر بگذارد.

برای تعیین علت بی خوابی ، پزشک ممکن است توصیه کند که شما یک دفتر خاطرات خواب داشته باشید.

شما باید کل فعالیت های روز و عادت های خواب خود را ثبت کنید ، مانند زمان رفتن به رختخواب ، زمان بیدار شدن از خواب ، میزان غذا و نوشیدنی های و هر دارویی که مصرف کرده اید ، اطلاعاتی در خصوص خلق و خوی خود ؛ سطح فعالیت و موارد دیگرکه ممکن است بر کیفیت خواب تاثیر بگذارد

ثبت موارد مرتبط با خواب به پزشک کمک می کند عادت هایی که ممکن است باعث مشکلات خواب شود را تشخیص دهد.

اگر پزشک شما مشکوک به آپنه خواب ، سندرم پاهای بی قرار یا اختلال خواب دیگر باشد ، ممکن است آزمایش مطالعه خواب را تعیین کند.

 برای این آزمایش ، شما شب را در بیمارستان یا مرکز خواب سپری خواهید کرد.

یک متخصص خواب در طول شب شما را رصد می کند. فشارخون ، ضربان قلب ، تنفس ، میزان اکسیژن و امواج مغزی برای هرگونه علائم اختلال خواب کنترل می شود

منبع : الودکتر

بیشتر بخوانید: بی خوابی و مشکلات خواب کودکان؛ راه های مقابله با مشکلات خواب

بیشتر بخوانید: بهبود مشکلات خواب با دمنوش طبیعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ