ورزش کنید تا آلزایمر نگیرید

pegiu
طبق تحقیقاتی که به تازگی انجام شده است،ورزش کردن می تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را در سنین بالا ،کاهش دهد.

ورزش کنید تا آلزایمر نگیریدآلزایمز

با بالا رفتن سن مشکلات عنده ای برای بدن و سلامتی به وجود می آید.که یکی از این مشکلات آلزایمر است.آلزایمز بیشتر در سنین بالا رخ می دهد اما در مواردی نادر ،در سنین پایین نیز دیده شده است.

در تحقیقاتی که به تازگی در حال بررسی است، ورزش کردن را در جلوگیری از ابتلا به آلزایمر موثر می داند.در واقع بررسی ها نشان داده است که افرادی که ورزش می کنند احتمال ابلا به آلزایمر در آن ها کمتر است.

بیشتر بخوانید: ۱۳ درمان خانگی برای بیماری آلزایمر

ارتباط ورزش با آلزایمر

30دقیقه ورزش روزانه ممکن است به کاهش علائم آلزایمر کمک کند

مطالعات جدید در خصوص افزایش شواهد و مدارکی درمورد اینکه، چطور ورزش کردن از آلزایمر جلوگیری می کند؟ در حال انجام است .

در یک مطالعه گزارش شده است افراد بالای 60 سال که حداقل 30 دقیقه ورزش در هفته 5 روز انجام می دهند ، دارای علایم کمتری در ارتباط با آلزایمر هستند.

مطالعه دوم  نشان داد که افرادی که از نظر ژنتیکی در معرض خطر بالای آلزایمر هستند و مرتباً ورزش می کردند ، دارای نشانگرهای زیستی کمتری بودند.

شواهد موجود در ارتباط با ورزش با کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر رو به افزایش است.

به تازگی تحقیقات جدیدی در نشست سالانه انجمن روانشناسی آمریکا ارائه شده است که در این نتایج مطالعاتی ارتباط بین فعالیت بدنی و علائم کمتر یا علائم ضعیف تر آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل وجود دارد.

سؤال در مورد اینکه آیا این موضوع عملی و واقعی است ، هنوز باقی مانده است. اما علاوه بر این ، مطالعات بیشتری برای حل این سوال در حال بررسی است.

اگر پاسخ مثبت باشد محققان می توانند دقیقاً بدانند که چرا ورزش خطرآلزایمر  را کاهش می دهد و آیا می تواند دریچه ای برای درمان های جدید آلزایمر باز کند.

مطالعات جدید در مورد نحوه ارتباط ورزش متوسط ​​با “نشانگرهای زیستی” آلزایمر است.

این علائم جسمی بیماری مانند تولید پروتئینی به نام بتا آمیلوئید در مغزاست که  اغلب قبل از علائمی مانند از دست دادن حافظه را نشان میدهد.

در یک مقاله ، محققان اطلاعات مربوط به افرادی را که با کسانی که احتمالاً مبتلا به آلزایمر بودند ، مقایسه کردند. دریافتند افراد مسن تر از 60 سال ، که حداقل 30 دقیقه ورزش متوسط ​​5 روز در هفته داشتند، کمتر نشانگرهای زیستی در کاهش حافظه و توانایی های شناختی داشته اند.

ارتباط ورزش با آلزایمر

بیشتر بخوانید: برای پیشگیری از آلزایمر چه باید کرد؟

ژنهای خاص در معرض خطر بالای آلزایمر

مطالعه دیگری که امروزه ارائه شده است ، به بررسی افرادی که به دلیل ژنهای خاص در معرض خطر بالای آلزایمر هستند ، پرداخته است.

این مطالعه تحقیقاتی براساس سن ، جنس ، شاخص توده بدنی ، ضربان قلب در حال استراحت و عادتهای فعالیت بدنی را گزارش کرده که نشانگرهای زیستی کمتری را در بین کسانی که آمادگی هوازی بهتری داشتند ، پیدا کرد.

مطالعه سوم نشان داد که یکی از نشانگرهای زیستی معروف به “خاصیت بیش از حد ماده سفید” – در افرادی که به نظر می رسد دارای سطح بالایی از آمادگی هوازی هستند ، کندتر می شود.

دکتر Ozioma Okonkwo ، استادیار پزشکی در دانشگاه ویسکانسین که نویسنده هر سه مقاله است ، گفت که این یافته ها ی جمع بندی شده نشان می دهد که فعالیت بدنی تأثیر عواملی مانند پیری و ژنتیک بر خطر آلزایمر را ممکن است کاهش دهد..

اما وی همچنین هشدار داد که یافته های تازه بین این فعالیت و کاهش این تأثیرات ارتباط دارد وتحقیقات  بیشتری لازم است تا مشاهده کنند آیا ورزش واقعاً دلیل آن است یا خیر.

ژنهای خاص در معرض خطر بالای آلزایمر

نکته دیگر آن است که این مطالعات در سطح کوچکی است. آنها شامل 317 ، 95 و 107 شرکت کننده بودند.که شاید این تعداد نتواند به طور کلی ثابتکننده ایت موضوع باشد.

به طور کلی اگرچه این آزمایشات هنوز به طور قطع به نتیجه کاملی نرسیده اند، اما ارتباط روشنی بین ورزش و آلزایمر دیده می شود.

منبع : الودکتر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ