مسواک های بین دندانی را چطور انتخاب کنیم؟

مسواکی که نخ دندان هم هست!

از آنجا که مسواک نمی تواند به فواصل بین دندانی وارد شود و آن فواصل را تمیز کند، این ناحیه یکی از شایع ترین محل های پوسیدگی دندانی است…بنابراین برای تمیزکردن باقیمانده مواد غذایی و برطرف کردن پلاک های میکروبی از فواصل بین دندانی، علاوه بر نخ دندان، گاهی استفاده از مسواک های بین دندانی نیز لازم می شود. به کار بردن مسواک های بین دندانی برای استفاده روزانه، تمیز کردن دقیق پل های دندانی، سیم و براکت های ارتودنسی، ایمپلنت و در مواردی که پایه دندان بی حفاظ شده است (تحلیل لثه)، توصیه می شود. مسواک های بین دندانی را باید حداقل روزی یک بار استفاده کرد و بهترین زمان استفاده از آنها بعد از وعده غذایی، به خصوص بعد از شام، است.ازمسواک های بین دندانی می توان در موارد زیر استفاده کرد:

۱.استفاده روزانه در شرایط عادی : مسواک بین دندانی را با حرکت ملایم در فواصل بین دندان ها وارد کنید. هرگز این مسواک را با فشار وارد فضاهای دندانی نکنید. برای فک پایین، این مسواک را به صورت مایل از پایین به بالا و برای فک بالا، به صورت مایل از بالا به پایین حرکت دهید. با حرکت های ظریف افقی، چند بار مسواک بین دندانی را در فضاهای بین دندان حرکت دهید.

۲.در موارد ارتودنسی : مسواک های بین دندانی به صورت تخصصی برای تمیز کردن سیم و براکت های ارتودنسی هم توصیه می شوند. حرکت این مسواک باید آرام باشد تا فشار بیش از حد به سیم ارتودنسی وارد نشود. همچنین سمت چپ و راست براکت ها به صورت تک به تک باید تمیز و مسواک از بالا و پایین سیم عبور داده شود.

۳.مراقبت های بهداشتی شخصی در خانه و مراقبت های پیوسته حرفه ای به وسیله متخصص، در حفظ سلامت ایمپلنت ها نقش بسزایی دارد. اهمیت این نکته به خصوص در شرایطی که ایمپلنت در مجاورت دندان های سالم قرار گرفته، بیشتر است.از مسواک بین دندانی برای تمیز کردن بین پیچ های ایمپلنت و زیر پروتز استفاده می شود. به آرامی مسواک را بین یک پین و دیگری قرار دهید و آن را با حرکت های رفت و برگشت، آرام تمیز کنید.توجه داشته باشید جنس مسواک های بین دندانی که برای مراقبت از ایمپلنت توصیه می شوند، نباید باعث خراش سطح ایمپلنت شود.همچنین در بافت لثه اطراف ایمپلنت در مقایسه با دندان طبیعی جریان خونرسانی کمتر است. این خونرسانی کمتر، ایمپلنت را به هجوم باکتری آسیب پذیرتر می کند. درنتیجه استفاده از مسواک بین دندانی مناسب برای ماساژ ایمن لثه توصیه می شود.

• روش انتخاب مسواک بین دندانی: مسواک های بین دندانی در اشکال و اندازه های مختلف برای نیازهای متفاوت بیماران وجود دارد. نکته اصلی که هنگام انتخاب مسواک بین دندانی باید در نظر گرفت، فاصله بین دندان هاست. فاصله بین دندان های همه به یک اندازه نیست. برای مثال مسواک بین دندانی بزرگ برای فواصل دندانی باریک و کوچک مناسب نیست و هرگز نباید با فشار دادن، آن را بین دندان ها وارد کرد زیرا باعث آسیب به لثه می شود.روش استفاده از مسواک های بین دندانی در موارد ارتودنسی، ایمپلنت، پل های دندانی و تحلیل لثه متفاوت است، به همین دلیل فقط دندان پزشک می تواند دقیقا بهترین شکل و اندازه را انتخاب و توصیه کند.با توجه به نتایج تحقیقات انجمن دندان پزشکان آمریکا، ۸۷ درصد افراد به صورت مداوم از نخ دندان استفاده نمی کنند. مسواک بین دندانی به همین جهت پیشنهاد مناسبی برای تمیز کردن فواصل بین دندانی است.

منبع:سلامت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ