راهکارهایی برای رسیدگی به پوست در پاییز

در طول تابستان گرم و سوزان پوست شما رطوبت بسیاری از دست می‌دهد، به‌همین خاطر رسیدگی به پوست و رطوبت رسانی به آن در اوایل فصل پاییز از نکات بسیار مهمی است که باید رعایت شود.

آفتاب گرم وسوزان فصل تابستان میتواند آسیبهای جدی به پوست شما وارد کند. در
برخی از افراد تیره شدن پوست به
صورت
موضعی و با ظاهر شدن لکه
هایی
تیره مانند کک و مک بر جاهایی مانند صورت و گردن و دست
ها خود را نشان میدهد. اما بعد بهنظر شما با فرا رسیدن فصل پاییز
چه اقداماتی می
توان
برای در امان ماندن انجام داد؟

مرحله اول: پاکسازی پوست

پاکسازی پوست یا پیلینگ به پوست شما کمک میکند تا زودتر از شر سلولهای مرده و آسیبدیده پوست خلاص شود و آن را آماده میکند تا رطوبت مورد نیاز را بهتر جذب کند. بسیاری از تحقیقات نشان داده که پاکسازی لایه اولیه پوست باعث تولید کلاژن جدید در لایه عمیق و درمیس پوست میشود. بنابراین در حفظ شادابی و جوانی پوست و جلوگیری از چین و چروک نقش مؤثری دارد. پیلینگ تخصصی: بسیاری از متخصصین  پوست بر این باورند که بهترین زمان پیلینگ و پاکسازی پوست، فصل پاییز است. چرا که پیلینگ در فصل تابستان بهخاطر وجود نورشدید آفتاب پوست را اذیت میکند و سرمای فصل زمستان نیز باعث حساس شدن پوست وسوزش بیش از حد آن میشود. چنانچه پوست شما حساس است و زیاد جوش میزنید، بهتر است از پیلینگ شیمیایی استفاده کنید، ولی اگر پوستتان خشک و حساس است، میتوانید از پیلینگهای ملایم و گیاهی استفاده کنید. پیلینگ خانگی:  برای انجام پیلینگ در منزل، انتخاب ماده مناسب دقت و توجه بسیاری میخواهد و بهتر است از پیلینگهای خفیف استفاده کنید؛ اگر پوستتان هرگونه آلرژی و حساسیتی نشان داد، استفاده از آن را کنار بگذارید. کرم پیلینگ حاوی آنزیمهای مخصوص، خیلی سریعتر سلولهای مرده را از سطح پوست جدا میکند.

مرحله دوم:

 رطوبترسانی روزانه

در طول تابستان گرم و سوزان پوست شما رطوبت بسیاری از دست میدهد، بههمین خاطر رسیدگی به پوست و رطوبت رسانی به آن در اوایل فصل پاییز از نکات بسیار مهمی است که باید رعایت شود.  ظاهرشدن چین و چروک روی پوست به خاطر کمبود رطوبت پوست و خشکی آن است. پوستتان را روزانه 3 بار مرطوب کنید و هفتهای یکبار از ماسکهای مرطوبکننده استفاده کنید. افرادیکه پوست چرب  یا مختلط دارند بهتر است از مرطوبکنندههای فاقد چربی و افرادیکه پوست خشک دارند، بهتر است از مرطوبکنندههای حاوی روغن گیاهی استفاده کنند.

مرحله سوم:

  توجه روزانه با لوسیونهای روزانه

به گفته متخصصین پوست، بهتر است از 20 سالگی مصرف لوسیونهای مخصوص مراقبتهای پوست را شروع کنید. لوسیونهای شب و روز در حفظ سلامتی پوست (بهخصوص در فصل پاییز که ممکن است پوست های حساس و خشک در برابر باد حساستر شوند) نقش بهسزایی دارند.  استفاده از کرمهای حاوی انواع ویتامینها و آنتیاکسیدانها نیز در حفظ سلامت پوست و انعطافپذیری پوست مؤثر است.

ازطرفی ویتامینهای C و D و پلی فنولها باعث شاداب شدن پوست میشوند. بهطور کلی مواد حاوی آنتی اکسیدان و پلی فنولها در ترمیم سلولهای آسیب دیده پوست نقش بهسزایی دارند. اغلب ترکیبات حاوی پلی فنولها که در محصولات آرایشی بهداشتی استفاده میشوند، شامل چای سبز و عصاره دانه هسته انگور و سویا هستند.

مرحله چهارم: ماسکهای خانگی

در فصل خزان ماسکهای خانگی را فراموش نکنید. مثلا میتوانید 2 یا 3 بار در هفته از ماسکهای تقویتی استفاده کنید. ماسکهای آماده نیز حاوی تقویتکنندههای بسیاریاند. استفاده از ماسکهای حاوی عصاره مرطوبکننده، آنتیاکسیدان و آنزیمهای ضدپیری کمک بسیاری در حفظ شادابی پوست میکنند. فراموش نشود که باید قبل از استفاده از ماسک حتما پوست را با پاککننده تمیز کرد. برای اینکه تأثیر ماسک بیشتر شود، میتوانید قبل از استفاده از ماسک پوستتان را بخور دهید، یا بعد از حمام ماسک را استفاده کنید. بخار آب حمام باعث پاکسازی منافذ پوست شده و همه نوع آلودگی را از سطح پوست پاک میکند؛ همچنین باعث نرمی پوست و افزایش گردش خون زیر پوست می شود.

مرحله پنجم:

  از بین بردن لکهای پوست

اگر بعد از تابستان متوجه ظاهر شدن لکهایی روی سطح پوستتان شدید، از گوماژهای آرایشی و بهداشتی استفاده کنید. ویتامین C موجود در این گوماژ ها باعث کمرنگ شدن لکهای روی پوست میشود. برای اینکه عملکرد ترشح ملانین پوست کم شود از محصولاتی که حاوی گلوکوسامین است، استفاده کنید.

مرحله ششم: 

تغذیه سالم

پوستی سالم و زیبا فقط به رسیدگی خارجی و استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی مرغوب مربوط نمیشود بلکه تغذیه سالم و سرشار از انواع ویتامینها و مواد معدنی و آنتی اکسیدانها نیز در حفظ سلامتی پوست مهم است. برنامه غذایی شما باید دارای انواع میوهها و سبزیجات تازه  و چربیهای مفید مانند ماهی و روغن زیتون و روغنکتان باشد. مواد غذایی زیر را در برنامه غذایی بگنجانید تا سلامت و شادابی پوستتان را تضمین کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ