مصرف گوجه فرنگی جلوی سرطان پروستات را می‌گیرد

گوجه فرنگی می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا یک پنجم کاهش می‌دهد.

تحقیقات نشان داده که ده وعده گوجه فرنگی در هفته به توقف بیماری پروستات کمک کند. چون تصور می‌شود ترکیب شیمیایی لیکوپن موجود در گوجه فرنگی جلوی ابتلای مردان به سرطان پروستات را می‌گیرد.
این تحقیق که در نوع خود اولین بار است که صورت پذیرفته در دانشگاه‌های آکسفورد، کمبریج و بریستول بریتانیا بر ۱۴ هزار مرد ۵۰ تا ۶۹ ساله انجام شد. ‌وضعیت سرطانی در آن دسته از شرکت‌کنندگانی که در هفت روز به مقداری که گفته شد گوجه فرنگی مصرف کردند، نسبت به کسانی که کمتر گوجه فرنگی مصرف می‌کنند، ۱۸ درصد‌ کمتر بود.
خوردن گوجه فرنگی لزوماً نباید به شکل طبیعی‌اش باشد، استفاده از سس گوجه فرنگی در پاستا، لوبیای پخته شده در سس گوجه فرنگی، حتا پوره ریخته شده روی پیتزا هم در نتایج شرکت داده شدند. هر ترکیب غذایی که در آن ۱۵۰ گرم گوجه فرنگی استفاده شده باشد، در تحقیق جای گرفت.
وانسا ار، رییس گروه تحقیق از دانشگاه بریستول در بیانیه‌ای گقت: «یافته‌های ما اشاره دارد که گوجه‌فرنگی  در جلوگیری از ابتلا به سرطان پروستات موثر است.»
او تاکید کرد: «ما متوجه شدیم کسانی که بیشتر میوه و سبزیجات می‌خورند، خطر سرطان پروستات کمتر آن‌ها را تهدید می‌کند. کاهش خطر ابتلا به این بیماری در مردانی که پنج تکه میوه و سبزیجات مصرف می‌کنند ۲۴ درصد کمتر از مردانی است که فقط دو و نیم تکه و یا کمتر میوه و سبزیجات می‌خورند. 
(منبع: ساندی ورلد)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ