سیگار در سنین پایین، خطر درد شدید عادت ماهانه را افزایش می‌دهد

در تحقیقی جدید که در مجله کنترل دخانیات منتشر شده آمده که دخترانی که در نوجوانی سیگار می‌کشند، خطر درد شدید مزمن عادت ماهانه را در خود افزایش می‌دهد

سیگار کشیدن خطر بسیاری از بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. حالا در تحقیقی جدید که در مجله کنترل دخانیات منتشر شده آمده که دخترانی که در نوجوانی سیگار می‌کشند، خطر درد شدید مزمن عادت ماهانه را در خود افزایش می‌دهد.
۹۱ درصد زنان به انقباض‌های قاعدگی که به آن‌ها درد پریود یا قاعدگی دردناک گفته می‌شود، دچار هستند. از این تعداد، حدود ۲۹ درصد انقباض‌های قاعدگی شدید را تجربه می‌‌کنند.
اگرچه بسیاری از زنن قادر هستند در دوره انقباظ‌های قاعدگی خود، زندگی روزانه‌شان را پی بگیرند، شرایط در بعضی موارد غیرقابل‌تحمل است. در آمریکا درد پریود شایع‌ترین دلیل هدر دادن زمان مدرسه، و در افرادی که بیست و چند ساله هستند، اصلی‌ترین دلیل تلف شدن زمان کار است.
به گفته دکتر هونگ جو از دانشگاه کویینزلند استرالیا که ریسس گروهی بود که در این مورد تحقیق می‌کردند، تحقیقات پیشین در مورد ارتباط بین سیگار کشیدن و انقباض‌های قاعدگی نتایج مختلطی است.
دکتر جو و همکارانش هم تحقیقی در مورد این ارتباط را آغاز کردند. آن‌ها در این تحقیق، ۹ هزار و ۷۶ زن را از سال ۱۹۹۶ در سنین ۱۸ تا ۲۳ سالی‌شان تحلیل کردند. 
از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲، تیم تحقیق از این زنان خواستند که هر سه چهار سال یکبار در یک ارزیابی شرکت کنند. در این ارزیابی از آن‌ها پرسیده می‌شد چندوقت به چندوقت انقباض‌های شدید قاعدگی را تجربه می‌کنند. همین‌طور آن‌ها به این سوال پاسخ می‌دادند که آیا سیگار می‌کشند و در گذشته هم سیگار می‌کشید؟ اگر می‌کشیدند از چه سنی شروع کردند؟
در سال ۲۰۰۰، ۲۶ درصد زنان سیگار می‌کشند، ۱۴.۳ درصد قبلاً هم می‌کشیدند و ۵۹ درصد هرگز سیگار نکشیده بودند. از زنان که در این زمان سیگاری بودند ۷.۳ درصد گفتند سیگار کشیدن را قبل از ۱۳ سالگی شروع کردند در حالی که ۱۳.۵ در سنین ۱۵-۱۴ سالگی سیگاری شده بودند. حدود ۸ درصد از زنان گفتند پیش از آن‌که قاعدگی ماهانه‌شان آغاز شود شروع به سیگار کشیدن کرده بودند. ۲۵ درصد از زنان گفتند در تمام ماه‌های سال ۲۰۰۰ انقباض قاعدگی داشتند. گروه تحقیق متوجه شدند که ۲۹ درصد از سیگاری‌ها این انقباض را تجربه می‌کنند در حالی که ۲۳درصد از زنان غیرسیگاری چنین تجربه‌ای داشتند.
نتایج کلی این تحقیق نشان می‌داد که زنان سیگاری که قبل از ۱۳ سالگی شروع به سیگار کشیدن کرده بودند، ۶۰ درصد بیش از بقیه زنان انقباض‌های شدید قاعدگی را – دردی که بیش از دو روز طول می‌کشد- تجربه می‌کنند.
(منبع: مدیکال نیوز تودی)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ