عوارض مصرف قرص‌های ضدبارداری

قرص‌های ضدبارداری اگرچه در بازار به وفور یافت می‌شوند و کارکردهای مثبتی دارند، اما مثل اکثر دروها عوارضی دارند که بعضی از این عوارض بی‌خطر و برخی نیز خطرناک هستند.

قرص‌های ضدباردای یکی از محبوب‌ترین شیوه‌ای جلوگیری از بارداری در زمان سراسر جهان است. مصرف قرص‌های ضدباراداری به این دلیل در بین خانم‌ها طرفداران بسیار زیادی دارند چون ایمن‌ترین و مطمئن‌ترین شیوه جلوگیری از بارداری ناخواسته است.
قرص‌های ضدبارداری اگرچه در بازار به وفور یافت می‌شوند و کارکردهای مثبتی دارند، اما مثل اکثر دروها عوارضی دارند که بعضی از این عوارض بی‌خطر و برخی نیز خطرناک هستند.
برای انتخاب آگاهانه بهتین راه پیشگیری از بارداری ناخواسته در این‌جا عوارض قرص‌‌های ضدبارداری اشاره می‌شود.
جوش صورت
در بعضی از زنان معمول‌ترین عارضه قرص کنترل بارداری، فوران جوش صورت است. با این همه فراوانی جوش‌ها تا حد زیادی به میزان استروژن و پروستروژن موجود در دارو بستگی دارد. بنابراین اگر تمایل دارید از قرص‌های ضدبارداری استفاده کنید توصیه می‌شود قرص‌هایی را انتخاب کنید که ترکیب موجود در آن‌ها به فوران جوش صورت تم نشود.
خونریزی
در مواردی بین دوره‌های عادت ماهانه زنان خونریزی‌های مختصری معمول است. اما هنگام استفاده از این قرص‌ها، خونریزی‌ها شدیدتر است. در نظر داشته باشید که اگر خونریزی بیش از ادازه شدید باشد، باید آن را یک خطر جدی دانست. در این صورت بلافاصله به یک پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.
آلرژی
در بسیاری از زنان، قرص‌های ضدبارداری می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک شد. نشانه‌هایی مثل خارش یا کهیر زدن در خانم‌هایی که دچار عوارض آلرژیک قرص‌های ضبارداری می‌شوند دیده شده است. اگر این واکنش‌ها خیلی شدید بود باید مصرف قرص را قطع، و فوراً به پزشک مراجعه کرد.
لخته خون در ریه‌ها
متخصصان می‌گویند یکی از شدیدترین عوارض قرص‌های ضدبارداری، ایجاد لخته خون در ریه‌هاست. در بعضی زنان، قرص‌های ضدبارداری ممکن است به درد قفسه سینه و بالا آوردن خون لخته شده در ریه‌ها با سرفه منجر شود. اگر پس از مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری ناخواسته با چنین مشکلی مواجه شدید، بدون هیچگونه تاخیری با پزشک‌تان تماس بگیرید.
توده‌ در سینه
زنان در دوران پریود اغلب از سنگینی در سینه‌هایشان گلایه می‌کنند یا می‌گویند سینه‌های‌شان سفت‌تر می‌شود. اما احساس هرگونه توده در سینه‌ها، عارضه نرمالی نیست. اگر بعد از مصرف قرص ضدبارادری چنین احساسی داشتید حتماً با پزشک‌تان مشورت کنید.
نشانه‌های سکته
در موارد شدید مصرف قرص ضدبارداری ممکن است در بعضی از زنان نشانه‌های سکته را پدیدار می‌کند. در این موارد اولین بار زنانی که این قرص‌ها را مصرف می‌کنند سردرد ملایمی را تجربه می‌کنند. اگر این سردرد با نشانه‌هایی همچون کرختی دست‌ها و پاها همراه بود، باید به دکتر مراجعه کرد.

آیا قرص‌ ضدبارداری، واریس را تشدید می‌کند؟

(منبع: lady care health)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ