امکان پیش‌بینی خطر سرطان خون پیش از ابتلا

یک تغییر قابل کشف در خون یک فرد می‌تواند مشخص کند که در ادامه زندگی خود در خطر ابتلا به سرطان خون هستند یا نه.

یک تغییر قابل کشف در خون یک فرد می‌تواند مشخص کند که در ادامه زندگی خود در خطر ابتلا به سرطان خون هستند یا نه.
دانشمندان در دو تحقیق کشف کردند کسانی که جهش ویژه‌ای دارند ۱۰ برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان خون هستند.
آن‌ها دریافتند این تغییرات «سرطانی» با پا به سن گذاشتند شایع‌تر می‌شود – به ندرت قبل از ۴۰ سالگی اتفاق می‌افتد اما پس از آن با هر دهه افزایش عمر، احتمال وقوعش بیشتر می‌شود و سرانجام به ابتلای ۱۰ درصدی افراد بالای ۷۰ سال به سرطان خون می‌انجامد.
آزمایشات دی‌ان‌ای مشخص کرد حاملان این جهش‌ها در پنج سال پیش رو ‌پنج درصد خطر ابتلا به سرطان خون یا سرطان لنفاوی قرار دارند.
این تغییرات در هنگام تولد وجود ندارند اما با افزایش سن ایجاد می‌شوند. دو گروه تحقیق مستقل از هم به این کشق نائل آمدند. در اکثر تحقیقات قدیمی درباره سرطان خون روی مطالعه دی‌ان‌ای سرطان‌ها به منظور شناخت ژن‌هایی که جهش می‌یابند تمرکز می‌شد. مطالعات اخیر به جهش‌های تنی نظر داشته‌اند، جهش‌هایی که سلول‌ها در طول زمان و وقتی در بدن جاری می‌شوند، پیدا می‌کنند.
پروفسور استیون مک‌کرول از دانشکده پزشکی هاروارد گفت: «مردم اغلب درباره بیماری به صورت سیاه و سفید فکر می‌کنند- که «سلامتی» هست، «بیماری» هم هست- اما در واقع اکثر بیماری‌ها به طور تدریجی طی ماه‌ها و سال‌ها به وجود می‌آیند. این یافته‌ها درباره مراحل اولیه سرطان خون پنجره جدیدی به روی ما می‌گشاید.
سبزارتا جیسوال از بیمارستان عمومی ماساچوست کهارشد گروه تحقیق بوده، در این زمینه گفت: «سرطان آخرین مرحله این روند است. وقتی که سرطان از نظر بالینی کشف می‌شود در واقع چندین جهش که طی سال‌های زیادی رشد کرده‌اند روی هم انباشته شده‌اند.
(منبع: دیلی‌میل)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ