چطور مانع ریزش مو در دوره یائسگی شویم؟

یائسگی عوارض جانبی زیادی دارد که یکی از آن‌ها ریزش مو است. ۶۰ تا ۷۰ درصد زنان وقتی وارد مرحله یائسگی می‌شوند ریزش مو را گزارش می‌کنند

یائسگی، اصطلاحی است که به دوره‌ای که عادت ماهانه زن متوقف می‌شود، اطلاق می‌شود. یائسگی عوارض جانبی زیادی دارد که یکی از آن‌ها ریزش مو است. ۶۰ تا ۷۰ درصد زنان وقتی وارد مرحله یائسگی می‌شوند ریزش مو را گزارش می‌کنند.
ریزش مو در دوران یائسگی به دلیل تغییرات هورمونی در بدن زن اتفاق می‌افتد. برای مثال وقتی زن وارد دوران یائسگی می‌شود، سطح هورمون استروژن در بدن کاهش می‌یابد در حالی که سطح تستسترون که هورمونی مردانه است افزایش می‌یابد. بخاطر مقدار شدید تستسترون، پوسته موتحت تاثیر قرار می‌گیرد و در نتیجه ریزش مو رخ می‌دهد. جدای از تغییرات هورمونی، ممکن است تغییراتی دیگر هم بر ریزش مو بیفزاید. برای مثال، موهای زنی که در دوره یائسگی است ممکن است بخاطر عوارض جانبی بعضی از داروها ریزش کند.
دلیلش هرچه باشد از دست دادن موها منظر بدی دارد. اکثر زنان می‌گویند به دلیل ریزش مو عزت نفس‌شان را از دست می‌دهند.
راه‌های مشخصی وجود دارد که می‌توان با استفاده‌ از آن‌ها از ریزش مو در دوران یائسگی جلوگیری کرد. 
اول از همه، یک زن باید تلاش کند رژیم غذایی سالمی داشته باشد چون تغذیه مناسب یکی از دلایل عمده ریزش مو است.
همچنین یک زن باید اطمینان یابد که ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و مواد معدنی لازم را که برای حفظ سلامتی مهم است به مقدار کافی دریافت می‌کند. برای مثال برنامه غذایی او باید سرشار از کلسیم، آهنن، ویتامین B، ویتامین C، ویتامین D، ویتامین E، و مس باشد.اسیدهای چرب اُمگا-۳ هم برای بدنی سالم ضروری است. کمبود هرکدام از این‌ها می‌تواند به ریزش مو بینجامد.
همچنین بعضی از غذاها نیز ممکن است تاثیری منفی بر بدن بگذارد. برای مثال، مصرف مقدار زیادی از کربوهیدارت‌های فرآوری شده می‌تواند تولید مقدار زیادی انسولین در بدن شود. هورمون تستسترون هم در حضور انسولین بالا بالا می‌رود و ریزش مو اتفاق می‌افتد. 
از سوی دیگر، برنامه غذایی سرشار از پروتئین به مقابله با ریزش مو کمک می‌کند. اگر موهای زنی نازک شد، باید برنامه غذایی‌اش را عوض کند، چون می‌تواند باعث ریزش مو شود.
از آنجایی که استرس فیزیکی و حسی، ریزش مو را به دنبال دارد، یک زن می‌بایست از استرس به دور باشد. اگر او خود را در وضعیتیاسترس‌زا می‌بیند، می‌تواند یوگا و یا تکنیک‌های مراقبه‌ای دیگر را بیازماید.
(منبع: ladycarehealth)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ