نمک برای فشار خون مضرتر است یا قند؟

در سال‌های اخیر نمک کمتر متهم اصلی بیماری قلبی قلمداد شده و حداقل در چشم بعضی از محققان، قند جای نمک را گرفته است.

در سال‌های اخیر نمک کمتر متهم اصلی بیماری قلبی قلمداد شده و حداقل در چشم بعضی از محققان، قند جای نمک را گرفته است.
حالا نویسندگان تحقیقی جدید در اوپن هارت می‌گویند که مصرف قند برای فشار خون، به مراتب بدتر از مصرف قند است. در واقع آن‌ها می‌گویند: «زمانش رسیده که کمیته‌های سیاستگزار تمرکز خود را از نمک بردارند و توجه بیشتری به یک ماده غذایی افزودنی مهم دیگر بکنند: نمک.»
جدای از این‌که یکی از این کریستال‌ها رو روبه‌روی دیگری قرار دهیم واقعاً روشن نیست، اما چیزی که ما می‌دانیم این است که نه نمک و نه شکر به مقدار زیاد‌، هیچکدام برای قلب خوب نیست. برای کسانی که بیماری قلبی دارند و یا فشار خون‌شان بالاست، شاید بهتر باشد چشم‌اش را به روی هر دو ببندد.
اما اینجا حرف اصلی این است که قند برای فشار خون از نمک بدتر است. مصرف زیاد قند تاثیرات منفی اثبات شده‌ای بر بدن می‌گذارد. ارتباط محرزی بین قند و سندروم متابولیک، مجموعه‌ای از علایم قلبی عروقی وجود دارد که شامل مقاومت به انسولین، کلسترول بالا، فشار خون بالا، تریگلیسیرید بالا و اضافه وزن و به ویژه چربی شکم می‌شود.
به نظر می رسد قند، در مجموعه‌ای از گام‌‌ها از جمله افزایش فشار خون به خودی خود پیشتاز است. جیمز دینیکولانتیو، نویسنده این تحقیق به من می‌گوید: «مصرف قند سطح انسولین را بالا می‌برد که سیستم عصبی سمپاتیک را فعال می‌کند و به افزایش ضربان قلب و فشار خون منجر می‌شود.
ظاهراً قند باعث کاهش حساسیت گیرنده‌هایی می‌شود که فشار خون انسان را تنظیم می‌کنند.
(منبع: ‌forbes

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ