قهوه برای کبد خوب است یا بد؟

محققان در انستیتوی ملی سرطان می‌گویند کسانی که هر روز قهوه می‌نوشند، به کبد خود کمک می‌کنند.

بروک هیس- محققان در انستیتوی ملی سرطان می‌گویند کسانی که هر روز قهوه می‌نوشند، به کبد خود کمک می‌کنند و با افزایش کارکرد این ارگان، جلوی بیماری‌های مرتبز با کبد گرفته می‌شود.

در یک ارزیابی سلامت که اخیراً انجام شد، دانشمندان متوجه شدند کسانی که قهوه می‌نوشند- چه قهوه بدون کافئین چه کافئین‌دار- کمتر در معرض داشتن سطح بالایی از نشانگرهای زیستی مختلف هستند که بر کارکرد ضعیف کبد دلالت دارند، نشانگرهایی نظیر ترانس‌آمیناز، آلکالین فسفاتاز و گاما گلوتامیل ترانس پپتیداز.

سطح بالای این آنزیم‌ها، نشانه‌‌ مشکل کبدی است و به مشکلاتی نظیر دیابت، بیماری قلبی-عروقی، بیماری کبد چرب غیرالکلی، سیروز و سرطان کبد ارتباط دارد.

در تحلیل اعتیاد به قهوه و نمونه خون بیش از ۲۷ هزار و ۷۹۳ شرکت‌کننده ۲۰ ساله یا بالاتر در جریان ارزیابی ملی سلامت و تغدیه آمریکا، دانشمندان دریافتند کسانی که قهوه مصرف می‌کنند سطح پایین‌تری از  آنزیم‌هایی را دارند که به ضعف سلامتی کبد مرتبط هستند.

اثرات مثبت فهوه بر سلامت کبد فارغ از این‌که با کافئین باشد یا بدون کافئین، نشان از آن دارد که اجزایی از قهوه، غیر از کافئین چنین خاصیتی دارد.

دکتر ژیان ژیائو، از انستیتوی ملی سرطان و محقق ارشد در یک نشست خبری گفت: «در تحقیق‌های قلبی این نتیجه حاصل شده بود که نوشیدن قهوه تاثیر حفاظتی امکان‌پذیری بر کبد دارد. اگرچه روشن نشده بود که این تاثیر در مورد قهوه بدون کافئین هم صدق می‌کند. یافته‌های ما ثابت کرد که بین قهوه بدون کافئین و پایین بودن سطح آنزیم‌های کبد ارتباط وجود دارد. این اطلاعات نشان می‌دهد، اجزایی از قهوه غیر کافئین در تقویت سلامت کبد نقش دارد.»

(منبع: upi)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ