طول عمر با احساس جوانی چه رابطه‌ای دارد؟

همه می‌میرند، اما مطالعه‌ای جدید می‌گوید احساس خوشحالی به انسان زمان بیشتری برای زندگی می‌دهد.

کاترین دویل- همه می‌میرند، اما مطالعه‌ای جدید می‌گوید احساس خوشحالی به انسان زمان بیشتری برای زندگی می‌دهد.
محققان دریافتند که در بریتانیا افرادی که خود را سه سال جوان‌تر از سن تاریخی‌شان  احساس می‌کنند احتمال مرگ‌شان در هشت سال آینده کمتر از کسانی است که حس‌شان به فراخور سن‌شان و حتا بیش از سن‌شان است.
آندرو استپتو، از دپارتمان اپیدمولوژی و سلامت عمومی دانشگاهی در لندن و یکی از نویسندگان این تحقیق گفت: «این ارتباط پیش از این نشان داده شده بود، اما نه در چنین مقیاس بزرگی که در آن ما توانستیم دامنه‌ای از توضیحات را بررسی کنیم. ما هنوز نمی‌فهمیم که آن توضیحات واقعاً چیست.»
استپتو و و همکارش ایزلا ریپون از یک تحقیقی که قبلاً انجام شده بود استفاده کردند و شش هزار نفر را که هر کدام‌شان حداقل ۵۲ سال سن داشتند تحلیل کردند.
در سال ۲۰۰۴ یا ۲۰۰۵، محققان از شرکت‌کنندگان پرسیدند که احساس می کنند چندساله‌ هستند.
براساس این تحقیق که نتایجش در مجله پزشکی داخلی چی‌ای‌ام‌ای منتشر شد، بیش از دوسوم آن‌ها خود را حداقل سه سال جوان‌تر از سن واقعی‌شان حس می‌کردند، در حالی که یک چهارم آن‌ها سن واقعی خود را احساس می‌کردند و کمتر از پنج درصد خود را بیش از یک سال پیرتر تصور می‌کردند.
نویسندگان مقاله پس از بررسی وضعیت حیات شرکت‌کنندگان در ماه مارچ ۲۰۱۳ متوجه شدند که ۱۴ درصد کسانی که خود را جوان‌تر احساس می‌کردند، مرده بودند، در حالی که ۱۹ درصد کسانی که حس‌شان نسبت به خودشان به اندازه سن‌شان بود جان خود را از دست داده بودند و آمار مرگ و میر در کسانی که خود را پیرتر حس می‌کردند ۲۵ درصد بود.
استپتو در اینباره گفت: «اولین چیزی که ما فکر کردیم این بود که افرادی که احساس پیری بیشتری می‌کنند، بیمارتر هستند و به همین دلیل بیشتر در معرض مرگ قرار می‌گیرند.»
اما بررسی وضعیت سلامت شرکت‌کنندگان این فرضیه را رد کرد. استپتو همچنین گفت: «ما همچنین مشکلات تحرکی، فاکتورهای سبک زندگی مثل سیگار کشیدن، افسردگی و عملکرد شناختی را بررسی کردیم اما هیچکدام چنین رابطه‌ای را تایید نکرند.»
نویسندگان تحقیق دریافتند که دریافت شخصی از سن با بیماری قلبی ارتباط دارد اما این ارتباط در مورد سرطان وجود ندارد.
بکا آر لوی، استادیار اپیدمولوژی و روانشناسی در دانشگاه ییل در این مورد گفت: «این تحقیقی مهم است چون شاهد دیگری بر این مدعاست که درک افراد از سن‌شان می‌تواند برای سلامت افراد مسن‌تر عوارض واقعی داشته باشد.» 
(منبع: رویترز)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ