این مسکن از مورفین هم موثرتر است

اکثر افراد وقتی از جراحتی جدی مثل شکستگی استخوان رنج می‌برند، از مسکن‌هایی که بدون نسخه هم می‌توان مصرف کرد، استفاده نمی‌کنند، آن‌ها چیزی مثل مورفین یا ویکودین می‌خواهند.

یان لینگ- اکثر افراد وقتی از جراحتی جدی مثل شکستگی استخوان رنج می‌برند، از مسکن‌هایی که بدون نسخه هم می‌توان مصرف کرد، استفاده نمی‌کنند، آن‌ها چیز خوبی مثل مورفین یا ویکودین می‌خواهند. اگرچه تحقیقی جدید نشان می‌دهد که برای کودکانی که از شکستگی استخوان رنج می‌برند، به اندازه مورفین در تسکین درد موثرتر است و از مورفین خیلی بی‌خطرتر است.
دکتر ناوین پونای، به همراه همکارانش در مرکز علوم پزشکی لندن و دانشگاه وسترن لندن و اونتاریو می‌نویسد: «شواهد نشان می‌دهد تحویز قرص مورفین و دیگر افیون‌ها روبه افزایش است. اگرچه مصرف قرص مورفین در مدیریت درد حاد محدود است. بنابراین لازم است تحقیقاتی دیگر صورت گیرد تا این خلا دانش را پر کند و اساسی برای انتخاب مسکن‌های سرپایی در کودکان فراهم کند.»
این مطالعه روی ۱۳۴ بچه ۵ تا ۱۷ ساله انجام شد. آن‌ها که دچار ترک استخوان شده بودند و نیاز به عمل جراحی نداشتند به دو گروه تقسیم شدند، یک گروه قرص مورفین مصرف کردند و گروه دیگر ایبوپروفن. این تحقیق روی چیزی بعید انجام نگرفت. چون ترک استخوان ۱۰ تا ۲۵ درصد جراحت کودکان را تشکیل می‌دهد. بیشترین درد در ۴۸ ساعت اول پس از آسیب‌دیدگی تجربه می‌شود.
در پایان محققان متوجه شدند که اگرچه هر دو دارو به یک اندازه درد را تسکین بخشیدند، اما کسانی که ایبوپروفن نصرف کرده بودند، عوارض کمتری را متحمل شد و این نشان می‌دهد که ایبوپروفن ضددرد بی‌خطرتری است.
(منبع: dailydigestnews)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ