خطری که زنان باردار را در هوای آلوده تهدید می‌کند

شاید برای هیچکس خوب نباشد که هوای آلوده را وارد ریه‌اش کند، اما برای زنان باردار تنفس هوای آلوده می‌تواند عوارض مهمی در پی داشته باشد.

جن گیدمن- شاید برای هیچکس خوب نباشد که هوای آلوده را وارد ریه‌اش کند، اما برای زنان باردار تنفس هوای آلوده می‌تواند عوارض مهمی در پی داشته باشد.

بلومبرگ گزارش کرده در زنان بارداری که هوای آلوده استنشاق می‌کنند خطر به دنیا آوردن بچه‌ مبتلا به اوتیسم بالا می‌رود.

اوتیسم یا درخودماندگی، نوعی اختلال رشدی (از نوع روابط اجتماعی) است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود. علائم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می‌کند و علت اصلی آن ناشناخته ‌است.

یک تحقیق از دانشگاه هاروارد که نتایجش در مجله چشم‌اندازهای سلامت محیطی منتشر شده می‌گوید زنانی که در سه ماهه سوم بارداری‌شان در معرض آلودگی هوا قرار گرفته بودند، احتمال اینکه نوزادشان مبتلا به اوتیسم به دنیا آمده بود، دوبرابر بود.

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز در این تحقیق از مطالعه بیش از ۱۱۶ هزار پرستار آمریکایی که از سال ۱۹۸۹ شروع شده بود، همراه با اطلاعات آلودگی هوای آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا استفاده شد.

بلومبرگ اشاره کرد که از ۱۷۶۷ کودک به دنیا آمده در فاصله سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۲، ۲۴۵ کودک مبتلا به اوتیسم بودند. دلایل ابتلا به اوتیسم ناشناخته مانده اما دانشمندان نقش فاکتورهای ژنی و زیست‌محیطی را موثر می‌دنند.

اگرچه وقتی در نزدیکی یک شهر بزرگ یا کارخانه‌ای صنعتی زندگی می‌کنید ذرات شیمیایی تا صدها کیلومتر از منبع اصلی‌شان پخش می‌شوند، سخت است، اما نویسندگان این تحقیق توصیه می‌کنند که زنان لاردار تا حد ممکن از شهرهای آلوده دور بمانند و از ورزش کردن در نقاطی که ترافیک سنگین است خودداری کنند.

(منبع: newser)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ