هورمونی که فاش می‌کند همسرتان را اذیت کرده‌اید یا نه

محققان دریافتند که کسانی که روابط پرخاشجویانه دارند در طول روز سطح بالاتری کورتیزول دارند.

مایک پرگ- محققان دریافتند که کسانی که روابط پرخاشجویانه دارند در طول روز سطح بالاتری کورتیزول دارند.

مقدار کورتیزول معمولا بعد از بیدارشدن از خواب بالا می‌رود و بعد در طول روز افت می‌کند.

حالا محققان می‌گویند داشتن سطح بالایی از یک هورمون کلیدی استروئید در تمام طول روز می‌تواند نشانه‌ی آن باشد که فرد مورد آزار و اذیت قرار گرفته است.

آنها ارتباطاتی بین خشونت فیزیکی علیه زنان به دست مردان و قطع سطح کورتیزول پیدا کردند.

کورتیزول به عنوان «هورمون استرس» شناخته می‌شود. به طور طبیعی صبح این هورمون در بدن انسان بیشتر است و در شب به حداقل ممکن می‌رسد. این هورمون کلیدی استروئید، دری به روی انواع عوارض منفی می‌گشاید.

در دانشگاه اورگن تحقیقی درباره‌ی افت و خیز کورتیزول در مردان و زنان انجام شد. محققان میزان کورتیزول موجود در بدن ۱۲۲ زوج را در چهار زمان مختلف بررسی کردند، هنگام بیدارشدن، ۳۰ دقیقه بعد، اواسط تا اواخر بعدازظهر و موقع خواب.

سطح هورمون کورتیزول هنگام بیدارشدن از خواب در صبح بالا می‌رود و اندک زمانی پس از آن به حداکثر خود می‌رسد و بعد به سرعت افت می‌کند.

دانشمندان سطح کورتیزول را با بسامد خشونت بین فردی، آن‌طور که زوج‌ها از روابط شان گزارش داده بودند، مقایسه کردند.

محققان سال‌ها مشکوک بودند که سیستم کنترل‌محور هیپوتالاموس هیپوفیز آدرنال که تولید کورتیزول را در واکنش به استرس کنترل می‌کنند، تحت تاثیر خشونت قرار می‌گیرد.

هیون کی. کیم، نویسنده ارشد تحقیق و دانشمندی از مرکز یادگیری اجتماعی اورگن گفت: «تحقیقات موجود تنها روی عملکرد محور هیپوتالاموس هیپوفیز آدرنال تمرکز کرده است.»

او گفت: «شواهد نشان داده که خشونت بین فردی در زنان بیش از مردان تعیین‌کننده است و تحقیق ما می‌گوید که شاید این اتفاق به دلیل قطع عملکرد محور هیپوتالاموس هیپوفیز اتفاق می‌افتد.»

(منبع: دیلی میل)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ