مرگ رضا صادقی هم تکذیب شد؛ روانشناسی شایعه مرگ هنرمندان

روز گذشته شایعه مرگ رضا صادقی، خواننده پاپ تکذیب شد. یک هفته پیش نیز شهرام لاسمی، بازیگر نقش قلقلی در برنامه‌های کودک‌ سال‌های دور خبر مرگ خود را تکذیب کرد.

روز گذشته شایعه مرگ رضا صادقی، خواننده پاپ تکذیب شد. یک هفته پیش نیز شهرام لاسمی، بازیگر نقش قلقلی در برنامه‌های کودک‌ سال‌های دور خبر مرگ خود را تکذیب کرد.
البته موج شایعات درباره هنرمندان منحصر به دو هفته اخیر نیست و چند سال است که هر ازچندگاهی چنین خبری می‌شنویم. 
دکتر وحید خوش‌روش، روانشناس و استاد دانشگاه و همچنین مشاور روانشناسی الودکتر موضوع را اینچنین ارزیابی کرده است:
روزی شخصی در خیابان ناگهان ایستاد و در حالی که به آسمان خیره شده بود‌، لب‌هایش شروع به تکان خوردن کردند. یک لحظه بعد عده‌ای از عابران پشت سر او ایستادند و و همه به آسمان خیره شدند و کم کم حرف‌هایی مانند قمر مصنوعی و ستاره دنباله دار رد  بدل شد که شاید چیزی در آسمان دیده می‌شود .تا این‌که بالاخره نفر اول عطسه ای کرد و قضیه تمام شد. اغلب تصور می‌شود که انسان‌ها دانشمند‌وار عمل می کنند تا دلایل رفتار خود و دیگران را تبیین کنند. به عبارتی باور این است که مردم اطلاعات دریافتی را به شیوه ای خردمندانه پردازش می کنند و در ارزیابی اطلاعات و ترکیب آن ها برای رسیدن به نتایج معقول، به صورتی عینی دست به اقدام می‌زنند و اما آنچه مسلم است مردم از نظر عقلی تا حدودی تنبل (‌یا حداقل از نظر شناختی‌، کم حوصله) ‌بوده و به جای یافتن علت رویدادها‌، بر اساس احساسات و هیجانات خود عمل می‌کنند. در مورد شایعه‌سازی و انتشار آن نیز دقیقاً این رویکرد پیش می‌آید. کنجکاوی مردم برای تفتیش زندگی خصوصی هنرپیشه‌ها و ستارگان سینما و خوانندگان مشهور‌، باعث می‌شود که هر خبری در مورد آن‌ها بار هیجانی و عاطفی زیادی را برای مردم ایجاد کند‌. با توجه به اتفاقات اخیر و مرگ چند هنرمند از نظر هیجانی و روانی بستر جامعه برای پذیرش شایعات این‌چنینی فراهم بوده و از طرفی بار هیجانی و عاطفی بالای مرگ هنرمندان‌، سبب می‌شود تا افراد به جای بررسی دلایل عقلانی واقعی،‌ تحت مسائل هیجانی قرار گرفته و شایعه را سینه به سینه نقل کنند و البته در هر روایت شاخ و بالی نیز به آن اضافه می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ