دلیل بیشتر اختلالات ذهنی چیست؟

محققان دریافتند که احساسات کاذب مثبت یا منفی نسبت به ارزش شخصی در مشکلاتی همچون اختلال دوقطبی، اختلال شخصیتی خودشیفتگی، اضطراب و افسردگی موثر است.

محققان دریافتند که احساسات کاذب مثبت یا منفی نسبت به ارزش شخصی در مشکلاتی همچون اختلال دوقطبی، اختلال شخصیتی خودشیفتگی، اضطراب و افسردگی موثر است.
شری جانسون، روانشناسی از دانشگاه برکلی کالیفرنیا و نویسنده‌ی ارشد این تحقیق گفت: «ما دریافتیم که مهم است به محرک‌هایی که قدرت را در پی دارند توجه کنیم، به اعتقاد درباره‌ی اینکه تا چه اندازه قدرتی که فرد به دست آورده و استراتژی‌های رفتاری اجتماعی مطلوب و تهاجمی برای به دست آوردن قدرت، و به احساسات مرتبط با دستیابی به قدرت توجه کنیم.»
در این تحقیق که روی بیش از ۶۰۰ مرد و زن جوان در دانشگاه برکلی انجام شد محققان به این نتیجه رسیدند که وضعیت اجتماعی درک شده فرد – یا فقدان آن – یکی از دلایل اصلی بسیاری از بیماری‌های روانی است.
جانسون گفت: افرادی که در معرض افسردگی، یا اضطراب قرار دارند، کمتر نسبت به دستاوردهای‌شان احساس غرور و قدرت می‌کنند.
او گفت: «برعکس کسانی که در معرض روان‌پریشی بودند، بیشتر نسبت به عملکردشان مغرور بودند و به رغم هزینه‌های بین فردی، تاکید بیشتری  در دنبال کردن قدرت داشتند.»
به طور مشخص جانسون و محققانی که با او همکاری کردند به دنبال این بودند که شرکت‌کنندگان چقدر با «سیستم رفتاری سلطه» همساز هستند.
سیستم رفتاری سلطه، بنایی است که در آن انسان‌ها و دیگر پستانداران جایگاه خود را در سلسله مراتب سلطه ارزیابی می‌کنند و در نتیجه واکنش‌شان ترویج همکاری و اجتناب از چالش و تعرض است. مطالعات اخیر نشان می‌دهد افراد در کشورهای توسعه یافته، با بالاترین سطح اختلاف درآمد سه برابر بیش از همتایان تساوی‌طلب خود در معرض اختلالات افسردگی و اضطرابی هستند. در یکی از آخرین تحقیقات انجام گرفته ۶۱۲ مرد و زن جوان موقعیت اجتماعی خود گرایش به علایم شیدایی، غم‌افزا و اضطراب‌آور، تلاش برای به دست آوردن قدرت و میزان افتخار را درجه‌بندی کردند.
در پایان نتایج نشان داد ارتباط تنگاتنگی بین درجه بالا و پایین درک از قدرت خود فرد و همین‌طور اختلالات خلقی وجود دارد.

(منبع: webmd)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ