این موجود با یک نگاه سرطان را تشخیص می‌دهد+عکس

روزانه صدها هزار نفر به علت ابتلا به سرطان می‌میرند و این واقعیت تلخ بر سر همه‌ ما سایه افکنده است.

روزانه صدها هزار نفر در جهان به علت ابتلا به سرطان می‌میرند و این واقعیت تلخ بر سر همه‌ ما سایه افکنده است. فکر کنید اگر به جای صدها آزمایش و ارزیابی که انجام می‌شود تا بفهمیم به سرطان مبتلا هستیم یا نه، فقط لازم باشد که خود سرطان را ببینیم چه اتفاقی می‌افتد؟
یک میگوی باهوش و گروهی از محققان راهی برای این کار یافته‌اند. محققان دانشگاه کوییتزلند در استرالیا کشف کردند که چشمان یک میگوی دهان‌ْپا، «چشمان مرکب» دارد، به این معنا که می‌تواند نور متقارنی را که روی بافت‌های بدخیم و بی‌خطر جداگانه می‌تابد، ببیند. اساساً چشمان این میگوها به آن‌ها امکان می‌دهد که چیزهایی مثل سرطان را در بدن انسان‌ها ببیند.
دانشمندان این ایده درخشان را داشتند که دوربینی بسازند که بتواند با کشف «انواع سرطان‌ها و تجسم بخشیدن به فعالیت مغز» دقیقاً همین کاری را بکنند که میگو‌های دهان پا انجام می‌دهند. 


جاستین مارشال در یک کنفرانس خبری در انستیتوی مغز کویینزلند گفت: «انسان نمی‌تواند این را ببیند، اما یک میگوی دهان‌پا می‌تواند به طرفش برود و با آن برخورد کند. ما رنگ را با طیف رنگی و چیزهایی که کنتراست ایجاد می‌کنند، می‌بینیم- برای مثال یک سیب سرخ بر یک درخت سبز- اما تحقیقات ما نشان می‌دهد که تعدادی از حیوانات هستند که می‌توانند از نور متقارن برای یافتن و تمایز بین چیزها استفاده کنند.»
براساس این نظر، ساخت دوربینی با این چشم مرکب، می‌تواند به تشخیص زودتر سرطان منجر شود و این نقش مهمی در درمان سرطان دارد.
این دوربین در مسیر ساخت قرار گرفته و آزمایش‌های اولیه نشان داده که این دوربین در دیدن فعالیت عصبی درون مغز انسان موفق بوده، همچنان که در تشخیص سرطان در موش‌ها موفق بوده است.
(منبع: ایندیپندنت)

لینک مرتبط:
مردی با قیچی فرورفته در سرش: یک مشکل کوچک دارم!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ