هورمون شادی یا هورمون وحشت؟

اگر تبلیغات مربوط به افسردگی و داروهای ضدافسردگی را دیده باشید، فکر می‌کنید مولکولی که به عنوان سرتونین شناخته می‌شود، یک زیست‌شیمی سعادت و خوشبختی است و اگر احساس مزخرفی دارید، می‌توانید با خوردن تنها یک قرص یک‌مرتبه میزان آن را بالا ببرید و شاد شوید.

بن فوکس – اگر تبلیغات مربوط به افسردگی و داروهای ضدافسردگی را دیده باشید، فکر می‌کنید مولکولی که به عنوان سرتونین شناخته می‌شود، یک زیست‌شیمی سعادت و خوشبختی است و اگر احساس مزخرفی دارید، می‌توانید با خوردن تنها یک قرص یک‌مرتبه میزان آن را بالا ببرید و شاد شوید. از سوی دیگر اگر اخبار مربوط به رفتارهای خشونت‌آمیز، خودکشی و قتل را دنبال کنید، غیرممکن است که ارتباطی میان این انفاقات ناگوار و داروهایی که میزان سرتونن را بالا می‌برند پیدا نکنید.
حالا کدام‌یک از اینها حقیقت دارد؟ هورمون‌های شاد یا هورمون‌های وحشت؟ اگر سرتونین در واقع ماده شیمیایی آرامش بخشی است که در تبلیغات درباره‌اش می‌شنوید و اگر داروهای بازدارنده بازجذب سرتونین، همان داروهایی هستند که دکترتان می‌گوید نشاط آور و ضدافسردگی‌اند،‌ چرا بزرگترین شرکت‌های داروسازی دنیا و تمام تولیدکنندگان این مواد، به بیماران درباره اثرات جانبی ازجمله خودکشی و خشونت و رفتار پرخاشگرایانه هشدار می‌دهند؟
بله، همانطور که معلوم است، سرتونین علی‌رغم چیزهایی که درباره‌اش می‌شنوید خیلی با زیست‌شیمیایی شادی و لذت مغز فاصله دارد. حقیقت این است که سرتونین تا حدودی انتقال دهنده عصبی مبتنی بر مغز است و فراتر از محدوده جمجمه عمل می‌کند. تنها ۳ تا ۴ درصد از آن در مغز وجود دارد و تقریبا در تمام سیستم بدن از جمله خون، پوست،‌ ریه‌ها، کبد و دستگاه تولیدمثل می‌توان آن را یافت. و آنطور که مشخص شده حدود ۹۰ درصد (یا بیشتر) سرتونین در روده است، جایی که در آن انقباضات گوارشی برانگیخته می‌شوند.
(منبع: beforeitsnews)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ