۹ توصیه برای داشتن خانواده‌ای سالم

الودکتر- دکتر اُز می‌گوید خانواده‌هایی که سبک زندگی سالمی را انتخاب می‌کنند، در کنار هم سلامت می‌مانند. در این‌جا نگاهی داریم به توصیه‌های او در این زمینه. بنابراین اگر شما هم مشتاق داشتن خانواده‌ای سالم هستید، این مطلب را بخوانید

الودکتر- دکتر اُز می‌گوید خانواده‌هایی که سبک زندگی سالمی را انتخاب می‌کنند، در کنار هم سلامت می‌مانند. در این‌جا نگاهی داریم به توصیه‌های او در این زمینه. بنابراین اگر شما هم مشتاق داشتن خانواده‌ای سالم هستید، این مطلب را بخوانید.
گرسنه نمانید
برای این‌که وزن سلامت داشته باشید، باید غذا بخورید و به خودتان گرسنگی ندهید. دکتر اُز می‌گوید: اگر به‌طور منظم غذا نخورید، به‌طور سیری‌ناپذیری گرسنه خواهید شد، و این باعث می‌شود که هورمون گرسنگی، گرلین ترشح شود. مشکل این‌جاست که از زمانی که شروع به خوردن می‌کنید، ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا این هورمون به حالت اولش برگردد. اما در آن ۳۰ دقیقه احتمالاً بسیار بیش از زمانی کالری دریافت می‌کنید که اگر گرسنه نبودید می‌خوردید.
صبحانه و ناهار خودکار
بدونِ برنامه‌ی غذایی سالم برای هرکدام از این وعده‌های غذایی احتمالاً کارتان به عادت بد بی‌برنامه خوردن می‌کشد. با یک یا دو برنامه غذایی روزانه، احتمالاً خرید از سوپرمارکت و بقالی هم برای‌تان راحت‌تر خواهد بود. دکتر اُز که روزش را با یک جام بلغور جو با روغن ذرت، چند تا گردو و مقداری کشمش برای شیرینی آغاز می‌کند و خانواده‌اش هم به این برنامه صبحانه عادت کرده‌اند، می‌گوید: شما قرار نیست چرخ را هر روز اختراع کنید.
او برای ناهار، یک سوپ سبریجات را پیشنهاد می‌کند (مثل سوپ گوجه‌ فرنگی رازیانه) یا یک ساندویچ ترک یا ماهی تُن با نان جو. برای بچه‌ها، می‌توانید ساندویچ بادام زمینی، کره و ژله (چیز وحشتناکی نیست، اما ژله شکر کامل است) را در نظر بگیرید. این کار را می‌توانید با استفاده از مقدار کمی ژله بکنید یا با یک قطعه میوه، آن را به یک ساندویچ بادام زمینی و کره تبدیل کنید.
۲۰ دقیقه در روز ورزش کنید- در خانه
چرا در خانه‌تان می‌مانید؟ دکتر اُز می‌گوید: اگر باید بروید به جایی تا ورزش کنید، به‌طور خودکار به ۲۰ دقیقه زمانِ بیشتر نیاز دارید و این به جریان زندگی شما لطمه می‌زند. یک ساعت زمانی طولانی است، ۲۰ دقیقه اما چیزی نیست. او توضیح می‌دهد که هدف روزانه‌تان را کوتاه‌مدت تعریف کنید، چون هیچکدام از ما نمی‌خواهیم بپذیریم که زندگی ما آن‌قدر بی‌برنامه است که نمی‌توانیم ۲۰ دقیقه برای خودمان دست و پا کنیم.
دکتر اُز تاکید می‌کند: اگر مردم روزی ۲۰ دقیقه ورزش کنند، از آن لذت می‌برند و بیش از ۲۰ دقیقه ورزش خواهند کرد که برای قلب بهتر است.

در خانه، شما درباره غذا تصمیم بگیرید
دکتر اُز می‌گوید: من می‌دانم که این کار برای والدین سخت است، چون تصمیم‌های بزرگ درباره این‌که چه چیزی می‌خواهید بخورید را باید در سوپرمارکت‌تان بگیرید. چرا؟ چون اگر شما چیپس و کلوچه به خانه بیاورید، بچه‌های‌تان به‌طور طبیعی می‌خواهند آن‌ها را بخورند. 
و اگر سعی کنید جلوی‌شان را بگیرید، مطمئناً باعث خواهد شد که بیشتر به سویش تمایل داشته باشند. اما اگر ابتدا به ساکن شکلات نخرید، بچه‌ها هم دل‌شان برای آن تنگ نخواهد شد، دکتر اُز قول می‌دهد! خوردنی‌های مختضر مثل اسنک، آجیل و چوب‌شور را در دست بگیرید و میوه‌ و سبریجات را شسته شده در یخچال بگذارید. دکتر اُز می‌گوید: بچه‌ها وقتی خوب گرسنه شدند، خوراک‌های مختصر سالم را می‌خورند.
هر شب شام را در کنار هم بخورید
دکتر اُز می‌گوید: من می‌توانم تمام روز درباره اهمیت مواد غذایی در سلامت فرد حرف بزنم. اما مطالعات نشان داده که اگر می‌خواهید بچه‌های‌تان بدانند که تن‌شان چه ارزش بالایی دارد، فقط می‌توانید با نشستن سر میز دور همدیگر این کار را بکنید. این تشریفات ساده باعث می‌شود نه تنها عادات غذا خوردن بچه‌های‌تان بهتر شود، بلکه میل آن‌ها به راحت بودن با شما هم افزایش یابد.
اگر شام فرصت مناسبی نبود، وعده صبحانه را برای دور هم نشستن خانواده سر میز غذا انتخاب کنید. دکتر می‌گوید: وقتی خانواده دور هم غذا می‌خورند، آن‌ها یک هارمونی احساسی به‌وجود بیاورند که فکر می‌کنم برای سلامتی بلندمدت توازن احساسی به وجود بیاورند.
هر روز با هم بازی کنید
دکتر اُز می‌گوید: درست مثل ۲۰ دقیقه ورزش در خانه، کلید ماجرا این است که میزان مشخصی زمان گیر بیاورید، وقتی واقعاً بتوانید به عنوان یک خانواده فعال باشید. در آوردن عرق با همدیگر، یک عمل ضدپیری هم هست: از ذهن‌تان استفاده کنید تا عضلات‌تان را فعال کنید، با جنب و جوش یا گرفتن یک توپ، یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ جوانی‌تان است. یک دست فوتبال، بسکتبال، وسطی و… را بعد از شام بازی کنید.
بگذارید بچه‌های‌تان پلیس شما باشند
با بچه‌های‌تان درباره اهداف هدفمند غذا خوردن حرف بزنید، و تشویق‌شان کنید که اگر سراغ غذاهای آشغال رفتید، به شما اعلام خطر کنند. دکتر اُز می‌گوید: بچه‌ها عاشق این هستند که احساس کنند قدرت دارند. این باعث می‌شود آن‌ها به جای این‌که احساس کنند تنها کسانی هستند که باید از قواعد تغذیه سالم پیروی کنند، فکر کنند بخشی از این برنامه هستند.
برای بچه‌های کوچک موقع خواب قصه بگویید
یا با بچه‌های بزرگ‌تر درباره اتفاقات روزشان حرف بزنید. دکتر اُز می‌گوید: این موقعی است که بچه‌ها گاردشان را برمی‌دارند، وقتی که خسته هستند و در آستانه شکست هستند. این زمانی است که چیزی را می‌شنوید که واقعاً در ذهن‌شان می‌گذرد و می‌توانید سعی کنید و کمی آگاهی و اطلاعات را با آن‌ها تقسیم کنید.
سر ساعت مشخصی بخوابید
خوابِ شبانه خوب، شما را جوان نگه می‌دارد. دکتر می‌گوید: نیمی از بزرگسالان توانایی خواب‌شان را از دست داده‌اند، و هفت ساعت در شب نخوابیدن، می‌تواند یک عامل موثر در حملات قلبی و سکته باشد. اتاق خواب را خنک و تاریک کنید و از هرگونه تکنولوژی دوری کنید. اگر بعد از ۱۵ دقیقه نتوانستید بخوابید، خودتان را سرزنش نکنید؛ از رختخواب بیرون بیایید و با فکر کردن و خواندن کتاب کمک کنید که خواب‌تان ببرد. 

توصیه‌های دکتر آمن برای داشتن مغزی سالم

(منبع: health)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ