گوشی‌های هوشمند با مغز چه می‌کنند؟

مهرناز زاوه
مغز ما در حال وقف‌دادن خودش با تکنولوژی گوشی‌های هوشمند با صفحه‌ی لمسی است. محققان از یک دستگاه ثبت امواج الکتریکی مغز به وسیله‌ی برق به نام (EEG) برای اندازه‌گیری فعالیت مغز استفاده کردند.

مایکل رابرتز – مغز ما در حال وقف‌دادن خودش با تکنولوژی گوشی‌های هوشمند با صفحه‌ی لمسی است. محققان از یک دستگاه ثبت امواج الکتریکی مغز به وسیله‌ی برق به نام (EEG) برای اندازه‌گیری فعالیت مغز استفاده کردند.

آنها تفاوت‌های محسوسی بین کاربران گوشی‌های هوشمند و افرادی که گوشی موبایل معمولی دارند، مشاهده کردند. انگشت شست و بقیه انگشتان کاربران گوشی‌های هوشمند، هماهنگ با هم عمل می‌کنند.

EEG، پیغام‌های الکتریکی را که از طریق اعصاب بین مغز و  دستان در حال رفت و برگشت هستند، مورد بررسی قرار داد. الکترودهای متعددی در جمجمه‌ی افراد داوطلب این پژوهش‌، این تبادل احساسات را ضبط  کرد. از روی آن، محققان می‌توانستند تصویر یا نقشه‌ای تهیه کنند که در آن مشخص می‌شد بافت‌های مغز چقدر به بدن افراد اختصاص پیدا می‌کند.

نتیجه‌ی این بررسی تفاوت محسوسی بین استفاده‌کنندگان این دو نوع گوشی را نشان داد.

کاربران گوشی‌های هوشمند فعالیت مغزی بیشتری در جواب به لمس انگشت شست، اشاره و  انگشت وسط داشتند. و البته این موضوع به مقدار استفاده‌ی افراد از گوشی هم بستگی دارد، چنانکه هرچقدر زود به زودتر این اتفاق بیفتد، پاسخ EEG بیشتر خواهد بود.

به عنوان مثال، در ویولونیست‌ها، ناحیه‌ای ازمغز که با انگشتان در ارتباط است بزرگ‌تر از کسانی است که نوازندگی نمی‌کنند. محققان گمان می‌کنند که این قضیه برای کاربران گوشی‌های هوشمند هم صادق است.

آرکو گوش، عضو انجمن علوم محاسباتی اعصاب از دانشگاه زوریخ می‌گوید: «من واقعا از مشاهده‌ی میزان تغییراتی که گوشی‌های هوشمند باعث آن شده‌اند، شگفت‌زده شدم.»

(منبع: BBChealth)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ